foderstrupsförstoppning?

A

Amia

Hur ser man på en häst att den har fått det, och hur kan mna hjälpa den ifrån det?
 
Det är jätteläskigt när en häst får foderstrupsförstoppning. Det tycker jag iallafall. Det kan se ut som om hästen står och hulkar typ. De kan trycka ihop hela halsen. Hm... svårt att förklara. Är den en lindrig förstoppning försöker hästen hosta upp det som fastnat. Slem och fradga kommer från hästens mun.

I förebyggande syfte kan man se till att hästens foder är ordentligt blött, sen kan man också försöka få hästen att inte kasta i sig maten och se till så att den druckit ordentligt innan den äter.

Då hästen får en foderstrupsförstoppning kan man försöka massera strupen och tillkalla veterinär som får "suga upp" det som fastnat. Detta ska man aldrig göra själv!

Detta är mina erfarenheter av foderstrupsförstoppning.

/Snorpan
 
När jag var på klinik senast kom en häst in akut med foderstrupsförstoppning. De fick gå ner med "slang" och spola/lösa upp det. Ingen kul syn, men de klarade pållen.
/Wera
 
Har ett halvblod på 2,5 år som får foderstrupsförstoppning med jämna mellanrum. det har även hänta att han fått det två gånger av hö. Ha vattenhink i boxen så dricker dom mera, blöt allt foder även höt. Låt hästen äta kraftfoder i en stor "balja" på golvet så håller den huvudet naturligt + att maten är spridd på stor yta då går det långsammare att äta. man kan även lägga i några stora stenar som hästen måste knuffa runt för att få i sig maten. Fodra hästen först av alla så du kan kolla att den är ok innan du lämnar stallet.
Vid fodestrupsförstoppning så kommer mycket släm ur mun och näsborrar, hästen hulkar och är orolig, gräver i boxen. Massera foderstrupen LÄNGE. massera även där foderstrupen går in i bringan (där fastnar det alltid på våran häst) Man kan även leda hästen. Om det inte släppt på en timma så tillkalla veterinär. Om du hittar hästen på morgonen med foderstrupsförstoppning så kan den ha stått hela natten.
Det är jobbigt med dessa hästar och man får aldrig slarva.
/mia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 497
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 368
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp