Equestrian12345

Trådstartare
Sitter och räknar ut foderstater såhär på kvällen, helt nytt för mig! Om man sett till att hästen fått sitt Energibehov och proteinbehov täckt men kvoten är låg, måste man då ändå tillsätta mer protein? Trots att hästen fått sitt behov uppfyllt? Kanske en dum fråga men är nyfiken. Om jag tillsätter mer protein så blir ju egentligen proteinintaget för högt och energin ökar ju också en del, men kvoten blir bättre (närmare 6) Hur viktig är egentligen denna kvot? Någon som kan svara på den frågan?
 
Beror ju helt på hästen. Om hästens behov av protein är uppfyllt och den inte blir fet så brukar inte kvoten spela så stor roll. För mig med lättfödd häst är kvoten däremot viktig, han blir muskelfattig och tjock vid låg kvot.
 
Det beror på hästen. Vissa hästar är inte så knussliga med kvoten. Dvs får se behoven tillfredsställda så blir det bra. Dock är det svårt (tycket jag) att skilja de två. Dvs är kvoten skit så får hästen ett stort överskott av energi mot protein och fodrar jag då på tills proteinet är täckt är risken att hästen blir smällfet.

För andra hästar funkar det inte. Blir kvoten för låg så tappar de vikt eller ork, tex. Exakt vad behovet är skiljer sig också från häst till häst. Vissa behöver ligga högre eller lägre än tabellhästen.

Man behöver titta på hästen och kolla, hur går det med vikt? Muskler? Ork? Och reagera utifrån det. Så vet man till nästa år hur man behöver tänka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 676
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Ett helt nytt problem har uppdagats och jag vet inte hur jag ska tänka. Häst nr 1 (endast grovfoder) Foderstaten innehåller för lite...
Svar
4
· Visningar
521
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 299
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp