foderstats hjälp till mina åringar.

P

Philomena

vilka behov har fölen (åringarna) när de blivit "12 månader"? visst är det så att behoven minskar ju äldre de blir och sedan ökar de lite igen? eller...?
iaf mina två åringar har nu blivit ett år och undrar om fodret ska minskas.?

de har fått

300g kraft breed
150-200g soja
300g havre
300g vetekli
8kg hö (ungefär, fri tillgång)
mineraler, vitlök, e-vitamin med selen
värdena
Mj 5,8
smb rp 42
ca 2,5
p 1,1
mg 0,9

De båda är Irish cobs och beräknas väga 500 - 550kg som vuxna. De är i bra hull båda två och är pigga och allerta :)

både veteklin och sojan är nu slut och undrar om de behövs i foderstaten längre? skulle vilja öka på de andra och kanske lägga till betfor då jag har massor av de hemma.

någon som har något förslag på en ny foderstat till de små rakarna?
gärna med havre, betfor och kraft breed om de går.

tacksam för hjälp! :bow: :D
/lisa
 
Om du ger kraft så ska det inte vara nödvändigt att ge allt det andra till. Det står ju på säcken vad som e normalt att ge. Min åring som går på lösdrift får fri tillgång på hösilage, hö, mineraler och 3kg havre/korn kross (blandat 50/50) När vi tar in dem efter betet så får de ca 2-3kg havre och kraft pluss beroende på träning, storlek och hull. under betes tiden fodrar vi bara extra med kraft foder när de körs. Vet inte om det är "som man ska" men jag tycker att man ser när det mår bra och så här har jag gjort i alla år och och de e inte magra iaf.
 
Är det silage eller hö du har? Tyckte MJn var lite låg för hö, men det är bra kvot i grovfodret, över 7.

Vad tror du om Hippos sortiment?

Förslag

8 kg hö
1 kg Hippo Basic/Müsli
0,75 dosmått dikalciumfosfat
+vitaminer och selen

MJ 57
Smrp/MJ 7,25
Ca/P 1,83
Ca/Mg 3,05

Vill du ge mer mat kan du bara höja höet/silaget och/eller Basicen.

mvh Jessica
 
Vaddå "inte behöva ge"??? Det beror ju helt på vad höt innehåller och vad man har för budget.
 
Eftersom du har värden på höt,och på kraft så kan du ju alltid gå in och räkna på www.freefarm.se så kan du se ganska enkelt om du behöver öka eller sänka fodergivan.

/Mirre
 
Klart att det beror på höet, men jag menar bara att ett färdigt foder ska liksom inehålla det som man annars ska blanda själv, vad e det för vits att köpa färdigt om man ska blanda ur alla säckar iaf? Menar ju inte att det är fel om man vill blanda.
 
Kanske för att det färdiga fodret kompletterar blandningen? Bara för att det HETER färdigfoder behöver man ju inte ge det enbart. Krafft Breed kallas väl ändå dessutom för just kompletteringsfoder.
 
kan inte använda mig av hippos sortinet då de inte säljs i närheten. =(

men jag kollade lite på freefarms sida och kom fram till att jag kan ge
400g havre
200g breed
250g betfor
50g kraft blå minerler
+ vitamninerna och vitlöken.
ca 8kg hö
vad tror ni om det?

//lisa
 
Förlåt mig då!! Försökte bara hjälpa till!!
Jag vet inte om det e nå´n idé men...
Om man ger havre och kraft breed eller havre och kraft mineral så ska man inte behöva ge massa annat, men jag har då inte sagt att det e fel att ge mera... eller?
 
Men det går ju inte att säga att "då behöver man inte ge massa annat". Det beror ju HELT på vad höt innehåller och vad man har för häst.
 
okej, anledningen till attjag hade en massa olika sorters mat att komplitera med är att kraft breed är väldigt dyrt, soja och vetekli är billigt och är rika på protein med kan bara gess till en viss mängd.

//lisa
 

Liknande trådar

A
Foder & Strö Har en åring med vad jag tror är foderknölar (har lagt in en tråd tidigare men inte fått svar...). De är som små ärtor under huden och...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: Armani08
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 857
Senast: Allegra
·
D
Foder & Strö Hösilage värde: 46% ts 4,5 MJ 40 Smrp Ingen mineral analys men har räknat med jämnförelse från andra skördar med mineralanalys med...
Svar
17
· Visningar
1 395
Senast: Boj
·
P
Foder & Strö jah har ett litet problem, mitt 8 månaders föl är tjockt!!! Hon var tjock innan hon lämnade mamma sin och jag trodde det skulle jämna ut...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Philomena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp