Fodertips för kräsen, mager häst

Wembley

Trådstartare
Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :(

Jag vräker på så mycket hösilage som han kan få i sig. Han får också 0,5 kg havre och 0,5 kg kornkross. Det är lite med kraftfodret, men jag vill inte vräka på med för mycket spannmål innan jag vet hur han reagerar eftersom vi är nya för varann.

Hur är det med att ge större giva krossat korn än havre?

Han är väldigt kräsen, provade ge Krafft Muskel och müsli och inget av det vill han äta. Han vill inte heller äta lucernpellets. Imorgon ska jag testa vetekli. Soja, andra tips från er som fodrat upp svårfödda hästar?
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Vetekli, lusern och linfröolja tycker jag är en bra kombination. Vetekli brukar vara väldigt smakligt.
Viktigt oxå med tillräckligt med mineraler i god balans samt E-vitamin.

Korn hade jag undvikit helt då det innehåller mycket stärkelse.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Lusernpellets brukar ju funka jättebra. Om du fortsätter att ge honom det, tror du inte att han vänjer sig? Jag har också haft ett par spinkisar, och de var också skeptiska till lusern först, men efter ett tag så började dom att äta det. Om du blandar i något som han tycker är riktigt gott i smeten, så kanske han smakar?
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Linfröolja var ett bra tips och vetekli ska vi prova imorgon. Lucernen kanske man skulle prova som hack, en del föredrar ju det? Mineraler ja, de hade han sorterat ut nogrannt från havren imorse. Det var Dr Schaettes örtmineraler i pelletsform som ändå de flesta accepterar.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Lucernpellets hade ju varit bra, men ställde ut en balja till honom med det i rasthagen igår och då hade han som provsmakat och spottat ut det utanför på marken :banghead: Vet faktiskt inte vad jag ska blanda i som han gillar, för han gillar inte så mycket. Morötter verkar gå hem men mycket annat är han helskeptisk till.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Men om du lägger det i hans krubba inne i boxen och blandar i morötter (rivna), då kanske han smakar lite mer om han får tid på sig. Melass brukar de flesta gilla, blanda i lite sånt så det blir sött och gott. :)
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Men om du lägger det i hans krubba inne i boxen och blandar i morötter (rivna), då kanske han smakar lite mer om han får tid på sig. Melass brukar de flesta gilla, blanda i lite sånt så det blir sött och gott. :)

Ja vi lär få prova oss fram O_o
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Sojamjöl brukar vara populärt, prova att blanda lite i lusernen som du ger uppblött, bara så mycket vatten att det faller isär, ingen gröt :) Och så i med lite havrekross och matolja.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Hippo Alfa. Snällt mot magen (mycket grönmjöl), höga värden och mums fillibabba säger hästarna.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Först så är inte kronkross så bra för matsmältningen hos hästar så om hästen inte mår bra är det inte ett optimalt foder alls.
Sedan eftersom hästen kommer ifrån Polen och är i dåligt skick så måste du kolla upp hästen ordentligt med genomgång av hälsostatus, tänder och inte minst parasiter. Om inte det är OK så är det bortkastade pengar att köpa olika foder till den. Det är viktigt att komma ihåg att man inte alls har samma syn på hästhållning i Polen som vi har så den kan ha varit utsatt för (enligt våra mått mätt) mycket dålig hästhållning under i stor sett hela sitt liv. Om ser det på det sättet så kan man också förstå att det kommer att ta tid för den att bli bra och rund. Den kan till ock med sätta igång och växa nu om den får bra och rätt foderstat. Vilket i så fall kommer att göra så att det tar ännu längre tid att få upp den i hull.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Kom också att en trolig anledning till att den upplevs som kräsen är att den aldrig har ätit foder av den typen du har gett. Det är en unghäst som kanske aldrig har ätit pellets och liknade då måste den lära sig att det går att äta. Så du får inte ge upp med en gång utan låta den välja sig långsamt vid nya typer av foder. Enklast är om du kan ge den mat ihop med en annan häst som äter fodret. Det är ju så t ex föl lär sig vad som går att äta, genom att titta på vad stoet äter.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

*KL*

Nu har vi provat oss fram lite :) Han får nu rikligt med bra hösilage, så mycket han kan få i sig. Han får 0,5 kg havre, 0,5 kg kornkross, linfröolja, 1 l vetekli, morötter och mineraler (i den mån han äter dem) och försöker även få i honom lucernhack vilket han är mindre förtjust i (pelletsen gick inte alls).

Självklart har de en annan syn på foder i Polen och även själva importen/miljöombytet har nog tagit på honom. Han är dock pigg och vid gott mod. Han är ordentligt avmaskad. Han är ganska "oförstörd" i övrigt då han bara 4 år och väldigt lite riden än så länge.

En vänlig och godmodig själ! :love:
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Nu vet jag inte vad en liter (som du fyller den) väger och inte heller vad ditt grovfoder innehåller. Men håll koll på fosforhalten i fodret när du ger så pass mycket kli och inget annat foder mer än säden.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

*KL*

Tack för alla värdefulla tips! :) Jag tar till mig av dem!

I detta fall har jag inte valt häst, det är ett tillfälligt byte med den som har min häst för visning inför försäljning.

Hon har inte tid/plats för båda, så denna ska motionsridas några dagar/v under tiden. Han har inte varit i Sverige mer än några veckor.

Den har anlänt hos mig i måndags så vi har inte hunnit med så mycket än, men han verkar aklimatisera sig fint och äter med god aptit.
 
Sv: Fodertips för kräsen, mager häst

Fibergi Elit, många som gillar det och hästarna blir fina i hull och päls.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 938
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 078
Senast: Irival
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 538
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 029
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp