Fodertillskott till dräktigt sto?

jo7

Trådstartare
Ger ni era dräktiga ston något särskilt fodertillskott,mineraler, vitaminer eller annat eller fortsätter ni ge dem samma mat som annars? Hur mkt ökar ni fodergivan och när?

Denna frågan kanske borde ligga på foder? Ber om ursäkt i sånna fall!

//jo7 :bump:
 
Jag har inget dräktigt sto men jag svarar ändå.

Behoven ökar inte förräns månad 8, och stiger mer och mer för varje månad efter det. Efter fölet är fött så ökar behovet ännu mer. Främst proteinetbehovet ökar, men även energi och kalciumbehovet.
 
Normal foderstat (dvs som om de vore icke dräktiga) fram till månad åtta. Sen ökas den månad för månad fram till fölning. Dock hela tiden NOGA koll så Ca/P-kvoten är rätt och behoven täckta.

Inga speciella tillskott, däremot ger jag ALLA hästar ADE-vitamin från december ungefär, för att kompensera de sjunkande vitaminhalterna i höet.

Sen ökar ju behovet mer och mer när stoet ger di, för att nå "max" när fölet är cirka fyra månader.

Men som sagt, fram till månad åtta inga konstigheter eller något extra alls, utan som om stoet vore ickedräktigt. Men stenkoll på ca/P-kvoten och att behoven är täckta.

Hur mkt fodergivan ökas beror ju helt på hur mkt som krävs. Dvs vad fodrar man med för foder, och hur mkt av det fodret behöver man höja för att täcka det ökade behovet. Det kan räcka med att höja höet, eller så måste man lägga på proteintillskottsfoder, beror helt på höanalys och vad man använder för foder. Så det får man räkna på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
900
Senast: Twihard
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp