Fodertips till två "specialfall"?

Lotus

Trådstartare
Har två honkatter, 8 och 11 år, som båda har speciella behov har det visat sig; den yngre verkar inte tåla spannmål i fodet något vidare utan kräks och får klåda av många foder, och den äldre är nu inne på sin tredje urinvägsinfektion. Dessutom är de kräsna, och nu undrar jag om någon har tips på bra foder som kan passa båda dessa damer eftersom jag gärna vill ha maten framme så att de kan äta när de vill. De är normalviktiga.

Nu ger jag dem torrfoder från Arcana eller Orijen utan spannmål, och det vill jag gärna fortsätta med. Finns fler sorter utan spannmål?

Jag kompletterar med tonfisk på burk som jag blöter upp med lite extra vatten och det är också uppskattat av båda, men sen är det stopp. Mjau burkmat ska tydligen inte innehålla något spannmål, men det är inte någon favorit hos någon av katterna. Kokt fisk kan funka emellanåt. Vad kan jag mer ge som kräsna katter brukar gilla?

Jag har också sett ett fodertillskott som heter Cystease som jag ska prova på min äldsta katt tänkte jag. Någon som har andra tips?

Det känns lite bökigt eftersom båda katterna har särskilda behov - vanlig burkmat kan jag inte ge så ofta eftersom lillan kräks och kliar, och torrfodret som båda älskar gör att storkattan inte kissar tillräckligt...

Tackar!!
 
Sv: Fodertips till två "specialfall"?

Har en katt som är glutenintollerant och min gamla kisse fick lätt urinvägsinfektioner det som fungerar bäst för mina kissar är Hills torrfoder och mjau burkmat.

Mjau finns ju i många smaker mina äter till exempel bara makrill sorten och min mors katter gillar bara kött smaken.

Tonfisk kunde jag inte ge till gammelkatten då kom infektionerna som på löpande band något som enligt vetrinären är rätt vanligt hos katter som har lätt för att få urinvägsproblem.

Alla mina katter får dessutom pollock vilket är en stor favorit jag kokar den i micron med rätt lite vatten så spadet är smakrikt vilket dom dricker med förtjusning.
 
Sv: Fodertips till två "specialfall"?

Har man diagnosticerat warför den äldre katten får återkommande urinwägsinfektioner? Har hon kristaller i urinen? Om så är det synnerligen olämpligt att ge tonfisk. Öht är det olämpligt när jag tänker på saken - det skulle ju tom kunna wara det den yngre reagerar på.

Cystease fungerar ofta bra till katter med idiopatisk cystit, "stressblåsa". Om det däremot finns något mer bakom (kristaller, tumörer, njurproblem, bakteriella infektioner som inte behandlats bort osw) så kommer det inte att ge någon lindring.


Är den yngre diagnosticerad med just spannmålsintolerans/allergi? Klarar hon alltså de spannmålsfria alternatiw du skriwer bra?
 
Sv: Fodertips till två "specialfall"?

Den yngre katten har så länge jag kan minnas i perioder kräkts mer eller mindre och ibland fått klåda av mat, så jag har provat mig fram och efter att ha läst om att en del katter inte tål spannmål har jag gått över till foder utan, och simsalabin - inte en kräka. Därav egen ställd diagnos efter åratal av emipriska test med olika foder. Tonfisk verkar hon inte reagera på, eller mjaus burkmat, men den senare är hon inte så förtjust i heller.

Den äldre har undersökts och man har inte hittat några tecken på något egentligt fel som typ stenar (fast det var iofs över ett år sedan) och hon har behandlats, jag tror tre gånger nu, med antibiotika, mot uvi och då blir hon bra. Mer än så vet jag inte kring det hela faktiskt.

Vad är det i tonfisk som inte är bra?
 
Sv: Fodertips till två "specialfall"?

Om katten faktiskt blir bra på antibiotika så föreligger det förstås en bakteriell infektion. Frågan är bara warför den återkommer. Kristaller är den wanligaste orsaken, men man kan också tänka sig stenar i urinblåsan - har den röntgats?

Olika anatomiska defekter -en utbuktning på uriröret, oförmåga att tömma blåsan fullständigt mm - kan också predisponera för UWI. Hur tätt är det mellan gångerna?

Tonfisk innehåller mkt magnesum wilket anses kunna wara negatiwt för katter som lätt utwecklar struwitstenar/kristallet.

Idiopatisk cystit, "stressblåsa", brukar behandlas i akutskedet med antiinflammatorisk medicin. Antibiotika har ingen effekt eftersom någon infektion inte föreligger.

Låter ju som att du ska fortsätta med det foder du ger, men kanske blöta det till kiss-katten och tillsätta Cystease! Att den andra katten reagerar på spannmål werkar du ha forskat fram på ett bra sätt!
 
Sv: Fodertips till två "specialfall"?

Den äldsta kattan insjuknade förra året på våren, typ mars -april och kissade blodblandat. Fick penicillin utan större undersökning och blev frisk. Under sommaren blev hon sjuk igen, akut, och opererades för livmoderinflammation, men eftersom det var svårt att hitta orsaken gjorde man samtidigt undersökning av urinblåsa med röntgen, prover och jag tror ultraljud. Då såg allt normalt ut utom livmodern som var inflamerad och opererades bort.

Okej, det är alltå magnesium i tonfisk, det hade jag inte någon koll alls på. Hur är det med kokt alaska pollock till exempel? eller är det något annat jag bör undvika?
 
Sv: Fodertips till två "specialfall"?

Har nu läst lite mer om magnesium och ser till min förskräckelse att det finns rejäla mängder i all fisk samt skaldjur. Jag bör alltså undvika torrfoder på fisk samt i möjligaste mån fisk i blötmat, drar jag slutsatsen?

Inte konstigt kattan fått problem efter alla dessa år eftersom fisk verkar vara en favoriitsmak.... Fast kyckling har ju också funkat skapligt, så jag får väl försöka med det, känns bara som om fisk är lättare att "blöta upp# än kyckling och kött. :crazy:
 
Sv: Fodertips till två "specialfall"?

Några gånger när jag har haft hundar och katter med magproblem så har vetrinären rekomenderat kokt höns vilket alla har ätit med god aptit och spadet har dom uppskattat också.

Brukar frysa in både köttet och spadet var för sig i små portioner och det har fungerat bra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
551
Senast: Emine
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 281
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har 3 kräsna katter, varav 2 på 16 år som har problem med sköldkörteln som de medicinerar för. De äldre är tunna och behöver få i...
Svar
4
· Visningar
3 901
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp