Fodertillskott med arginin?

ameo

Trådstartare
Moderator
L-arginin ska vara bra att ge extra av till ponnyn med köldutlöst fång. (kärlvidgande, om jag inte missminner mig) Värt att testa i alla fall...
men, finns det något vettigt tillskottsfoder som innehåller just det och inte en massa annat? Och som inte är kapslar för muskelbyggande människor...
Google var inte min kompis på den fronten, så jag testar här...
 
l-arginin finns det väl mig veterligen ingen forskning alls på gällande häst att det främjar specifika saker som fång tex.
Dvs det säljargumentet är nog rätt likvärdigt andra tillskott som inte heller har direkt etablerad forskning bakom eller där forskning som finns är rätt svajig - tex glukosamin häst, biotin häst osv. osv.

Nyfiken på var du läst att l-agrinin specifikt skulle vara effektivt för tidigare köldutlöst laminitis/fång ? 😄
 
"vanlig fång" är nog opåverkad av arginin
Arginin är en aminosyra med flera kvävegrupper i sidokedjan och om jag inte missminner mig har kvävet (kväveoxid? minns inte exakt, orkar inte söka just nu...) en kärlvidgande effekt. (L-et i L-arginin står bara för att det är den vänstervridna varianten av molekylen)
Köldutlöst fång utlöses av att blodtillförseln till hovarna stryps när hovarna blir kalla, tanken är att vidgade blodkärl ska kunna motverka det. Typ.
Det är alltså INTE någon tillverkares svajiga marknadsföring som ligger bakom, utan en rent medicinsk tanke, som möjligen kanske kan fungera. Och just nu är jag beredd att testa för att möjligen minska risken för återfall, om vi får en till vargavinter.
Jag har läst det i de texter av den veterinär/forskare (vad hon nu är?) som jag hittat övrig information om "cold induced laminitis". Keller tror jag hon heter.
 
@ameo jo jag vet att det är en aminosyra och kärlvidgande osv.

Just ”köldfång” är ju rätt ifrågasatt allmänt och därför tycker jag det finns rätt relevanta aspekter att ta i beaktning främst utifrån den ”diagnosen”.

Som PPID och EMS/IR att kolla för i första hand eftersom det finns behandling då om det konstateras att det är grundorsaken till hästens besvär 😄
 
Senast ändrad:
L-arginin ska vara bra att ge extra av till ponnyn med köldutlöst fång. (kärlvidgande, om jag inte missminner mig) Värt att testa i alla fall...
men, finns det något vettigt tillskottsfoder som innehåller just det och inte en massa annat? Och som inte är kapslar för muskelbyggande människor...
Google var inte min kompis på den fronten, så jag testar här...

Är inte detta samma sak som Alcar (acetyl l-karnitin)? Jag ger i vart fall Alcar till min häst med köldutlöst fång, efter att läst Eleanor Kellons forskning i ämnet. Alcar finns att köpa i ren pulverform både i Sverige och Storbritannien.

Jag ger även Jiaogulan samtidigt enligt hennes rekommendation.
 
Senast ändrad:
@Breen men är det inte vettigare att i grunden undersöka orsaken till hästens ohälsa/sjukdom? Det finns ju en orsak som inte botas av att hästen får div tillskott av örter och ovetenskapliga hypotetiska tillsatser tänker jag i sammanhanget ?

Jiaogulan tex är ju en kinesisk helt ovetenskaplig ört/tillskott här .

Lite nyfiken googlade jag nu lite kvickt dessutom på denna Kellon, och tillochmed på sidan som rekommenderar Jiagoulan står det såhär :

Recent trials by Eleanor Kellon VMD on the Equine Cushing Yahoo Egroup have shown that Jiaogulan helps address the problems with circulation during laminitis that can contribute to pain and delay healing. It must, however only be used after you have identified and removed the cause of the laminitis and applied a rigorous hoof care regime.”
 
Senast ändrad:
Är inte detta samma sak som Alcar (acetyl l-karnitin)? Jag ger i vart fall Alcar till min häst med köldutlöst fång, efter att läst Kellons forskning i ämnet. Alcar finns att köpa i pulverform både i Sverige och Storbritannien.
samma sak är det inte, kan jag säga med bara mina kunskaper i kemi/biokemi
Men effekten kanske kan vara liknande ändå.

@ameo jo jag vet att det är en aminosyra och kärlvidgande osv.

Just ”köldfång” är ju rätt ifrågasatt allmänt och därför tycker jag det finns rätt relevanta aspekter att ta i beaktning främst utifrån den ”diagnosen”.

Som PPID och EMS att kolla för i första hand eftersom det finns behandling då om det konstateras att det är grundorsaken till hästens besvär 😄
Om du tycker att det är värt att ifrågasätta diagnosen så får det stå för dig.
Min drabbade ponny är ett klockrent exempel. Det gav svaret på mina frågor till 100%, när jag läste om det första gången.
Släpp ut ponnyn symptomfri i en halvtimme i snö, utan förebyggande åtgärder, och den kan inte gå när man ska ta in den. Med nyfunnen kunskap har vi kunnat hålla den symptomfri.
Den har inga tecken på PPID men högst troligt EMS och behandlas därför som en EMS-ponny utan att några prover tagits. Och oavsett det så är det hovarna som är påverkade. Av kyla. Med facit i hand vet jag att mamman var exakt likadan.

Nu vill jag göra allt jag kan för att undvika återfall. För nästa gång hon drabbas har vi sagt måste vara sista gången, så den ska helst undvikas.
Så, om du vill ifrågasätta mina motiv mer, var snäll och håll det för dig själv, för det biter inte på mig.
 
@Breen men är det inte vettigare att i grunden undersöka orsaken till hästens ohälsa/sjukdom? Det finns ju en orsak som inte botas av att hästen får div tillskott av örter och ovetenskapliga hypotetiska tillsatser tänker jag i sammanhanget ?

Jiaogulan tex är ju en kinesisk helt ovetenskaplig ört/tillskott här .

Lite nyfiken googlade jag nu lite kvickt dessutom på denna Kellon, och tillochmed på sidan som rekommenderar Jiagoulan står det såhär :

Recent trials by Eleanor Kellon VMD on the Equine Cushing Yahoo Egroup have shown that Jiaogulan helps address the problems with circulation during laminitis that can contribute to pain and delay healing. It must, however only be used after you have identified and removed the cause of the laminitis and applied a rigorous hoof care regime.”
mackan
man tar bort orsaken till fång, när de har fång
sen kan man göra något annat för att förebygga nya fånganfall.

Såvitt jag förstått så vet man inte varför shuntsystemet som stänger av blodflödet fungerar felaktigt på de hästar som har köldutlöst fång. (jag ska leta efter med forskning nån dag när jag har mer tid)
Därför är det en del trial and error, för att försöka förebygga att dessa hästar får fång igen.
DÄRFÖR är det min avsikt att ge lite tillskott av den här aminosyran, för att se om det möjligen kan göra någon nytta.
 
samma sak är det inte, kan jag säga med bara mina kunskaper i kemi/biokemi
Men effekten kanske kan vara liknande ändå.


Om du tycker att det är värt att ifrågasätta diagnosen så får det stå för dig.
Min drabbade ponny är ett klockrent exempel. Det gav svaret på mina frågor till 100%, när jag läste om det första gången.
Släpp ut ponnyn symptomfri i en halvtimme i snö, utan förebyggande åtgärder, och den kan inte gå när man ska ta in den. Med nyfunnen kunskap har vi kunnat hålla den symptomfri.
Den har inga tecken på PPID men högst troligt EMS och behandlas därför som en EMS-ponny utan att några prover tagits. Och oavsett det så är det hovarna som är påverkade. Av kyla. Med facit i hand vet jag att mamman var exakt likadan.

Nu vill jag göra allt jag kan för att undvika återfall. För nästa gång hon drabbas har vi sagt måste vara sista gången, så den ska helst undvikas.
Så, om du vill ifrågasätta mina motiv mer, var snäll och håll det för dig själv, för det biter inte på mig.


Lycka till med ponnyn 😄
Väldigt relevant i sammanhanget att den troligtvis har EMS .
 
@Breen men är det inte vettigare att i grunden undersöka orsaken till hästens ohälsa/sjukdom? Det finns ju en orsak som inte botas av att hästen får div tillskott av örter och ovetenskapliga hypotetiska tillsatser tänker jag i sammanhanget ?

Jiaogulan tex är ju en kinesisk helt ovetenskaplig ört/tillskott här .

Lite nyfiken googlade jag nu lite kvickt dessutom på denna Kellon, och tillochmed på sidan som rekommenderar Jiagoulan står det såhär :

Recent trials by Eleanor Kellon VMD on the Equine Cushing Yahoo Egroup have shown that Jiaogulan helps address the problems with circulation during laminitis that can contribute to pain and delay healing. It must, however only be used after you have identified and removed the cause of the laminitis and applied a rigorous hoof care regime.”

Givetvis kan inte tillskott eller örter ersätta eller bota sjukdom/ohälsa på något vis.
Nu är min egen fånghäst undersökt på alla sätt som går av veterinärer med glukosbelastning, blodprov etc. och konstaterad vara insulinresistent med EMS. Nu får hon metformin, strikt uträknad foderstat och massor med motion. Men det är ju ändå inget som kan bota EMS och i dagsläget finns inte heller något mer på marknaden som kan bota denna sjukdom. Så när det är kallt ute får jag ju ta till det som finns för att förhindra nya köldutlösta fånganfall, som att hålla hästen inne, hålla hovarna varma och ge Alcar och Jiaogulan.
Hade det funnits någon väl utprövad, vetenskapligt bevisad, fungerande medicin att ge som hade permanent botat EMS eller garanterat att inga nya fånganfall kan uppstå, så hade jag ju genast gett detta.
 
mackan
man tar bort orsaken till fång, när de har fång
sen kan man göra något annat för att förebygga nya fånganfall.

Såvitt jag förstått så vet man inte varför shuntsystemet som stänger av blodflödet fungerar felaktigt på de hästar som har köldutlöst fång. (jag ska leta efter med forskning nån dag när jag har mer tid)
Därför är det en del trial and error, för att försöka förebygga att dessa hästar får fång igen.
DÄRFÖR är det min avsikt att ge lite tillskott av den här aminosyran, för att se om det möjligen kan göra någon nytta.
Fast det gör ju de flesta inte ? Dvs ”tar bort orsaken till fång” ?
Man behandlar hästen utifrån akutläget att den fått fång . Men många vet ju inte varför och behandlar inte annat än akut just där och då ? Det är ju precis därför fång är så otroligt vanligt och utbrett .

Min reflektion här var ju iof till @Breen
 
Fast det gör ju de flesta inte ? Dvs ”tar bort orsaken till fång” ?
Man behandlar hästen utifrån akutläget att den fått fång . Men många vet ju inte varför och behandlar inte annat än akut just där och då ? Det är ju precis därför fång är så otroligt vanligt och utbrett .

Min reflektion här var ju iof till @Breen
det verkar dock lite överflödigt att undervisa hästägare som faktiskt är pålästa och har koll på vad det är som utlöser fång på just deras hästar. ;)
 
det verkar dock lite överflödigt att undervisa hästägare som faktiskt är pålästa och har koll på vad det är som utlöser fång på just deras hästar. ;)

Det verkar snarare lite tveksamt .
Jag vet inte riktigt varför du fortsätter svara för övrigt när du undanber dig svar från mig samtidigt som du fortsätter svara på inlägg adresserade andra ?
Lycka till med ponnyn som sagt 😄
 
Det verkar snarare lite tveksamt .
Jag vet inte riktigt varför du fortsätter svara för övrigt när du undanber dig svar från mig samtidigt som du fortsätter svara på inlägg adresserade andra ?
Lycka till med ponnyn som sagt 😄
Kanske för att det var jag som startade den här tråden. :idea:
 
Fast det gör ju de flesta inte ? Dvs ”tar bort orsaken till fång” ?
Man behandlar hästen utifrån akutläget att den fått fång . Men många vet ju inte varför och behandlar inte annat än akut just där och då ? Det är ju precis därför fång är så otroligt vanligt och utbrett .

Min reflektion här var ju iof till @Breen
Håller inte med om det. Absolut - första gången hästen får fång löser man det förstås akut. Men de allra flesta som varit med om det en gång sliter som djur förebyggande för att förhindra ett nytt anfall och just "ta bort orsaken till fång".
 
L-arginin ska vara bra att ge extra av till ponnyn med köldutlöst fång. (kärlvidgande, om jag inte missminner mig) Värt att testa i alla fall...
men, finns det något vettigt tillskottsfoder som innehåller just det och inte en massa annat? Och som inte är kapslar för muskelbyggande människor...
Google var inte min kompis på den fronten, så jag testar här...
Har skickat pm :)
 
Jiaogulan tex är ju en kinesisk helt ovetenskaplig ört/tillskott här .

Det finns en stor mängd forskning om Jiaogulan eller Gynostemma pentaphyllum som örten egentligen heter. Forskning har visat att örten har antiinflammatoriska egenskaper som motverkar utsöndring av endotelin. Endotelin är ett slags signalsubstanser (proteiner) som bildas i blodkärlsväggarnas endotelceller. Utsöndring av endotelin-1 (ET-1) signalerar vasokonstriktion (sammandragning av blodkärlen). Dessutom stimulerar örten produktion av kväveoxid som är en kraftfull vasodilator (utvidgar blodkärlen).

Jiaogulan bör användas vintertid vid kyla för känsliga IR-hästar i första hand. Eventuellt kan man komplettera med AAKG (arginine alphaketoglutarate). AAKG innehåller aminosyran arginin som används för att producera kväveoxid.
 
Det finns en stor mängd forskning om Jiaogulan eller Gynostemma pentaphyllum som örten egentligen heter. Forskning har visat att örten har antiinflammatoriska egenskaper som motverkar utsöndring av endotelin. Endotelin är ett slags signalsubstanser (proteiner) som bildas i blodkärlsväggarnas endotelceller. Utsöndring av endotelin-1 (ET-1) signalerar vasokonstriktion (sammandragning av blodkärlen). Dessutom stimulerar örten produktion av kväveoxid som är en kraftfull vasodilator (utvidgar blodkärlen).

Jiaogulan bör användas vintertid vid kyla för känsliga IR-hästar i första hand. Eventuellt kan man komplettera med AAKG (arginine alphaketoglutarate). AAKG innehåller aminosyran arginin som används för att producera kväveoxid.
tack för informationen!

Jag får väl erkänna att det är ett tag sen jag läste Kellons information i ämnet och det var argininet jag lade på minnet då (mitt i biokemikursen, då man ska kunna de där nedrans aminosyrorna...) Men det låter ju helt klart som att Jiaogulan också vore bra att ge lilla ponnyn nu när kalla årstiden närmar sig.
Finns det att få tag på större förpackningar än de 100-200 g påsar jag hittat i de översta träffarna på google?
 
Det finns en stor mängd forskning om Jiaogulan eller Gynostemma pentaphyllum som örten egentligen heter. Forskning har visat att örten har antiinflammatoriska egenskaper som motverkar utsöndring av endotelin. Endotelin är ett slags signalsubstanser (proteiner) som bildas i blodkärlsväggarnas endotelceller. Utsöndring av endotelin-1 (ET-1) signalerar vasokonstriktion (sammandragning av blodkärlen). Dessutom stimulerar örten produktion av kväveoxid som är en kraftfull vasodilator (utvidgar blodkärlen).

Jiaogulan bör användas vintertid vid kyla för känsliga IR-hästar i första hand. Eventuellt kan man komplettera med AAKG (arginine alphaketoglutarate). AAKG innehåller aminosyran arginin som används för att producera kväveoxid.

Jag betvivlar inte din redovisning osv. Men BÖR användas osv?
Det jag undrar över är ju när folk uttrycker saker de ”hört” /förstått halvt ” osv. Det blir för mig väldigt svårt att då inte ställa följdfrågor till den som ”har hört” osv varför de vill använda något.
Samma oavsett ämne 👍
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 719
Senast: super
·
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 549
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp