Foderstat vid bete

josqla

Trådstartare
Hej! Skulle vilja höra vad ni skulle ge en normal-svårfödd häst på ca 550 kg när denna går på gräs 11-12 h per dag. Får hösilage på kvällen och lusernhack tre gånger per dag samt mash efter ridning. Hur mycket av detta skulle ni ge?
Hästen är i fint hull nu!
 
Beror ju på hurdant betet är.Magert skogsbete eller odlad vall? Lucern innehåller mkt protein vilket gräset oxå gör nu på försommaren.Jag tror personligen jag skulle prova ta bort lucernhacket först.Gissar att mashen är bra att blanda mineralerna i? Ev kan högivan minskas på? Du får nog prova dig fram🙂
 
Beror ju på hurdant betet är.Magert skogsbete eller odlad vall? Lucern innehåller mkt protein vilket gräset oxå gör nu på försommaren.Jag tror personligen jag skulle prova ta bort lucernhacket först.Gissar att mashen är bra att blanda mineralerna i? Ev kan högivan minskas på? Du får nog prova dig fram🙂
Är nog mer ängsgräs nu men har väl från början varit odlat. Men skulle inte säga att det är magert!
Ja mineralerna blandas i mashen. Ger ca 2,5 kg hö på kvällen nu bara. Hästen kan falla ur ganska snabbt så är lite rädd för det, därför jag fortsätter ge lusernet men det är inga mängder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 655
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja som ovan eg, Har nu pysslat och trixat med hästens foderstat och upplever att det banne mig aldrig stämmer vad foderstatsprogrammet...
Svar
14
· Visningar
830
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 312
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp