Bukefalos 28 år!

Foderstatsprogram?

TantEster

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera (alternativt varna för) något av de olika programmen? Jag antar att man inte får namnge olika foderstatsprogram här på Forumet (?), men ni kan väl messa mig privat?

Tacksam för hjälp!
 
Jag har tröttnat på alla program och byggt ett egen (mkt enkelt) i Excel. Det blev enklast och billigast, och lätt att uppdatera!
 
Har funderat på det där med Excel. Hur gör man för att använda sig av det programmet i foderstatsräkning, egentligen?
 
Hur har du lagt upp det då?

Jag börjar smått ledsna på att räkna med penna, papper o miniräknare.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp.
 
Jag har oxå ett excelprogram som jag har fått, det är jättelätt och kvoterna räknas automatiskt... :rofl: :banana:
 
Man skriver upp all nödvändig information i tabeller och sen gör man nya tabeller för själva uträkningen.
 
Nu blev jag också nyfiken, fast så enkelt kommer man inte undan med mig. Jag är minst sagt usel på datorer, och program. Händer något utöver det vanliga, så blir allt jätte fel. Så man måste ha en rejäl beskrivning, annars går det inte.
 
He he.
Enklast möjliga:
Börja med att göra en tabell för fodret. Foderslag längst till vänster och sen för varje kolumn lägger du MJ, gSRP, gCa osv, och fyller i varje foders värde, lämna en kolumn tom mellan fodersorten och MJ så underlättar du fortsättningen om du är nybörjare på Excel.

Sen gör du en tabell med samma foder i samma ordning som du har i foderlistan. I första kolumnen skriver du kg, sen MJ osv precis som ovan. Sen skriver du formler. I MJ rutan för giva Hö skriver du = och sen cellen där MJ för hö finns (t.ex C3) och så * cellen för kg Hö (t.ex C20). För att underlätta fortsättningen skriver du $ (dollartecken) framför C ($C20) så kan du kopiera formeln åt höger och sen neråt så behöver du inte skriva så mycket.

Längst ner skriver du summa foder, och under behov, sen har jag en diffrad med skillnad i gram (eller MJ) och under det en i %. För att det ska synas tydligare har jag formaterat cellerna så att negativa tal blir röda. Och så längst till höger har jag rutor med kvoterna och deras differens. Pris kan man lägga till också.

I behovsrutorna skriver jag sen in den MJ jag tycker hästen behöver (vill man kan man göra tabeller för det också) och sen följer gSRP, gCa osv den MJ jag valt (i gSRP behovsrutan skriver jag alltså cellen för MJ med dollartecken både framför bokstav och siffra så den är låst, och sen * 6 om det gäller vuxen häst). För rutan i gCa blir det MJ rutan * 0,4 osv.

Pust, förstår du ungefär hur jag lagt upp det?
 
bra förklarat.. jag har även gjort en del med uträkning av hästen vikt och hästens energibehov (underhåll, ras och arbete) samt mineralbehovet.. då kan man sedan jämföra och få ut kvoterna direkt.. :)
 
Nu blir jag väldigt fundersam.

När man har räknat ut arbetstillägget så står det att man ska dra av/lägga till 5-10% om hästen är lätt/svårfödd.

Nu till det jag funderar på, är det på summan man fick av arbetstilläggget (C) man ska räkna på eller summan A+B+C?

Jag menar, det blir ju en himla skillnad om man räknar på fel tal.

Snälla hjälp, jag har fått hjärnsläpp! :(
 
hmm ja de har du rätt i.. det står inte på ninas sida vad man ska dra av på men jag skulle tro att det är arbetstilllägget man ska dra ner på..
något att fråga nina om skulle jag tro :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Nikan
·
Fritid Hur gick ni till väga? Jag har gett Photoshop ett antal halvhjärtade försök genom åren och sitter nu och försöker lära mig...
Svar
13
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp