foderstat efter sommaren...

Jempan

Trådstartare
Hur kommer eran foderstat se ut nu när hästarna kommer in efter sommaren? Ja e lite osäker på hur ja ska göra, därför ja frågar..:smirk:
 
Sv: foderstat efter sommaren...

Menar du medan de fortfarande har gräs att äta?

Annars blir det som vanligt. Koll på vad höt innehåller och så komplettera med det kraftfoder som behövs. Det SER lovande ut, finaste höt på många år, så förhoppningsvis hö, en skvätt havre och mineraler.
 
Sv: foderstat efter sommaren...

Jag har inte skickat iväg hösilaget för analys ännu, men förstaskörden såg väldigt fin ut! Med lite tur blir det som i fjol; att jag slipper ge något kraftfoder alls.
 
Sv: foderstat efter sommaren...

Så länge det finns gräs kvar: Hö över natten och förmodligen en skvätt havre och mineraler bara för att de andra får i krubban.

Ju mindre gräs det finns, desto mer går jag över till att fodra enligt höanalysen.
 
Sv: foderstat efter sommaren...

pinky skrev:
Så länge det finns gräs kvar: Hö över natten och förmodligen en skvätt havre och mineraler bara för att de andra får i krubban.

Ju mindre gräs det finns, desto mer går jag över till att fodra enligt höanalysen.


Men ni börjar alltså bara me hö i stort sett? O en "skvätt" havre e d en näve typ? Kan man slänga in någon/några dl betfor eller blir d för "sött" för magen? vill ju inte att tösan ska få kolik...:crazy:

(PS. första gången hon e på bete så ja vet inte hur hon beter sig)
 
Sv: foderstat efter sommaren...

Några dl hit eller dit gör nog ingen större skillnad, och betfor är ju bra för magen, så varför inte?
 
Sv: foderstat efter sommaren...

Hoppas på att slippa ge kraftfoder öht till den ena, men vi har inte hämtat nya höet än (har det inte hemma, köper allteftersom) så analys är inte inskickad. Så mycket grovfoder som möjligt ska i allafall foderstaten innehålla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 159
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Blyger
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp