Foderstatspussel, saknar protein & vissa mineraler

Linda_A

Trådstartare
Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat igen på ganska kort tid. Nu har vi fått in e ttnytt parti ganska blött hösilage och efter att jag gjort en ny foderstatsberäkning så får jag inte riktigt ihop det när det gäller protein och mineraler.

Hon får från och med idag 12 kg hösilage (normalt 10, men vi har ökat pga att det är blötare), 4 dl havre, 4 dl Trikem Protein Complex och ca 0.5 dl mineraler (Krafft Miner Original).

Det är den rekommenderade dosen av proteinfodret, men det saknas ändå 50 g smältbart råprotein så hon ligger på strax under 90% av det rekommenderade intaget. Är det något att oroa sig för? Jag tycker ju hon har fallit ur just muskelmässigt och hon närmar ju sig 20 år. Energimässigt ligger det dock rätt enligt uträkningen.

Mineralerna är under dosen just nu men även om jag går upp till rekommenderad dos på 1 dl så kommer det saknas kalcium (ligger på 50% av rekommenderat), fosfor (ligger på 25% av rekommenderat) och magnesium (ligger på 50% av rekommenderat). Om jag ökar dosen för att täcka in de bitarna blir det nog för mycket på andra mineraler. Det ligger redan för högt i fråga om selen och järn.

Har gjort uträkningen här, detta är med 1 dl mineraler: https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/?save=HVUHI9R653KJ
 
Hur ser analysen ut med mikromineraler? Tänkte om järnet blir högt behöver de balanseras. Annars är det ju bara att ge extra kalcium, fosfor och magnesium, de finns alla att få tag i var och en.
 
Hur ser analysen ut med mikromineraler? Tänkte om järnet blir högt behöver de balanseras. Annars är det ju bara att ge extra kalcium, fosfor och magnesium, de finns alla att få tag i var och en.

Det fanns tyvärr inte med på höanalysen. Bara torrsubstans, råprotein, smältbart råprotein, omsättbar energi och fiber.

Kanske bättre då att jag håller mig på 0.5 dl av mineralblandningen och tillsätter kalcium, fosfor och magnesium separat.
 
Skulle ta bort havren, byta ut trikem protein complex mot annat proteinkoncentrat med högre kvot. Både granngården och krafft har bättre alternativ, och du kan också se om du får tag i tex potatisprotein. Kanske gör det att du kan öka hösilaget något kilo utan att MJ blir för högt.

Se också om du kan byta ut mineralerna mot något som passar bättre eller är mer koncentrerat, annats går det också att köpa alla mineraler ”löst”.
 
Skulle ta bort havren, byta ut trikem protein complex mot annat proteinkoncentrat med högre kvot. Både granngården och krafft har bättre alternativ, och du kan också se om du får tag i tex potatisprotein. Kanske gör det att du kan öka hösilaget något kilo utan att MJ blir för högt.

Varför ta bort havren? :) När det gäller proteinkoncentratet så var det detta som Granngården rekommenderade, faktiskt över sitt eget och Krafft. Kanske för att jag sa att hon blir känslig i magen vid foderbyten. Men då får jag gå tillbaka till plan A som var ett av de andra koncentraten plus GastriAid eller liknande.

Se också om du kan byta ut mineralerna mot något som passar bättre eller är mer koncentrerat, annats går det också att köpa alla mineraler ”löst”.

Mineralerna är de som ingår i stallet, men visst, det rör ju inte sig om så mycket så jag kan ju byta ut det. Löst kanske är lättast att justera.
 
Varför ta bort havren? :)
Den tillför ju inget i foderstaten, blir bara onödiga MJ. Bättre ta bort allt sånt onödigt och kunna ge hästen lite mer grovfoder.
När det gäller proteinkoncentratet så var det detta som Granngården rekommenderade, faktiskt över sitt eget och Krafft. Kanske för att jag sa att hon blir känslig i magen vid foderbyten. Men då får jag gå tillbaka till plan A som var ett av de andra koncentraten plus GastriAid eller liknande.
Du behöver ju tillsätta rätt mycket protein samtidigt som hästen lätt blir tjock. Då behöver man ha ett så koncentrerat proteinfoder som möjligt, så att du kan få mycket protein utan att MJ ökar så mycket. Åter igen för att istället kunna maxa grovfodergivan.

Utifrån detta är egentligen rena proteinfoder det bästa, tex potatisprotein. Men viktigt att du kollar så du inte ger för hög giva proteinkoncentrat per utfodringstillfälle!

Varför skulle protein complex vara bra för känslig mage?
Mineralerna är de som ingår i stallet, men visst, det rör ju inte sig om så mycket så jag kan ju byta ut det. Löst kanske är lättast att justera.
Ja med lösa mineraler kan du pussla ihop allt utan att överdosera annat. Men du kan säkert öka mineralerna lite så du inte behöver köpa så mycket löst.
 
Jag ger min ardenner på 3 år enbart soja och detta blir han slank och fin på. Sen resten grovfoder och mineraler. Ger hellre koncentrat av något slag och sen så mycket kraftfoder som möjligt. Han blir lätt bukig om han ligger för lågt i protein.
 
Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat igen på ganska kort tid. Nu har vi fått in e ttnytt parti ganska blött hösilage och efter att jag gjort en ny foderstatsberäkning så får jag inte riktigt ihop det när det gäller protein och mineraler.

Hon får från och med idag 12 kg hösilage (normalt 10, men vi har ökat pga att det är blötare), 4 dl havre, 4 dl Trikem Protein Complex och ca 0.5 dl mineraler (Krafft Miner Original).

Det är den rekommenderade dosen av proteinfodret, men det saknas ändå 50 g smältbart råprotein så hon ligger på strax under 90% av det rekommenderade intaget. Är det något att oroa sig för? Jag tycker ju hon har fallit ur just muskelmässigt och hon närmar ju sig 20 år. Energimässigt ligger det dock rätt enligt uträkningen.

Mineralerna är under dosen just nu men även om jag går upp till rekommenderad dos på 1 dl så kommer det saknas kalcium (ligger på 50% av rekommenderat), fosfor (ligger på 25% av rekommenderat) och magnesium (ligger på 50% av rekommenderat). Om jag ökar dosen för att täcka in de bitarna blir det nog för mycket på andra mineraler. Det ligger redan för högt i fråga om selen och järn.

Har gjort uträkningen här, detta är med 1 dl mineraler: https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/?save=HVUHI9R653KJ
det är fruktansvärt mycket järn i kraffts mineraler, bara så du vet. Dom anger endast tillsatt järn, inte faktiskt järn. Så det är inte mycket grovfoder i Sverige som faktiskt matchar med Krafft mineraler. Dock verkar många inte bry sig så mycket och ger sina hästar det ändå, men bryr man sig om balanserade mineraler så hade jag aldrig köpt kraffts mineraler. Järn slår ut andra mineraler om man har ett stort överskott, finns många trådar om detta även här på Buke.
 
Den tillför ju inget i foderstaten, blir bara onödiga MJ. Bättre ta bort allt sånt onödigt och kunna ge hästen lite mer grovfoder.

Hon är ju inte .... överenergisk om man säger så, så min tränare tyckte absolut att hon skulle ha några deciliter havre för att inte vara för slö. Mycket olika bud om det, beroende på vem jag frågar. Men ja, kanske när de stallas in på natten också, för då kan jag öka grovfodret utan att hon riskerar att bli av med det till hagkompisarna. Vi försöker hålla dem på ungefär samma mängd så att de ska äta upp ungefär samtidigt. Och sen har jag behövt ha någon form av kraftfoder i lagom mängd för att få i henne alla tillskotten som så klart är i pulverform. Hon äter det mesta glatt men inte när det är mer pulver än kraftfoder. ;)

Varför skulle protein complex vara bra för känslig mage?

Det har tydligen tillsatt jäst och prebiotika. Först rekommenderade hon ett par andra proteinkoncentrat, men när jag nämnde känslig mage vid foderbyten tyckte hon detta var bättre.

det är fruktansvärt mycket järn i kraffts mineraler, bara så du vet. Dom anger endast tillsatt järn, inte faktiskt järn. Så det är inte mycket grovfoder i Sverige som faktiskt matchar med Krafft mineraler. Dock verkar många inte bry sig så mycket och ger sina hästar det ändå, men bryr man sig om balanserade mineraler så hade jag aldrig köpt kraffts mineraler. Järn slår ut andra mineraler om man har ett stort överskott, finns många trådar om detta även här på Buke.

Tack, har inte kollat alls på innehållet tidigare utan bara gett enligt foderstaten som ridskolan satt ihop. Jag har inte haft hela ansvaret för hennes utfodring tidigare, men i och med att hon är äldre än de flesta andra nu så vill jag se till att det verkligen passar henne eftersom hon varit svårare att hålla en bra vikt på i år.
 
det är fruktansvärt mycket järn i kraffts mineraler, bara så du vet. Dom anger endast tillsatt järn, inte faktiskt järn. Så det är inte mycket grovfoder i Sverige som faktiskt matchar med Krafft mineraler. Dock verkar många inte bry sig så mycket och ger sina hästar det ändå, men bryr man sig om balanserade mineraler så hade jag aldrig köpt kraffts mineraler. Järn slår ut andra mineraler om man har ett stort överskott, finns många trådar om detta även här på Buke.
Har nyss börjat nosa lite kring det här och börjat störa mig något enormt! Vad fan liksom :mad:
De allra flesta färdiga mineraler innehåller järn.
Synd att HästSverige-programmet inte varnar för järninnehåll.
 
Hon är ju inte .... överenergisk om man säger så, så min tränare tyckte absolut att hon skulle ha några deciliter havre för att inte vara för slö. Mycket olika bud om det, beroende på vem jag frågar.
Visst att en del hästar kan reagera på stärkelsen i havre men då brukar de mest bli koko i huvudet. Det funkar inte så som din tränare tycker. Men har du provat någon gång att ta bort havren och isf upplevt att hon blir slöare?
Däremot blir de ju trötta om de inte får i sig all näring de behöver. Som nu när din foderstat visar på underskott på typ allt.
Men ja, kanske när de stallas in på natten också, för då kan jag öka grovfodret utan att hon riskerar att bli av med det till hagkompisarna. Vi försöker hålla dem på ungefär samma mängd så att de ska äta upp ungefär samtidigt. Och sen har jag behövt ha någon form av kraftfoder i lagom mängd för att få i henne alla tillskotten som så klart är i pulverform. Hon äter det mesta glatt men inte när det är mer pulver än kraftfoder. ;)
Aha ja om de går ute hela tiden förstår jag att det är svårt att styra grovfodermängden.
Fattar att det behövs något för att blanda alla pulver i, men det borde ju räcka att blanda med proteinfodret? Går ju att blöta allt också.
Det har tydligen tillsatt jäst och prebiotika. Först rekommenderade hon ett par andra proteinkoncentrat, men när jag nämnde känslig mage vid foderbyten tyckte hon detta var bättre.
Okej. Jag tror ändå att det är bättre att isf tillsätta sånt vid sidan. Allra bästa är nog att ge så rent proteintillskott som möjligt så att du kan öka proteinet med en liten giva utan att mj följer med upp. Potatisprotein är det jag själv föredrar, men soja är också bra (bortsett från miljöpåverkan) .
 
Visst att en del hästar kan reagera på stärkelsen i havre men då brukar de mest bli koko i huvudet. Det funkar inte så som din tränare tycker. Men har du provat någon gång att ta bort havren och isf upplevt att hon blir slöare?

Jag tycker ju att hon är slöare utan havre, men det kan ju vara lite placeboeffekt från min sida så klart. Allra bäst funkar hon ju på bara bete, så länge man kan förhindra att hon blir för tjock.

Okej. Jag tror ändå att det är bättre att isf tillsätta sånt vid sidan. Allra bästa är nog att ge så rent proteintillskott som möjligt så att du kan öka proteinet med en liten giva utan att mj följer med upp. Potatisprotein är det jag själv föredrar, men soja är också bra (bortsett från miljöpåverkan) .

Ja soja vill jag nog undvika just för miljöpåverkan, så potatisprotein i så fall. Jag får göra en uträkning på nuvarande hösilagemängd plus rekommenderad giva potatisprotein, och se var jag hamnar då i fråga om energi och protein.
 
Jag tycker ju att hon är slöare utan havre, men det kan ju vara lite placeboeffekt från min sida så klart. Allra bäst funkar hon ju på bara bete, så länge man kan förhindra att hon blir för tjock.



Ja soja vill jag nog undvika just för miljöpåverkan, så potatisprotein i så fall. Jag får göra en uträkning på nuvarande hösilagemängd plus rekommenderad giva potatisprotein, och se var jag hamnar då i fråga om energi och protein.
Du kan inte gå på rekommenderad mängd på det sättet. Kolla istället hur mycket protein du saknar i foderstaten och baserat på det räknar du ut hur mycket potatisprotein du behöver ge. Sedan måste du också räkna ut maxgiva baserat på hennes vikt och säkerställa att du inte går över den gränsen.
 
Hur säker är du på hennes vikt? Den är väldigt specifikt angiven i foderstatsprogrammet :)
Baserat på den vikten får du ge max 243 g (lite mindre än 5 dl) potatisprotein per dag och max 145 g (lite mindre än 3 dl) per utfodringstillfälle.

Jag hade gjort såhär: https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/?save=HVUHI9R653KJ
(Har inte gjort något åt mineralerna)

Det är 4,5 dl potatisprotein som behöver delas upp på minst 2 utfodringstillfällen. Skulle blanda det i totalt 4 dl lusernpellets (blött). Då borde det vara enkelt att få i henne allt övrigt pulver du vill ge.
Om du sen kan öka hösilagemängden kan du justera lusern och potatisprotein.

Edit. Sen är det ju inte säkert att hon är en tabellhäst, du kommer behöva hålla koll på henne och kanske justera uppåt eller nedåt. När du har hittat en nivå hon håller sig lagom på så går du tillbaka och räknar på hur mycket MJ och gsmrp hon får just då. De värdena använder du sedan i framtiden när du räknar foderstat.
 
Senast ändrad:
Du kan inte gå på rekommenderad mängd på det sättet. Kolla istället hur mycket protein du saknar i foderstaten och baserat på det räknar du ut hur mycket potatisprotein du behöver ge. Sedan måste du också räkna ut maxgiva baserat på hennes vikt och säkerställa att du inte går över den gränsen.

Men rekommenderad mängd är ju oftast angiven som en maxgiva baserat på vikt? Så blir det inte samma sak?

Om jag plockar bort allt utom hösilaget för att räkna om saknas 7 MJ och 190 gram smältbart råprotein (och så ett gäng mineraler, men det får ju bli separat då).

Hur säker är du på hennes vikt? Den är väldigt specifikt angiven i foderstatsprogrammet :)
Baserat på den vikten får du ge max 243 g potatisprotein per dag och max 145 g per utfodringstillfälle.

Inte jättesäker. Jag tog senaste vägningen på våg. Har viktmåttband men vet inte hur korrekt det blir?

Kan tyvärr bara ge kraftfoder/tillskott en gång om dan just nu, de får frukost och kvällsmat ute så det är bara vid middagsfodringen som de är inne.

Jag hade gjort såhär: https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/?save=HVUHI9R653KJ
(Har inte gjort något åt mineralerna)

Sparade du efter ändringen? Jag ser samma som tidigare.

Och tack för hjälpen. :)
 
Men rekommenderad mängd är ju oftast angiven som en maxgiva baserat på vikt? Så blir det inte samma sak?

Om jag plockar bort allt utom hösilaget för att räkna om, ser det ut så här: https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/?save=Z21GDP3PW624

Saknas 7 MJ och 190 gram smältbart råprotein (och så ett gäng mineraler, men det får ju bli separat då).



Inte jättesäker. Jag tog senaste vägningen på våg. Har viktmåttband men vet inte hur korrekt det blir?

Kan tyvärr bara ge kraftfoder/tillskott en gång om dan just nu, de får frukost och kvällsmat ute så det är bara vid middagsfodringen som de är inne.



Sparade du efter ändringen? Jag ser samma som tidigare.

Och tack för hjälpen. :)
Aha nej hade missat att spara. Nu då?
https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/?save=HVUHI9R653KJ

Nej, rekommenderad giva är en högst oklar mängd från foderföretagen. Den kan man helt bortse från. Däremot ska man hålla sig inom ramarna för maxgiva när det gäller proteinkoncentrat eftersom hästarna kan bli sjuka annars.

Du kommer behöva ge mer än en gång per dag. Ni har så lite protein i grovfodret att det blir omöjligt att komplettera med bara en giva.
Hade hon varit svårfödd hade du kunnat ge en större mängd lusern (finns ingen maxgräns per giva där) men det kommer öka MJ för mycket.
Men du kan ju ge henne en giva efter era ridpass och sen får hon ytterligare en giva vid middagen?
 
Förstår jag rätt att du inte har mineralanalys alls på grovfodret? Bara som jämförelse så brukar mitt hösilage täcka i princip hela behoven av kalcium, fosfor och magnesium på 10 kg (dock torrare). Tänkte på inlägget för du skrev bara 25-50% av behovet är täckt, du ska inte tillföra enskilda mineraler utifrån de siffrorna!
 

Nu funkade det, tack. :)

Nej, rekommenderad giva är en högst oklar mängd från foderföretagen. Den kan man helt bortse från. Däremot ska man hålla sig inom ramarna för maxgiva när det gäller proteinkoncentrat eftersom hästarna kan bli sjuka annars.

Då är jag med.

Du kommer behöva ge mer än en gång per dag. Ni har så lite protein i grovfodret att det blir omöjligt att komplettera med bara en giva.
Hade hon varit svårfödd hade du kunnat ge en större mängd lusern (finns ingen maxgräns per giva där) men det kommer öka MJ för mycket.
Men du kan ju ge henne en giva efter era ridpass och sen får hon ytterligare en giva vid middagen?

Jag rider ju bara varannan dag, sen har ridskolan henne åtminstone den här terminen ut. Ska se om jag kan deala med någon av de andra i privatstallet att ställa in en giva till på kvällen, innan de går ut.

Förstår jag rätt att du inte har mineralanalys alls på grovfodret? Bara som jämförelse så brukar mitt hösilage täcka i princip hela behoven av kalcium, fosfor och magnesium på 10 kg (dock torrare). Tänkte på inlägget för du skrev bara 25-50% av behovet är täckt, du ska inte tillföra enskilda mineraler utifrån de siffrorna!

Tyvärr inte, stallet brukar inte ta mineralanalys.
 
Jag rider ju bara varannan dag, sen har ridskolan henne åtminstone den här terminen ut. Ska se om jag kan deala med någon av de andra i privatstallet att ställa in en giva till på kvällen, innan de går ut.
Låter ju som en bra lösning!
Tyvärr inte, stallet brukar inte ta mineralanalys.
Oj då famlar du ju helt i blindo med mineralerna. Blir helt galet hur du än gör. Du riskerar att både överdosera och underdosera hur du än gör.
 
Låter ju som en bra lösning!

Oj då famlar du ju helt i blindo med mineralerna. Blir helt galet hur du än gör. Du riskerar att både överdosera och underdosera hur du än gör.

Jag har bara sett de analyser som vi får så jag har inte haft koll på att mineralanalys ens existerar innan jag tittade i foderstatsprogrammet. Men ja, det ställer ju till det förstår jag nu. Rent krasst så har ju hon (och de andra hästarna) utfodrats så hela tiden utan att verka må dåligt, å andra sidan hade de kanske varit ännu bättre med en bättre balans.

Ta in eget hösilage finns det inte möjlighet till, men jag ska kolla om det går att fixa en mineralanalys på nuvarande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp