Fodertråden

malinsnoops

Trådstartare
*OFFICIELLA TRÅDEN FÖR FODERFRÅGOR ANG. "WESTERNRASERNA" /ricca*

Jag hoppas inte man väljer att flytta den här tråden till vanliga foderrubriken.. Jag är nyfiken på vad ni som har lite mer musklade raser ger era hästar för kraftfoder? Därför väljer jag att lägga den under western då flera av våra raser ofta har mkt muskler.
Jag har ofta problemet med mitt quartersto att hon faller ur muskelmässigt på vintern. Ger just nu extra lusern förutom hö. Funderar på att ge ngt annat men vet inte vad. Har tidigare vintrar testat det mesta känns det som. Förra vintern gick hon dräktig och fick krafft grov 125 förutom hö. Då höll hon sig fin.
Så vad föredrar ni för kraftfoder?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraftfoder

Jag ger inte så mycket kraftfoder eftersom jag brukar få bra grovfoder men kompletterar i första hand med soja, lusern och olja.

Annars ger jag Country Mix (från Söderqvist) och jag har också haft mkt bra resultat med Åsebro Vinnare (samma tillverkare och liknande foder)

Jag håller mig lååångt borta från för mkt stärkelse till quartrarna/paintarna! Finns en hel del muskelproblem hos dessa raser som är relaterade/förvärras av stärkelse och socker.
 
Sv: Kraftfoder

Vilken typ av muskelproblem har du i tankarna?
Jag gillar inte heller att fodra med socker utan vill ha ngt som ger henne energi och proteiner utan att ge massa annat skräp på köpet. Finast är hon ju sommartid såklart då hon går på bete och inget annat så man önskar hitta en balans som är liknande.
Lusernet gillar jag, kanska man ska se om det går att hitta ngn som har åsebros foder i trakterna och testa att lägga till det med.
Ska väl lägga till att hon har ju en benägenhet att bli het så är inte så sugen på att ge havre av den anledningen heller.
 
Sv: Kraftfoder

Jag ger mina soja, melassfri lucernpellets och melassfri betfor.

Precis som Wranglan aktar jag mig för stärkelse/socker då jag har märkt att mina mår mycket bättre när jag håller ner det för dem.

Anledningen till att jag i stort sett bara ger proteinfoder är att vi har lågt med protein i vårt hö men ganska gott om MJ så det passar bäst med lucern och soja. Jag får trixa lite iom att jag har hästar med väldigt skilda behov.

Quartern har jag inte ägt så länge men hon är lite svårfödd och faller lätt ur i hullet. Musklerna var fina men hon blev lite tunn över revbenen, tog sig dock bra när jag ökade upp lucernen.

Paint/araben åt massor förra året men då hade hon varit ganska misskött innan hon kom till mig så när hon fick mat så växte hon som ogräs. Hon fick förutom det ovan även kraffts grön müsli!

Miniatyren har ju lite annat behov än de stora men verkar funka på samma sätt, får hon spannmål så mår hon sjaskigt direkt och blir kass i magen och stel i kroppen. Så hon får samma sorts mat fast mycket mindre mängd!
 
Sv: Kraftfoder

Ja det finns en del om du söker. Bla har du pssm/epsm som det forskas mycket på just nu. En del anser att upp till 80% av quarterlinjerna bär på denna gen i enkel uppsättning och den kan ge allt från muskelstelhet till kraftiga anfall av korsförlamningssymptom och kramper. Det är starkt kopplat till musklade raser men behövs mycket forskning på vad som gör att genen "löser ut" hos vissa hästar men inte hos alla -man tror att foder kan spela en stor roll bland annat. Hästar med dubbel uppsättning gen är också oftare/värre drabbade såklart.
Detta är ju inte ett jätteproblem vad vi vet men samtidigt kan många diffusa stelheter och muskelproblem säkert härledas till denna gen men det upptäcks inte. I Sverige diagnostiseras pssm sällan och då på hästar med stora problem, ofta efter lång utredning eftersom veterinärerna inte är helt vana vid det. Dom flesta väljer att inte testa sina hästar och många vet inte ens om vad det är eller att det numera finns ett test. Testet påvisar om hästen är genbärare men inte om den kommer att bli sjuk. De flesta blir ju trots allt inte det.
Dock finns detta även utbrett hos andra musklade raser, tex vissa kallblod etc.

Finns även andra anledningar till att akta sig för stärkelse och socker.
Jag har även haft ett sto som utvecklade fång troligen pga tillfällig insulinresistens under dräktighet. Samma foderrekommendationer.

Ju mer jag läser över huvud taget desto mer nackdelar ser jag med stärkelse och socker till häst. Och ännu inga fördelar... Därför fodrar jag alla mina hästar efter samma regel, även om jag personligen aldrig har haft några muskelproblem på mina hästar.
 
Sv: Kraftfoder

Jag har inte ägt min quarter så länge så jag har haft lite svårt med just kraftfodret.Vad som ska ges och inte.Men det han får nu är hösilage då,10 dl lucern uppdelat på två gånger och 15 dl musli av Granngården uppdelat på två gånger.Samt soya och chevinal.
 
Sv: Kraftfoder

wrangler: Vilka fodermedel är det du undviker?

Verkar som att många här ger hästarna soja, ett fodermedel jag tidigare bara haft dåliga erfarenheter av, i form av dåliga magar, "proteinknölar" och svampiga ben. Har inte alls funkat till mina hästar, men var längesedan jag använde nu.

I år har jag ett "standardhö" (MJ 8,5, smb.rp. 39) och har en växande "muskelhäst" i stallet. Fodrar upp med Lucernhack och Krafft Protein Pluss för att komma upp i rätt nivåer i proteingivan. Även om Plussen är ett ganska koncentrerat fodermedel, så blandas det vid utfodring med Lucernhacken, och jag har inte märkt några negativa effekter.

Mina hästar brukar alltid vara som finast i hull på vintern, för att på sommaren bli lite väl runda:angel:
 
Sv: Kraftfoder

Jag ger i stort sett inget kraftfoder till mina, fick riktigt bra hösilage på min vall i år så valacken får nu ca 14kg hösilage och 1kg hippo grow and breed och 2dl foderjäst.
Förut gav jag alltid soja, lucern och olja till dem. Men vi har varit hemifrån ganska mkt sista månaderna och andra har tagit hand om dem periodvis, då vill jag att det ska vara enkelt. Så den blandningen fick stryka på foten, annars tycker jag det är kanon att pytsa ihop det man vill ha.

/LL
 
Sv: Kraftfoder

Undviker all ren spannmål samt alla foder med mycket spannmål i. Ger inte för mycket betfor om den inte är urlakad på socker.

Soja har jag aldrig haft några problem med. De fullfoder jag nämde innehåller bla lusern, soja, linfrökaka, jäst osv -givetvis också lite korn och havre men inga mängder. Dock så är det sällan jag behöver ge något fullfoder, det är mest till unghästar och ridhästar som inte kan få för mycket av grovfodret (blir feta)
 
Sv: Kraftfoder

Precis, det är sällan man inte får ihop det för de flesta hästar med att tillsättasoja/potatisprotein, olja, lusern om man har ett hyggligt grovfoder! Varför krångla till det mer :)

*KL*

Dock, har man en häst som arbetas hårt och presterar högt måste man ofta tillsätta något ytterligare och då tar jag till något av de två kraftfullfodren jag nämde.
 
Sv: Kraftfoder

Det där var ju jätteintressant!
Jag har inte vetat om att det fanns sjukdomar utan mest gått på känsla på hur mina hästar mår. Och då har jag ju varit rätt ute:laugh:

Jag har aldrig heller haft problem med soja utan det har passat mina hästar bra att ge dem. Har fodrat med soja i flera år och många olika typer av häst.
 
Sv: Kraftfoder

kl
Det visar sig iallfall att de flesta verkar vara inriktade på fodermedlen som innehåller mycket proteiner. Det var lite det som var min tanke med att lägga upp tråden just under western, att jag tror vi som har ex. quarter och paint fodrar lite annorlunda jämfört med många andra.
Jag tror jag får skaffa mig soja igen, det var ett tag sen jag hade det till någon häst, så jag får lite högre proteinhalt. Olja brukar jag också ge och vad jag glömt lägga till var att min får linfröpellets med och det har gett henne finare hovar och tjockare man, något jag är :bump: över då hennes man är ganska bäbisaktig :p
 
Sv: Kraftfoder

Jag ger ytterst lite kraftfoder till mina hästar. De får ca 1 dl Irish Mash eller NaturMusli (innehåller dock liten del pelleterat, dock kallpressat, foder vilket jag ogillar att ge till hästar) från St Hippolyt för att blanda mineralerna i. Gillar deras produkter då de är (mestadels) organiskt framställda. Faller de ur mycket kan jag fodra på lite extra, men behöver i princip aldrig göra det.
Har ett treårigt sto som såg ut bedrövlig ut när vi köpte henne i våras. Vi gav henne lite extra Irish Mash, ca 5 dl, och hon tog sig hur fort som helst och blev jättefin i kroppen på kort tid.


Jag ogillar att ge socker till hästarna. Irish Mash innehåller 10% socker, vilket är det foder med minst socker jag hittat. Lucern innehåller ca 20% socker. Likadant med de flesta pelleterade foder. Dessutom är det svårt för hästar att bryta ner pelleterat foder.
Obduktioner på normalpresterande hästar har visat att pelleterat foder fastnar i mag och tarmkanalen, vilket i sin tur kan leda till magsår, kolik och försämrad tarmfunktion.
 
Sv: Kraftfoder

wrangler: Vilka fodermedel är det du undviker?

Verkar som att många här ger hästarna soja, ett fodermedel jag tidigare bara haft dåliga erfarenheter av, i form av dåliga magar, "proteinknölar" och svampiga ben. Har inte alls funkat till mina hästar, men var längesedan jag använde nu.

I år har jag ett "standardhö" (MJ 8,5, smb.rp. 39) och har en växande "muskelhäst" i stallet. Fodrar upp med Lucernhack och Krafft Protein Pluss för att komma upp i rätt nivåer i proteingivan. Även om Plussen är ett ganska koncentrerat fodermedel, så blandas det vid utfodring med Lucernhacken, och jag har inte märkt några negativa effekter.

Mina hästar brukar alltid vara som finast i hull på vintern, för att på sommaren bli lite väl runda:angel:

Låter lite konstigt att du försöker undvika soja samtidigt som du ger Krafft Protein Pluss som är sojabaserat. ;)
 
Sv: Kraftfoder

Det finns melassfri lusern. :)

Detta med pelleterade foder har stötts och blötts. Det man bör kolla är vad som använts som bindemedel. Jag är dock inte heller förtjust i för mycket pelleterat. Dock är det inte pelletsen i sig som är svåra att bryta ner, utan isåfall bindemedlet.
Har du någon källa på obduktionsresultaten? Jag har hört samma i flera år men även om andra foder, och jag har inte lyckats se någon källa på det.

Det är också stor skillnad på olika pelleterade foder vilket man ser när man blöter upp det. Kraffts olika foder till exempel, är något jag personligen aldrig skulle fodra med. Det blir en seg massa när man blöter upp den som inte känns nyttig för någon tarm. Medans andra foder knappt sväller utan faller isär istället.

Mixen och Vinnare kallas müslipelleterade vad nu det innebär. Men pelletsen är mindre och smuligare, och bindemedlet i dom är linfrökaka.

Oavsett vad man fodrar med tycker jag det är viktigt att man verkligen vet vad fodret innehåller. Hur många läser egentligen noga på innehållsförteckningen.....och förstår vad det står. Det är för mycket onödigt, skräp o restprodukter i många färdigfoder både pelleterade och andra.
 
Sv: Kraftfoder

Vad för bindemedel menar du att man använder som är svåra att bryta ned?

Om jag förstått det rätt så finns det inget tillsatt bindemedel i Kraffts pellets. Jag har inte heller upplevt att det blivit en seg massa när jag blött upp dem.

Jag har svårt för att föreställa mig att exakt samma sak händer i hästens magsäck och tarm som i en hink med vatten? Det finns andra nedbrytande ämnen i hästen som knappast kan finnas i vattnet.
 
Sv: Kraftfoder

Jag menar ingenting men som svar på påståendet att pellets är svårare för hästen att bryta ner -vilket jag inte tror- var att det isåfall handlar om bindemedlet, inte pelletsen i sig.

Kraffts pellets har defintivit inte samma konsistens som de "pellets" jag eventuellt använder. Mycket segare och hårdare. Vad är det som binder ihop dom? Jag vet inte, nåt är det ju.

När jag var referensstall för en återförsäljare till ett foder så ringde han runt och frågade exakt vad som fanns i Kraffts foder. Han kunde inte få ett rakt svar någonstans av Krafft. Det enda han fick fram var att deras foder tillverkades i samma maskiner som annat typ av foder och således kunde det innehålla diverse restprodukter. Förmodligen därför det kunde bli som det blev med dopningskadaler och allt vad det var. Säkerligen har deras produktion förändrats sedan dess. Men pelletsen ser likadana ut. Och jag vill veta vad jag stoppar i mina hästar!

Jag vet att det händer mycket i hästens matsmältningskanal och det var inte riktigt min poäng. Mer att jag inte tycker just de pelletsen känns hälsosamma. Dom är ju stenhårda och blir skumma när man blöter upp dom. Vad är skillnaden i dessa pellets från andra som inte ser ut/beter sig så?
Att det är stor skillnad på pellets och pellets är ju helt klart.

I övrigt efterfrågade ju jag också källa på dessa hästar som obucerades med gegga i tarmarna och andra problem efter att ha ätit pelleterat foder!
Om det finns en studie eller vetenskaplig diskussion runt det vill jag läsa!
 
Sv: Kraftfoder

Havre, hestekraft.

Hestekraft är en väldigt bra musli som kan ges till avelshästar, unghästar, tävlingshästar som jobbar mkt.

Sen gillar jag hösilage som stråfoder.
 
Sv: Kraftfoder

Det finns melassfri lusern.
Förvånar mig inte :) Vad är det för märke samt vad innehåller den?

Jag håller med dig i det du säger.
Själva pelletsen och innehållet i den är det inget fel på, utan som sagt det som gör att pelletsen blir just pellets.
Medlet som används är ofta kemiskt framställt och svårt att bryta ned. Nu ska jag inte säga för mycket eftersom jag inte sitter på materialet just nu. Ska kolla upp detta, och återkomma. Ligger nog på en gammal dator någonstans :grin:
Vissa syntetiska pelleterade blir som en gummigröt, medans organiska/ekologiska/kallpressade bara faller isär. Vad känns bäst att äta?

Alla företag talar såklart gott om sitt, och det är upp till varje enskild individ att kolla upp vad de stopar i sina djur, och sig själva.


Har du någon källa på obduktionsresultaten? Jag har hört samma i flera år men även om andra foder, och jag har inte lyckats se någon källa på det.

Japp, någonstans... Ska leta upp den! :angel:
 
Sv: Kraftfoder

Finns flera märken med melassfri lusern. Kvarnbyfoder tror jag (inte säker), själv fodrar jag med Spannex Komplett som är melassfri, billig och har hög halt smb rp (160 g).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 701
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 305
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 335
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 271
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp