fodertider

Idapockey

Trådstartare
hej! har funderat lite på vad folk har för fodetider, och vet att denna fråga har diskuterats måånga gånger men ändå;)
jag ger frukost på vardagar kl 6-7 och på helger 7-8. lunch vid 12-13 samma på helger. Middag vid 17:00, samma varje dag. och kvällsmat vid 20. vet att många kanske gör annorlunda sen är det ju en annan sak om man har fri tillgång till hö. ni får gärna skriva vad ni tycker och vad ni har för foder tider :-)
 
Frukost runt 6-8 (beror på vem som har utsläpp), lunch 11-12, middag 16-17, kvällsmat runt 20. Personligen skulle jag gärna senarelägga kvällsmaten nån timme iallafall och aldrig ge frukost senare än 7, men står kollektivt så tiderna måste fungera för alla :)
 
Stallet där jag står nu gäller följande:
Frukost 6
Lunch 12-13 (då går de i gräshagar från ca 8)
Middag 17-18 (går i gräshagar fram till middagen)
Kvällsmat 22

Min får ganska små givor frukost-lunch (eftersom hon ändå har att gnaga av) lite mer vid middag och allra mest vid kvällsmaten.
 
Mina tre går på lösdrift men har inte fri tillgång på grovfoder. Fodrar just nu 5 ggr/dygn tack vare automatisk timer.

Frukost: 6-7 på vardagar och 7-9 helger
Lunch: 11-12 (med hjälp av timer som öppnar till andra hagen där jag lagt ut lunchhö´t på morgonen)
Middag: 16-17
Kvällsmat: 20-21
Nattmat: 01-02 (med hjälp av timer som vid lunchen
 
Morgon: 07.30 - 08.00

Lunch 1: 11.30 - 12.00

Lunch 2: 15.00-15.30

Middag: 18.30-19.00

Natt: 23.00 - 24.00

Skulle gärna dela upp natthöet i två givor så de fick vid 03.00 men har inte den möjligheten som det ser ut nu.
Jag har inget gräs alls i hagen, kan tilläggas.
 
Senast ändrad:
Är hos dom morgon/förmiddag och kväll/natt och då får dom mineraler och fyller på grovfoder, mina är dock aldrig utan något att äta då bädden är halm och finns alltid gräs i hagen.
 
Senast ändrad:
Våra som går på lösdrift får grovfoder vid 06, 13 och 21 (automatiska fodergrindar) samt kraftfoder och någon tuss hösilage när de tas in för skötsel och/eller ridning någon gång på eftermiddagen.
 
Vardagar får våra
Frukost 5:30
Lunch 11-12
Insläppshö 18-20
Kvällshö 22-23

Helg
Frukost 8-9
Lunch 11-14
Insläpp 18-22
Kvällshö 22-23

Min häst går i stor hage med mycket att pilla i, får halm i boxen så han säkert inte står för länge utan något att peta med.
 
Min häst går på lösdrift. Hade gärna haft honom på fri tillgång, vi har prövat men det fungerar inte. Han blir för fet då.

De får portionerat hö 3 ggr/dag (utspritt i många små högar för att förlänga ättiden).
Morgon: 7.30-8
Eftermiddag: Ca kl 14
Kvällshö: 20-21

Dessutom har de tillgång till ligghall med rikligt med halm som de går och petar i sig då och då. Det verkar de vara nöjda med :)
 
Utsläpp kl 06:30 till höhäcken. Fri tillgång fram till intag vid 17-tiden och får då en tuss att pilla med till kvällsfodringen 21. Kvällsmaten räcker länge eftersom pålle aldrig är glupphungrig utan pillar i sig ett par strån i taget.
 
Morgon 6-9
Lunch 12-14
Middag 17-19
Kväll 21-23 + kraftfoder.

Flera av målen är rejäla givor som räcker länge till storhästen, brukar även slänga ut lövruskor de får stå och pilla med.
 
Min häst går på lösdrift. Hade gärna haft honom på fri tillgång, vi har prövat men det fungerar inte. Han blir för fet då.

De får portionerat hö 3 ggr/dag (utspritt i många små högar för att förlänga ättiden).
Morgon: 7.30-8
Eftermiddag: Ca kl 14
Kvällshö: 20-21

Dessutom har de tillgång till ligghall med rikligt med halm som de går och petar i sig då och då. Det verkar de vara nöjda med :)
Fast han har ju fri tillgång på grovfoder? :)
 
Jag står i kollektivstall, mina får
Frukosthö 06-07
Utsläpp med hö i hagen 07.30-08
Lunchhö (om jag har möjlighet) 11.30-14
Insläppshö 15-17
Kvällshö + kraft 19-20

Utöver det får de lite kraft när jag har ridit :)
 
Vi fodrar frukosthö ute på morgonen och sedan hö och eventuellt kraftfoder på kvällen inne. Min häst får nära fri tillgång på grovfoder (plus att vi strör med halm inne, ute har de istället en gräshage på cirka 1 ha på tre hästar) så det är inte många timmar utan mat trots att vi bara fodrar två gånger om dagen.
 
Frukost: ca 7
Lunch: 12
Middag: 16-18 beroende på när hästen kommer in
Kväll: så sent som möjligt, tror ägaren fodrar ca 23
 
I nuvarande stall så är det:
Morgon ca 7-8 (kraftfoder och hö inne)
Lunch ca 11-12 (hö)
Middag ca 16 (hö)
Kväll ca 20 (kraftfoder och hö)

Förra stallet
Morgon 7 (kraftfoder inne, hö ute)
Lunch 12 (hö)
Middag 15 (kraftfoder och hö inne)
Kväll 19-20 (kraftfoder och hö inne)

Jag kommer flytta hem hästarna snart och då blir det
Morgon ca 5 (kraftfoder inne, hö och halm ute)
Middag ca 16-17 (hö ute)
Kväll ca 20 (kraftfoder och hö inne)
 
Nuvarande stall:
Frukost kl 7 (inne). Silage + kraft
Lunch kl 12-13 (ute) Silage
Eftermiddag kl 16-17 (inne) Silage + kraft
Kvällsmat kl 21-22 (inne) Silage + kraft

Man behöver inte ge kraft alla tre givorna om man inte vill såklart men man har möjlighet. Min får kraft frukost och kväll
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 555
Senast: Rie
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 022
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 216
Senast: nullo-modo
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 399
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp