Fodervärd/ägare?

Ava22

Trådstartare
Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut vara jag som överanalyserar eftersom jag inte riktigt har koll.

Bakgrund, pappa är pensionär, hans fru jobbar ffr. Han känner sig ensam och vill ha en kompis att promenera med. Det är ju bra! Dock så tror jag att detta med att skaffa hund är rätt så snabbt påkommet eftersom allt gått så snabbt. Han har haft hund när jag var yngre och han var gift med min mamma (vi snackar minst 20 år sedan, och det var mamma som körde valptiden och allt annat runt hunden). Det jag vill komma fram till är att han inte har så mycket koll...

För att få tag på en valp snabbt som attan så var han tvungen att gå med på olika krav från uppfödaren. Han får betala halva priset mot att uppfödaren får para valpen (en hane) vid tre olika tillfällen under minst 5 år. Uppfödaren kommer även stå på försäkring samt kommer vilja ställa ut hunden utan inblandning av pappa. Uppfödaren kommer dock trimma hunden gratis fram tills aveln är klar.

För mig känns det som han är fodervärd och inte äger hunden men han är fast besluten att han äger den och detta var enda sättet att få tag på en hund nu och inte om 2 år eftersom alla kullar är tingade framåt.

Jag har samt sagt inte koll på detta med avelsrätt/fodervärd mm, men är detta ett rimligt upplägg?
 
Jag hade hoppat av den dealen. Och tittat på en omplacering, då blir det ju ingen överraskning vad en får. Det kan vara knepigt med rumsren och så om en inte har vana sedan tidigare.
 
Jag hade hoppat av den dealen. Och tittat på en omplacering, då blir det ju ingen överraskning vad en får. Det kan vara knepigt med rumsren och så om en inte har vana sedan tidigare.

Han kommer inte hoppa av det, han är fast besluten att gå igenom med detta.... Jag tror inte han fattar valptiden, de bor på våning 3 utan direkta grönområden utanför.... O_oO_o
 
Nej, det där känns inte som något bra upplägg. Trist för hunden. Men om han ändå inte tänker hoppa av gissar jag att det bara är att gilla läget avtalsmässigt.
 
Det där låter för mig som fullt ordinär försäljning med bibehållen avelsrätt? Så det är korrekt att din pappa äger hunden, men uppfödaren har rätt att avla på den tills den endera fått det bestämda antalet kullar eller uppnått den bestämda åldern, vilket som nu kommer först. Övriga saker som vem som står på försäkring och meriterar på tävlingar/utställningar är vad jag vet inte standard utan det är sånt som köpare och uppfödare får komma överens om individuellt. Iom att det är en trimras så låter det fullt rimligt att uppfödaren gör det gratis i utbyte mot att hen får ställa ut hunden.

Med det sagt så hade jag själv inte nappat på det eftersom jag vill ha full kontroll över om min hund går i avel eller inte, och samma med eventuella showmeriter. Om han absolut vill ha hund på stört så är det troligen bättre att söka en omplacering, förutsatt att han inte är helt stenad på en specifik ras. Men har han redan bestämt sig så... ja, då är det nog bara att åka med och försöka ge stöd där det behövs.

Huruvida man bör skaffa valp som första hund eller inte tycker jag är ganska ovidkommande. Det kan gå skitbra, det tror jag beror mer på hur man är som individ och hur villig man är att söka kunskap och be om hjälp från kunniga än om man haft hund förut eller inte. Men det är ju jag det, som förstagångsköpare själv så får jag intrycket av att det är lite prestigetänk här och där. Klart att det är mycket jobb med en valp men det går till överdrift ibland.
 
TS, det avtal som din pappa ska skriva på är ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Det du beskriver är inget "fuffens", utan helt enligt avtalets ramar. Vill du läsa mer om avtalet så kan du kika på SKKs hemsida.

Det din pappa behöver ha koll på är att avtalet kommer från SKK, och inte skriva på något hemsnickrat.
 
TS, det avtal som din pappa ska skriva på är ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Det du beskriver är inget "fuffens", utan helt enligt avtalets ramar. Vill du läsa mer om avtalet så kan du kika på SKKs hemsida.

Det din pappa behöver ha koll på är att avtalet kommer från SKK, och inte skriva på något hemsnickrat.

Då är det jag som överanalyserar, skönt!
Ska kolla med honom så det är ett avtal från SKK och inget annat!
 
Att det inte känns som något jättegenomtänkt upplägg för en valp. Jag har en stark känsla av att avtalet i sig spelar mindre roll för hunden. Call me crazy...

Sådana här avtal görs hela tiden mellan uppfödare och valpköpare. Det är ett jättebra sätt för uppfödare att försäkra sig om möjligheten till framtida avelsmaterial eftersom man sällan kan behålla allt som verkar lovande hemma.

Valpen påverkas ju inte? Eller hur menar du? :confused:
 
Sådana här avtal görs hela tiden mellan uppfödare och valpköpare. Det är ett jättebra sätt för uppfödare att försäkra sig om möjligheten till framtida avelsmaterial eftersom man sällan kan behålla allt som verkar lovande hemma.

Valpen påverkas ju inte? Eller hur menar du? :confused:
Tror vi avslutar här, det kommer aldrig att bli rätt.
 
Helt vanligt avtal med bibehållen avelsrätt som flera skrivit tidigare. Din far får hunden för halva priset i utbyte mot att uppfödaren får avla och ställa ut hunden. Detta är inget konstigt om avtalet följer SKK:s standardmall.

Förstår inte heller varför det skulle vara ett dåligt upplägg. Framförallt förstår jag inte alls varför det skulle vara särskilt dåligt för en valp :confused:

Vill man bestämma helt och hållet över sin hund så får man köpa till fullpris. Själv är jag fodervärd åt min ena hane. Han är min hela tiden men uppfödaren har vissa rättigheter att meritera och ta ett antal kullar. I utbyte får jag hunden helt utan att betala en inköpssumma, vilket i min ras rör sig om ca 18 - 20 000:-

Nu ska min hund inte gå i avel av olika skäl men ändå.
 
Då är det jag som överanalyserar, skönt!
Ska kolla med honom så det är ett avtal från SKK och inget annat!

Med ett SKK-avtal och en renrasig hund som är SKK-registrerad så är det inga konstigheter alls utan tvärtom ett ganska vanligt förfarande. Det ställer dock en del krav på köparen i termer av samarbete med uppfödaren, att hålla hunden i extra bra kondition, att ställa hunden till förfogande vid ev. parningar, att meritera hunden enligt överenskommelse, osv.
 
Helt vanligt avtal med bibehållen avelsrätt som flera skrivit tidigare. Din far får hunden för halva priset i utbyte mot att uppfödaren får avla och ställa ut hunden. Detta är inget konstigt om avtalet följer SKK:s standardmall.

Förstår inte heller varför det skulle vara ett dåligt upplägg. Framförallt förstår jag inte alls varför det skulle vara särskilt dåligt för en valp :confused:

Vill man bestämma helt och hållet över sin hund så får man köpa till fullpris. Själv är jag fodervärd åt min ena hane. Han är min hela tiden men uppfödaren har vissa rättigheter att meritera och ta ett antal kullar. I utbyte får jag hunden helt utan att betala en inköpssumma, vilket i min ras rör sig om ca 18 - 20 000:-

Nu ska min hund inte gå i avel av olika skäl men ändå.
Jag har också haft foderhundar förut. Kan inte heller se varför det skulle vara ett dåligt upplägg för hundens skull.
Man avlar ju liksom inte på en valp. Så det är ju inte som att den ska flyttas runt som ung.

Mina hundar älskar sin uppfödare och tycker om att vara med henne och den trevliga flock hon har hemma. Det är en trygg plats hos en väldigt duktig och rar människa.

Jag har haft två foderhundar därifrån. Hon hade då egentligen rätt till 2 kullar och jag skulle sen få hundarna. Men den ena fick en kull innan hon kom till mig. Och det blev snitt. Så uppfödaren valde att låta bli mer kull pga det, även om försäkringen täckte ett till snitt. Den andra tog hon en kull på. Sen fick jag hundarna. Priserna var ju lägre då. Men det var iaf minst 30 000 jag fick mot att uppfödaren tog en kull.
Och hunden hade det kanon där. Det var ju mest jag som saknade henne. 😅
 
Jag har sålt en hane med bibehållen avelsrätt. Upplägget var som beskrivs i tråden. Det jobbiga för köparen var väl att hen fick hålla pälsen i skick, men hen tyckte inte det var jobbigt.

Nu blev det ganska tidigt klart att hanen inte skulle gå i avel, så vi rev avtalet. Valpen fortsatte sitt liv som tidigare. Han är borta sen ett par år men köparen och jag har fortfarande kontakt.
 
Fast man måste inte bo på bottenvåningen med en park utanför för att ha valp 😁
Nej absolut inte, men jag är rätt säker på att en äldre omplacering utan valperioden hade passat honom bäst som första hund 😃 Pappa är rätt fyrkantig i sina rutiner och gud nåde den som försöker rucka på dem så jag hoppas för valpens skull att han gör det!
 
Nej absolut inte, men jag är rätt säker på att en äldre omplacering utan valperioden hade passat honom bäst som första hund 😃 Pappa är rätt fyrkantig i sina rutiner och gud nåde den som försöker rucka på dem så jag hoppas för valpens skull att han gör det!

Ja, då får han väl städa mer hemma och vara beredd på att det kan ta längre tid att få hunden rumsren 🙄
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 468
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 188
Senast: Fetaost
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 431
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp