Foderstrupsförstoppning

Tualma

Trådstartare
Min 25-åriga ponny fick i sig lusernpellets och står med foderstrupsförstoppning. Jourvet. är på annat akutärende, men kommer efter det.
Jag masserar över foderstrupen och promenerar lite emellanåt på vets inrådan. Finns det något annat jag kan göra? Står helt still i huvudet...
Är så förbannad på mig själv som slarvat med fodret.
Min älskade ponnytant!
 
Massera hårt som f*n!

När min fick så gick och gick vi samtidigt som jag masserade/slog på strupen. Precis innan veterinären kom så släppte det. Vi var lika svettiga båda två efter den pärsen..

Hoppas allt går vägen!
 
Massera hårt som f*n!

När min fick så gick och gick vi samtidigt som jag masserade/slog på strupen. Precis innan veterinären kom så släppte det. Vi var lika svettiga båda två efter den pärsen..

Hoppas allt går vägen!
Tack för svar!!!
Jag tror att det släppte precis nyss.
Hon har haft rejält med nos-munflöde i omgångar och jag har masserat och masserat. Lugn emellanåt, Sedan spänd hals, koliksymtom och hostningar. Det funkade bra med promenader. Hon, som har väldig integritet som f.d ridskoleponny sökte sig till mig och ville att jag skulle massera, klia och trösta.
Nyss så somnade hon nästan i några minuter. Sedan pep det som sjutton i magen och hon fick milda koliksymtom i några sekunder. Sedan blev hon som vanligt. Pulsen gick ner och hon började leta efter hö.... Jag sover i stallet inatt...
 
Hur har det gått?
Tack för omtanken :heart.
Det har gått bra hittills, peppar peppar...
När det väl hade släppt så var hon stabil och sitt vanliga jag: EN VÄLDIGT HUNGRIG PONNY!
Jag gick in vid 01 för hon blev frustrerad när matte bara satt där utan att servera något foder... Gick ut 1 gång/timme resten av natten.
Hon fick första tussen hösilage vid femtiden i morse. Sedan en liten tuss i timmen fram till nio. Jag provade ge lusernvälling, vattentunn, men det tog hon bara någon klunk av, så det gjorde nog ont i halsen. Då tog jag genast bort det då hon säkerligen tar större klunkar av det än av vanligt vatten.
Det var okej att låta henne beta enligt vet. så jag släppte ut båda hästarna i den nerbetade sommarhagen vid 9.30. Maken har kollat henne under dagen.
Hon mådde bra nu när jag kom hem också.
Nu håller jag tummarna för att hon slipper aspirationspneumoni... feberfri än så länge.
Gud, jag tänkte ett tag när det var som värst, att nu dör hon för mig! Slemhinnorna var nästan vita... Lilla tanten :heart.
 
Tack för omtanken :heart.
Det har gått bra hittills, peppar peppar...
När det väl hade släppt så var hon stabil och sitt vanliga jag: EN VÄLDIGT HUNGRIG PONNY!
Jag gick in vid 01 för hon blev frustrerad när matte bara satt där utan att servera något foder... Gick ut 1 gång/timme resten av natten.
Hon fick första tussen hösilage vid femtiden i morse. Sedan en liten tuss i timmen fram till nio. Jag provade ge lusernvälling, vattentunn, men det tog hon bara någon klunk av, så det gjorde nog ont i halsen. Då tog jag genast bort det då hon säkerligen tar större klunkar av det än av vanligt vatten.
Det var okej att låta henne beta enligt vet. så jag släppte ut båda hästarna i den nerbetade sommarhagen vid 9.30. Maken har kollat henne under dagen.
Hon mådde bra nu när jag kom hem också.
Nu håller jag tummarna för att hon slipper aspirationspneumoni... feberfri än så länge.
Gud, jag tänkte ett tag när det var som värst, att nu dör hon för mig! Slemhinnorna var nästan vita... Lilla tanten :heart.
Usch ja det är vidrigt när de blir så dåliga :cry: Håller tummarna för att det är över nu och att inget tillstöter :heart
 
Usch ja det är vidrigt när de blir så dåliga :cry: Håller tummarna för att det är över nu och att inget tillstöter :heart
Ja, det är vidrigt. Och känslan av att nu är det upp till dig och mig...
Jag har ju erfarenhet av när det inte har gått vägen med mig i bagaget, liksom många av oss har. Dessa tillfällen när man önskar att de kära hästarna var små som katter, så man kunde ta dem i famnen och åka mot räddningen... Inte alltid de är i lastbart/åkbart skick... eller att det finns en klinik inom räckhåll (det sistnämnda gäller väl dock även för de mindre).
Tack för tumhållning :heart.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 531
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 269
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp