Foderstatsexperter, hjälp!

P

Pälskling

Skulle ni som är duktiga på uträkning av foderstater kunna hjälpa mig med ett problem jag suttit hela morgonen med.

Hästen ifråga är en 4-årig halvblodsvalack, i underhull - lätt insjunken vid flankerna, dålig överlinje, ger ett kantigt intryck. Han utför varierande unghästarbete 6 dagar i veckan. Han väger ca 530 kg (163 cm i mankhöjd). Foderstaten idag ser ut så här:

6 kg hösilage
Smrp = 228
Energi = 36

4 kg hö
Smrp = 108
Energi = 30,4

Korn 1,2 kg
Smrp = 96
Energi = 14,4

Betfor 4 dl (torr) = 0,4 kg???
Smrp = 20
Energi = 4,8

Total smrp = 452
Total energi = 85,6 MJ
Kvot = 5,3

Enligt Ninas fodersida räknade jag ut att hans energibehov är 72 MJ (432 Smrp). Idealet (enligt mig) skulle vara om han kunde gå på 10 kg hösilage + 2 kg hö, men kvoten blir för låg! Här är analysen:

Analys Hö

Ts 84 %
Smrp 27 g/kg foder
Energi 7,6 MJ/kg foder
Ca 2,3 g/kg foder
P 1,3 g/kg foder
Mg 1,1 g/kg foder
K 8,4 g/kg foder

Analys Hösilage

Ts 60 %
Smrp 38 g/kg foder
Energi 6,0 MJ/kg foder

Tacksam för hjälp! I dagsläget finns ingen mineralanalys av hösilaget, tyvärr. Men det viktigaste är att få balans mellan protein- och energiintaget. Ska tilläggas att hästen inte är min utan tillhör en tjej jag hjälper.
 
Varför inte ge hästen bara ensilage och strunta i hö? Då blir det mkt enkelt att få fram en bra foderstat.
/M
 
Tack, det vet jag. Hästen är inte min, och jag har förstått det som att ägaren vill ha kvar lite hö för magens skull.
 
Ett förslag

7 kg hösilage
2 kg hö
1 kg korn
50-100 gr soja

MJ 71,75 - 72,39
Smrp 434 - 454

Smrp/MJ 6,05 - 6,27

mvh Jessica
 
Tack, men problemet är att jag vill ha in mer grovfoder i foderstaten.
 
Vad tror du om den här då?

Jag har gissat mineralvärdena på hösilaget: Ca 2, P 1, Mg 0,5.

3 kg hö
7 kg hösilage
1 kg lucernhack (räknas som grovfoder)
100 gr miner vit

MJ 73,3
Smrp 452
Ca 41,9
P 23
Mg 14,4

Smrp/MJ 6,17
Ca/P 1,81
Ca/Mg 2,91

mvh Jessica
 
Du bör verkligen göra en mineralanalys på hösilaget eftersom det är det du använder mest av. Så få det gjort!

9 kg hösilage
2 kg hö
0.5 kg lucern hack
0.2 kg vetekli
50 g miner vit

75 MJ (mer rimligt) och 470 SMRP. Mineralbehoven täckta, kvoterna okej, men kan ju inte vara säker.. Om jag vore du skulle jag ge något vitamintillskott också.
 
Förlåt om jag lånar lite trådplats. :crazy:

När vi ändå diskuterar ;) Jag vill ju gärna göra rätt när jag räknar åt folk.

Hur stor skillnad gör 2-3 MJ egentligen?

Jag har min nordsvensk, vikt ca 550 kanske något mindre, 1,54 i mankhöjd, han tränas relativt hårt 6 dagar per vecka, på 75 MJ. Tycker du det låter lite?

mvh Jessica
 
Det gör ju mindre skillnad ju mer MJ det är man ska ge. Men är det 3 MJ på en liten ponny blir det ju skillnad! Annars märker du det på att hästen kanske blir lite extra pigg eller kanske att du ser att han blir liiiite rundare. Dock ändras ju "allt annat" efter energin, proteinet- mineralerna.. Så därför kan man ju försöka hålla sig så när det MJ hästen kräver, för man måste ju följa med med "allt det andra".

Ang din häst så beror det ju på hur lättfödd han är, och hur han ser ut/är på foderstaten. Men om du tränar hårt så skulle du ju kunna gå upp till 80 och kanske en bit däröver. Men det ser/känner du ju bäst själv. :smirk:
 
Okej, tack så mycket. :bow:

Har faktiskt funderat på om jag ska ge 1 kg hö till. Har sån tur att kvoten på mitt hö är 6, så jag kan laborera med det hur som helst utan att behöva räkna nämnvärt :banana:.

mvh Jessica
 
Tack så mycket alla ni som har hjälp till! Det ska bli mycket intresssant och se vad en förändrad (förbättrad) foderstat ger för resultat! :)

Jag kanske återkommer och berättar hur det har gått, eventuellt med lite före och efter bilder.

Hur lång tid tar det innan man ser resultat? Har för mig att jag läst att man redan efter tre/fyra veckor kan börja se skillnad. Ja, det ska bli intressant i vilket fall!
 
Varsågod! :) Hör gärna av dig om hur det går. Jag har kunnat se skillnad på 1 vecka bara (hökögon kanske? :D), men oftast tar det ju ca 3-4 veckor innan man kan märka något. Och ännu lite längre tills hästen har "stannat" på sin foderstat ett tag. :smirk:

Glöm inte mineralanalysen hörru..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 421
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 190
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp