Fodervärd/ägare?

Kruxet är bara att uppfödaren inte har rätt att behålla utställningsrätten om denne tecknar ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Uppfödaren har rätt att låna hunden ett par gånger för meritering, men i övrigt så medger inte avtalet att uppfödaren ställer ut hunden som denne önskar. I övrigt så låter det som ett normalt köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Din pappa köper valpen för halva priset och ÄGER därmed valpen. Dock är han skyldig att låta uppfödaren nyttja hunden i avel enligt avtalet och skulle han vägra så kan han bli skadeståndsskyldig.
I ett fodervärdsavtal så kan överlåtaren välja att behålla utställningsrätten, men ett sådant avtal medger inte att fodervärden betalar något för valpen.
 
Intressant. I Finland har man nyss helt tagit bort rätten att göra avtal med bibehållen avelsrätt.

Det går ju fortfarande att ha fodervärd. Som fodervärd har vi alltid Boda två stått som ägare, och då avtalet löper ut har vi plockat bort uppfödaren.
 
Intressant. I Finland har man nyss helt tagit bort rätten att göra avtal med bibehållen avelsrätt.

Det går ju fortfarande att ha fodervärd. Som fodervärd har vi alltid Boda två stått som ägare, och då avtalet löper ut har vi plockat bort uppfödaren.
Avtalen är ju utformade efter respektive lands lagstiftning och kan därför skilja sig åt. I Sverige så är ju köpeavtalet med bibehållen avelsrätt relativt nytt. Förr i tiden fick man skriva två avtal om man ville sätta en valp på "halvfoder" – ett köpeavtal för köpebiten och ett fodervärdsavtal för foderbiten. Jag gjorde det själv en gång i början av 00-talet med hjälp från SKK om hur jag skulle göra. Nu slipper man två avtal. Dock ska man som uppfödare vara medveten om att man faktiskt säljer valpen när man använder köpeavtal med bibehållen avelsrätt och att köparen äger hunden. Det enda uppfödaren kan kräva är att få nyttja sin del i avtalet, som är just avelsrätten (en kull på tik och max tre kullar på en hane).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 585
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 399
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 276
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp