Foderstatsberäkning?

S

svartis

Är ny på höanalyser, hur räknar jag ut en foderstat?

Vilka sidor använder ni? :)
 
Jag använder gratisprogrammet på Hästsverige. Har även en excelfil med formler för mikromineraler som inte finns i programmet.
 
Jag använder gratisprogrammet på Hästsverige. Har även en excelfil med formler för mikromineraler som inte finns i programmet.
Det var ju smart, jag har fått leta reda på all siffror varje gång. Aldrig tänkt på att lägga in dom i excel
 
Det var ju smart, jag har fått leta reda på all siffror varje gång. Aldrig tänkt på att lägga in dom i excel
Ja, det är ju lite jobb första gången när man lägger in alla formler men sen är det väldigt smidigt! Funderar nästan på att göra hela foderstatsberäkningen i excel istället för gratisprogrammet, om jag dår tid över ngn gång 😊
 
Jag lägger in allt i excel, lite pyssel först men smidigt sen. Alla hästar och en grundmall i varsin flik med uträkningarna och formlerna så jag vet hur jag räknat/räknar.

Kompletterar samtidigt med Hästsverige då (jag tycker) det går snabbare att få rätt siffror när jag ev trasslar med mängder eller olika foder och sådär 😁
 
Freefarm och Hästsveriges gratisprogram. Sen jämför jag och ser om det ser någorlunda rätt ut. Fast när man gjort det några år behöver man bara se analysen för att veta ungefär hur mycket. Mineralerna kanske man måste räkna på. Kul jobb så en av mina kompisar från förr brukar kontakta mig "för du kan ju det där med siffror" :D.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som räknar foderstat i excel, jag har gjort det sen någon här ( för miljoner år sedan) länkade alla formlerna. Det jag saknar nu är...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: Habina
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 177
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp