Foderstat - rätt och fel.....

M

MollyMatilda

Hej! Har två lejonhuvade som är ca 9 månader gamla. Blir inte klok på alla rätt och fel man hör från olika håll så jag frågar er:

Nu har de fri tillgång på hö, halm (att bädda med i "sovrummet") massa grenar och vatten. Varje dag får de ca 1 dl pellets att dela på och morot. Är det lagomt? Nåt som saknas?

Vad säger ni om följande:
Grovt knäckebröd?
Vitkål?
Äpplen?
Gnagarblandning?
Vilka grönsaker rekommenderar ni?

Detta blir naturligtvis DIN egen uppfattning men bara kul att se!
Tack för svar :o)
 
Sv: Foderstat - rätt och fel.....

Det de får låter bra (men självklart får du gå efter hullet på dem för att se om 1 dl är lagom. Generellt sett brukar det vara det för 2 kaniner).

Gnagarblandning nej, knäckebröd funkar som godis, äpplen likaså (mycket socker i). Vitkål funkar i små mängder och brukar vara omtyckt.
Det kan vara bra med omväxling i grönsakerna, kålrot och broccoli brukar mina få bland annat, och diverse "rester" (rena grönsaksrester från oss läggs i en burk så får kaninerna det nästa dag. Skal, kantbitar, sånt som är lite övermoget men inte dåligt etc).

Mina får fri tillgång till hö och vatten, en bit grönsak på morgonen (tex morot, kålrot, broccoli, tomat eller liknande) och ca ½dl pellets var på kvällen (beroende på varje kanins behov). Då och då får de grenar från äpple eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 087
Senast: cactuspower
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 603
Senast: Scandi
·
Däggdjur Trots att han är kelig, gullig, gosig och tillgiven så har han snart förtagit all glädje med att ha husdjur... Jag tar upp och gosar...
Svar
15
· Visningar
8 438
Senast: Soppan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 823
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp