Fodertillskott till häst på vila

Maddeb

Trådstartare
Pga underliggande inflammation är vår häst på vila nu ca 2 månader framåt. Ska promeneras varje dag för att få sträcka på sig, men får inte dra iväg vilket han tyvärr gör i full galopp på grund av all energi. Vill självklart inte att han ska springa runt eftersom det ökar risken för att börja om läkeprocessen och vilan utökas ytterligare, samt att han kanske drar på sig olater på grund av understimulering.

Funderar därför på om det kanske kan vara en idé att ge ett fodertillskott som lugnar ner nerverna lite, har funderat på magnesium t ex. Någon som har erfarenhet av vad som kan ges eller erfarenhet av vad man kan hitta på med överpigg häst som inte får springa?
 
Pga underliggande inflammation är vår häst på vila nu ca 2 månader framåt. Ska promeneras varje dag för att få sträcka på sig, men får inte dra iväg vilket han tyvärr gör i full galopp på grund av all energi. Vill självklart inte att han ska springa runt eftersom det ökar risken för att börja om läkeprocessen och vilan utökas ytterligare, samt att han kanske drar på sig olater på grund av understimulering.

Funderar därför på om det kanske kan vara en idé att ge ett fodertillskott som lugnar ner nerverna lite, har funderat på magnesium t ex. Någon som har erfarenhet av vad som kan ges eller erfarenhet av vad man kan hitta på med överpigg häst som inte får springa?
Det finns inga tillskott som lugnar så pass mkt om hästen sticker i full kareta. Där har ni förutom överskottsenergi ett hanteringsproblem i grunden.
Ska ngt ge rejäl effekt är det isf lugnande från veterinären. Så ett samtal dit är nog bäst.
 
Det finns inga tillskott som lugnar så pass mkt om hästen sticker i full kareta. Där har ni förutom överskottsenergi ett hanteringsproblem i grunden.
Ska ngt ge rejäl effekt är det isf lugnande från veterinären. Så ett samtal dit är nog bäst.
Vad menar du med hanteringsproblem i grunden? Hur drar du den slutsatsen av texten i inlägget? :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 222
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp