Foderstat på sommaren

Ise

Trådstartare
Hej allihopa!

Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat läsa på lite mer om hur man ska fodra och räkna foderstat när man fodrar med hö, men hur gör man på sommaren? Vad är ett måste att få med och vad behöver man inte ge?

Tack på förhand🙏
 
Om hästen äter växande gräs behöver du inte ge extra e-vitamin och omega 3 och du kan behöva ge mer salt om den svettas mer. Protein är det mycket av, mindre fibrer.

Vi har vettiga mängder mineraler i vårt hösilage så jag ger inget stort överskott av något vintertid och fortsätter således med samma mängd sommartid eftersom jag inte har testat gräset.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Hej allihopa!

Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat läsa på lite mer om hur man ska fodra och räkna foderstat när man fodrar med hö, men hur gör man på sommaren? Vad är ett måste att få med och vad behöver man inte ge?

Tack på förhand🙏
Beror på vad för bete hästen går på och hur lättfödd den är.

Går den i gräshage redan så brukar de vänja in sig av sig själv när gräset kommer, men går den i grushage nu behöver den vänjas in försiktigt på gräs.

Jag brukar göra såhär, mina går i gräslige. När gräset börjar komma minskar jag ner eventuellt kraftfoder successivt till noll och höet går jag från fyra fodringar/dygn till först tre, sen två, sen en och sen helt bort. Det märks när det finns tillräckligt med gräs, för då ratar de höet och då slutar jag sonika att lägga ut mer. Detta kan ta olika tid beroende på väder, antal hästar, vilken hage och så vidare.

Är det en hage med tillräckligt mycket gräs så räcker gräset långt. Vatten och saltsten behöver finnas. En sån bytta med mineralsten kan vara bra också.

Är det en väldigt nerbetad hage med bara lite gräs brukar jag fortsätta ge hö en-två ggr/dygn. Förra året hade vi två lättfödda ponnyer som inte ska gå på mycket gräs så de fick gå i en nerbetad hage och fick lite hö morgon och kväll. Då höll de hullet bra och ingen fick fång eller kolik.
 
Beror på vad för bete hästen går på och hur lättfödd den är.

Går den i gräshage redan så brukar de vänja in sig av sig själv när gräset kommer, men går den i grushage nu behöver den vänjas in försiktigt på gräs.

Jag brukar göra såhär, mina går i gräslige. När gräset börjar komma minskar jag ner eventuellt kraftfoder successivt till noll och höet går jag från fyra fodringar/dygn till först tre, sen två, sen en och sen helt bort. Det märks när det finns tillräckligt med gräs, för då ratar de höet och då slutar jag sonika att lägga ut mer. Detta kan ta olika tid beroende på väder, antal hästar, vilken hage och så vidare.

Är det en hage med tillräckligt mycket gräs så räcker gräset långt. Vatten och saltsten behöver finnas. En sån bytta med mineralsten kan vara bra också.

Är det en väldigt nerbetad hage med bara lite gräs brukar jag fortsätta ge hö en-två ggr/dygn. Förra året hade vi två lättfödda ponnyer som inte ska gå på mycket gräs så de fick gå i en nerbetad hage och fick lite hö morgon och kväll. Då höll de hullet bra och ingen fick fång eller kolik.
Det är en ganska rejäl d-ponny på strax över 400 kilo. Hon är lite mellan lättfödd och normalfördelad skulle jag säga. När hon kom hade hon gått på ett ganska kraftigt bete utan att jobba något så då var hon riktigt tjock. Jobbade med det hela sommaren och nu är hon i ganska bra hull. Dock lite i det rundaste laget men jobbar på med mycket ridning och arbete.

Det är tillräckligt med gräs i hagarna att jag inte behöver stödfodra mer än framåt hösten.

Nu går hon i en hage med både grus och lite gräs men invänjningen till bete har jag koll på. Tänker mer på mineraler och sådant😊
 
Jag brukar fortsätta ge den mineralblandning jag haft på årets höanalys, minus E-vitamin.

Fosfor, magnesium, salt, zink, koppar är de viktigaste för mig utefter hur höanalyserna brukar se ut här. Jag vill inte att dom ska dra på sig obalanser, brist på zink och koppar ger så kass hovkvalla och dom kan få mer problem med knottbetten. Brist på magnesium kan dom bli lite nippriga av.

Jag ger oftast mineralgivan med sköljd betfor sommartid, bra sätt att få i dom extra vätska och salt.
 
Det är en ganska rejäl d-ponny på strax över 400 kilo. Hon är lite mellan lättfödd och normalfördelad skulle jag säga. När hon kom hade hon gått på ett ganska kraftigt bete utan att jobba något så då var hon riktigt tjock. Jobbade med det hela sommaren och nu är hon i ganska bra hull. Dock lite i det rundaste laget men jobbar på med mycket ridning och arbete.

Det är tillräckligt med gräs i hagarna att jag inte behöver stödfodra mer än framåt hösten.

Nu går hon i en hage med både grus och lite gräs men invänjningen till bete har jag koll på. Tänker mer på mineraler och sådant😊
Ah vad bra. Jag är inte så noga utan kör med mineralsten och såklart saltsten och fräscht vatten.
 
Hej allihopa!

Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat läsa på lite mer om hur man ska fodra och räkna foderstat när man fodrar med hö, men hur gör man på sommaren? Vad är ett måste att få med och vad behöver man inte ge?

Tack på förhand🙏
Vi har faktiskt analyserat gräset våra går på och det var ganska rejält med järn första året när det var gödslat. Förra året så gödslades det inte och då var det lite mindre järn men ändå så behövdes det fodras extra koppar och zink.
 
Jag tar mineralanalys på sommaren så jag får ett hum och sedan kör jag på samma på vintern och vill bara veta energi och protein på höt.

Förtydliga mina går på bara gräs från maj till slutet av oktober eller början av november då det bli lite stråfoder, sedan brukar det bli som mest hö från mitten/slutet av december till april då det sjunker snabbt.
 
Om en häst som går på bete börja falla ur, är det energi eller protein som man ska ge mer av då?

Förutsatt att det är sämre krut i betet och inte mask eller något sådant då förstås😊
 
Växande gräs har en hög kvot så mest troligt energi men eftersom problemet är att hästen inte får i sig tillräckligt pga hög vattenhalt i gräs så kan det vara båda. Den får helt enkelt i sig för mycket vatten av att enbart beta.

Förutsatt att det är fri tillgång på växande gräs alltså och inte helt nedbetat/övervuxet.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Om en häst som går på bete börja falla ur, är det energi eller protein som man ska ge mer av då?

Förutsatt att det är sämre krut i betet och inte mask eller något sådant då förstås😊

Jag som bor långt i norr, antar att det är både energi och protein. Det krävs ganska varmt väder för att gräset ska ha nog högt protein, jag får jaga efter hö som har högre kvot än 4... Det är inte så många dygn en normal sommar som vi har nog varmt för kvävefixerande bakterier (kväve behövs för att bygga protein). Nu när det oftare är värmeböljor så blir det nog bättre varje år.

Om jag hade en häst som föll ur på betet hade jag gett lite extra lusern. Protein och energi i en enda fiberrik giva.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Jag som bor långt i norr, antar att det är både energi och protein. Det krävs ganska varmt väder för att gräset ska ha nog högt protein, jag får jaga efter hö som har högre kvot än 4... Det är inte så många dygn en normal sommar som vi har nog varmt för kvävefixerande bakterier (kväve behövs för att bygga protein). Nu när det oftare är värmeböljor så blir det nog bättre varje år.

Om jag hade en häst som föll ur på betet hade jag gett lite extra lusern. Protein och energi i en enda fiberrik giva.

Oh, intressant! Det visste jag inte! Instämmer om lusern.
 
Om en häst som går på bete börja falla ur, är det energi eller protein som man ska ge mer av då?

Förutsatt att det är sämre krut i betet och inte mask eller något sådant då förstås😊
Skulle anta att det är båda. Lusern är bra som sagt. Min ger jag havre också på somrarna om hon tappar, tycker det är väldigt effektivt om de behöver lägga på sig hull.

Hästen brukar inte gå på bete men om hon går och tuggar i sig relativt näringsfattigt gräs i hagen är hon ibland inte tillräckligt hungrig för att äta sitt vanliga grovfoder ordentligt på natten. Då behövs ofta båda delarna. Jag kan dock bara ge havre sommartid när det är varmt ute, övriga året blir hon knäpp i huvudet av stärkelsen🤪
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Om en häst som går på bete börja falla ur, är det energi eller protein som man ska ge mer av då?

Förutsatt att det är sämre krut i betet och inte mask eller något sådant då förstås😊
Vår gamle häst (som jag ägde tills han var 22) fick alltid lusern från ungefär mitten på augusti, då hade betet tappat så pass mycket av sin näring att han började falla ur om han inte fick extra. Och han höll sig väldigt fin på ganska måttliga mängder lusern plus någon näve müsli + mineraler. Så jag skulle nog säga båda (dessutom behövs viss mängd energi för att kunna tillgodogöra sig proteinet).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp