Foderstrupsförstoppning

I

Iza

ingen trevlig syn det kan jag lova.

Hade vet ute i helgen då min häst åt för glupskt o det blev stopp i foderstrupen. Fodret som min häst åt var uppblött beftor (0,2 kg torrt) och derby (0,5 kg pellets) som hade vart blötat i 30 min innan han åt och ändå så fastnade det.

Sände då i mitt stilla sinne en tanke åt alla jag läser om här på Buke som inte alls blöter sitt pelleterade foder. Jag hoppas att ni aldrig behöver uppleva något som detta.

Har funderat i helgen varför det överhuvudtaget görs foder till häst i pelleterad form?
 
Hade vet ute i helgen då min häst åt för glupskt o det blev stopp i foderstrupen.

Ett tips är ju att se till så hästen INTE äter glupskt, finns ju en del lösningar på detta. En annan orsak är ju att hästen kanske är torr i halsen vilket också är lätt att rätta till innan den får kraftfodret
 
Jag har varit hästägare i över 20år och jag är nu inne på min femte häst. Och INGENav mina hästar har haft foderstrupsförstoppning.
Jag kanske bara har haft tur som har sluppit det!
Men jag har sett hästar som haft det och det är ingen vacker syn och man står bara där helt hjälplös tills veterinären kommer.
Jag hoppas att jag ALDRIG behöver vara med om det på min lilla pålla!
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Det låter förfärligt, hoppas din häst är återställd nu!

Jag har också haft häst i väldigt många år, och aldrig ens sett en häst med foderstrupsförstoppning.

Vet någon vad man kan göra för att förebygga, ja förutom då att INTE ge peletterat foder? Är det inte bättre at ge grovfoder innan kraftfoder. Jag blandar kraftfodret med luzern strå, då jag inbillar mig att det får hästen att tugga lite mer...

Anledningen till att jag nu undrar är att jag har en häst som är oerhört glupsk, och då är vad jag förstår risken större?
 
25 år med hästar, en foderstupsförstoppning (av oblött lucernpelletts)-.. Fodrat med pellets i alla år. *peppar peppar*

I alla fall, du undrade varför man övht gör hästfoder i pellettsform. Det är för att kunna binda ihop alla de olika ingredienserna så man är säker på att hästen får dem i rätt mängd och rätt proportion vid varje fodring.

Blandar du all ingredienser löst riskerar man att det i botten på säcken är hägre koncentration av vissa ngredienser än övre delen av säcken. Om du leker med tanken att du vill göra en blandning av havre, soja, lucernstrå och mineralgrus. Så häller du ihop alltihopa och häller i en säck. Då kommer t ex mineralerna att hamna mest i botten osv.

Det är det man vill slippa, och istället garantera att varje pellets innehåller det de ska i rätt blandning, och du är säker på att vid varje fodring få den proportion och mängd av de olika ingredienserna som du vill ha.

Och ja, det är otäckt värre när dte blir stopp =/

För att göra det hela riktigt jävligt, så finns det hästar som fått foderstrupsförstoppning av HÖ med.

Blött foder löser inte nödvändigtvis problemet, man kan proppa i sig gröt med och sätta i halsen. Nyckeln är att SÄNKA hastigheten hästen äter med. Att ha hackelse eller lucern hackar strå i krubban är ett sätt, att lägga stora stenar i krubban så de tvingas äta saktare är ett bättre sätt. Fodra på golvnivå är också bra. Och hö före kraftfoder så de inte är jättehungriga.
 
Som sagt, det är glupskheten som gör att hästen sätter i halsen. Andra faktorer kan vara som Gammeln skrev, att hästen är torr i halsen, eller ej fått upp salvproduktionen ordentligt.

Jag har vart med om en foderstrupsförstoppning, det var av krafft som åts från marken av en sjujäkla hungrig häst.. Det var jätteläskigt att se hästen "hulka" sig med halsen, jag fick ringa veterinären för första gången i mitt liv(jag var väl 15-16) och min kompis som hade hästen var ju helt förstörd och trodde att hästen skulle dö. Men tack och lov klarade hästen ut det själv men veterinären kom och spolade rent matstrupen och så ändå.

Dock så kan hästar få foderstrupsförstoppning av det allra mesta, bara de äter fort nog.. Så att skylla på pellets håller tyvärr inte. Min häst har ätit pellets i tja 8 år eller så? Och hon lever än.. :cool: Sedan jag fick henne (snart 1½ år sedan) har hon nästan alltid fått pelletsen blöta, varför? Hon är hosthäst. Så jag häller en skvätt betfor eller vatten över pelletsen precis innan det utfodras.

Jag kan räkna upp otaliga hästar som ätit pellets i många år som aldrig haft problem. Så det är inte pelletsen som gör förstoppningen.
 
suttit å kikat lite nu och funderar fortfarande... Hade för en tid sedan en äldre ponny, som hade en förträngning på matstrupen, vilket innebar foderstrupsförstoppningar ofta....
Vi blötte allt foder till gröt, aldrig torr havre, pellets, fibergi mm. han fick inga stora bitar av något, rivna morötter, rivet äpple, sockerbitar, Absolut inte hela morötter, äpplen, knäckebröd o dyl.. sen fick han aldrig kraftfoder förrän han hade ätit upp minst hälften av höet... efter det behövde vi ringa vet. 1 gång på 5 år och då hade någon "vänlig" själ matat honom med knäckebröd i hagen...
Mitt tips är alltså att blöta allting... stenar i krubban tycker jag inte är nån hit, hade själv föredragit att äta soppa varje dag, framför att ha grus i maten...
 
Ingensom tror att du försöker mörda din häst med pellets. :confused:
 
Då kan man ju istället undra varför man utfodrar en häst så att den äter glupskt. Min häst har haft foderstrupsförstoppning två ggr som yngre, en gång av havre och en gång av hösilage! Skulle man följa ditt resonemang skulle ju hästen inte äta varken havre eller hösilage.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 947
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en ung häst med tandproblem med foderinpackningar/tandfickor. I höst har jag tänkt att prova fodra med höpellets (alltså ej...
Svar
0
· Visningar
947
Senast: cela
·
Hästvård Hej, ny på sidan här. Jag har ett pensionerat fullblod som under de senaste 6 åren blivit väldigt lös i magen med illaluktande träck...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
26 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp