Fodervärd för hanhund

Tuggben

Trådstartare
Hej

Jag står inför en möjlighet att få ta över en 6 månader gammal hanhund genom ett fordervärdsavtal. Då jag inte är bekant med exakt vad detta innebär så har jag spenderat ett antal timmar på att göra lite research. Trots detta kvartstår ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på. Jag vänder mig därför till det allsmäktiga.

- Jag har förstått att de vanligaste avtalen ger uppfödaren rätt att låta hanhunden lämna 2 kullar. Är det alltid så eller kan man avtal om fler?

- Utställning. Kan uppfödaren kräva att få ta med sig hanhunden på varje utställning som denne vill eller avtalar man om ett visst antal utställningar?

Det är framförallt utställningen som jag undrar kring. Vill ju ogärna ha en hund som ska fara land och rike runt varje helg hela sommaren för att ställas ut.
 
Antalet språng beror på avtalet, min hade 7 inskrivet i kontraktet, han ställdes inte ut öht då han hade några cm för hög mankhöjd.
Uppfödaren kan ha önskemål om att ta upp honom till viss nivå.
 
2 kullar är väl för tik, brukar vara betydligt fler för hanhundar.

Kopierat från SKK:
För hanhundar gäller avtalet det antal valpkullar som man kommer överens om, dock maximalt sex valpkullar med minst en levande valp per kull, som längst fem år eller tills hanen fyllt sju år.
 
Hel fodervärd innebär att överlåtaren har rätt till maximal 6 parningar på hanhund (2 kullar på tik) - denne har alltså rätten att låna hanen för parning och det ska ge resultat i minst en överlevande valp :)

Tror dock det bara är 3 tillfällen som överlåtaren har rätt att kräva tävling/testtillfällen (då är BPH/MH inräknat i detta) - MEN är man inte intresserad av att få en blivande och förhoppningsvis blivande värdefull avelshund meriterad, så tycker jag man personligen ska tänka till. Som uppfödare väljer man oftast dom mest lovande valparna att behålla - hemma, hos fodervärd eller säljes till halva priset med bibehållen avelsrätt (max 3 kullar hanhund, 1 kull tik). Den mest lovande valpen vill man då kanske få meriterad och det räcker inte alltid med enbart 3 tillfällen :) Dock bör man kunna vara så pass överens att man kan prata och diskutera om vad som passar båda bäst. Allt beror ju på även hur man bor, avstånd osv :) Just detta med att vara överrens är superviktigt, för att bli osams är det sista man vill bli när det gäller foderavtal/foderhund. Dörför är det viktigt att du berättar för överlåtaren hur DU känner när det gäller utställning mm om det ska ske ofta, så du inte tar en hund där upplägget inte passar alls.

En 6 månaders hanvalp kommer då avtalet gälla tills den är 5,5 år gammal om inte parningarna (med resultat) tas ut före dess.
 
Hel fodervärd innebär att överlåtaren har rätt till maximal 6 parningar på hanhund (2 kullar på tik) - denne har alltså rätten att låna hanen för parning och det ska ge resultat i minst en överlevande valp :)

Tror dock det bara är 3 tillfällen som överlåtaren har rätt att kräva tävling/testtillfällen (då är BPH/MH inräknat i detta) - MEN är man inte intresserad av att få en blivande och förhoppningsvis blivande värdefull avelshund meriterad, så tycker jag man personligen ska tänka till. Som uppfödare väljer man oftast dom mest lovande valparna att behålla - hemma, hos fodervärd eller säljes till halva priset med bibehållen avelsrätt (max 3 kullar hanhund, 1 kull tik). Den mest lovande valpen vill man då kanske få meriterad och det räcker inte alltid med enbart 3 tillfällen :) Dock bör man kunna vara så pass överens att man kan prata och diskutera om vad som passar båda bäst. Allt beror ju på även hur man bor, avstånd osv :) Just detta med att vara överrens är superviktigt, för att bli osams är det sista man vill bli när det gäller foderavtal/foderhund. Dörför är det viktigt att du berättar för överlåtaren hur DU känner när det gäller utställning mm om det ska ske ofta, så du inte tar en hund där upplägget inte passar alls.

En 6 månaders hanvalp kommer då avtalet gälla tills den är 5,5 år gammal om inte parningarna (med resultat) tas ut före dess.
Överlåtaren kan kryssa i på avtalet att denne behåller utställnings- och/eller tävlingsrätt coh det gäller för obegränsat antal gånger under avtalets tid. det är vid köpavtal med bibehållen avelsrätt som säljaren kan ha en begränsad möjlighet att meritera hunden.
 
Överlåtaren kan kryssa i på avtalet att denne behåller utställnings- och/eller tävlingsrätt coh det gäller för obegränsat antal gånger under avtalets tid. det är vid köpavtal med bibehållen avelsrätt som säljaren kan ha en begränsad möjlighet att meritera hunden.
Har det gjorts om igen ? Inte länge sedan det var endast 3 tillfällen :confused:
 
Överlåtaren kan kryssa i på avtalet att denne behåller utställnings- och/eller tävlingsrätt coh det gäller för obegränsat antal gånger under avtalets tid. det är vid köpavtal med bibehållen avelsrätt som säljaren kan ha en begränsad möjlighet att meritera hunden.
Gör ett nytt svar.
Är det annorlunda för fodervärd jämfört med köpeavtal med bibehållen avelsrätt ?
Köpeavtal med bibehållen avelsrätt gäller endast 3 gånger. Sålde en så för 1,5 år sedan.
IMG_1939.jpeg
 
Jag fick min hund via ett fodervärdsavtal och vi bestämde oss för det @snorp nämnde; upp till sex kullar eller tills han blev fem år, och sen även att han ska bli utställd för att bli meriterad till SUCH vilket uppfödarna också stod för (antingen för upphämtning eller att jag följde med, med ersättning för resekostnader). Det kan vara väldigt individuellt men det är väl ungefär något sånt det brukar gå till!
 
Har det gjorts om igen ? Inte länge sedan det var endast 3 tillfällen :confused:
Det är skillnad på fodervärdsavtal och köpeavtal med bibehållen avelsrätt gällande meriteringsrätt. På ett fodervärdsavtal kan du kryssa i att du behåller utställnings- och/eller tävlingsrätt och då kan du under avtalstiden ställa ut/tävla/starta på prov med hunden i den utsträckning du själv önskar. Jag hittar faktiskt inte exakt var detta står, förutom dessa rutor i häftet om avtal.
Skärmavbild 2020-01-13 kl. 10.00.14.png
 
Det är skillnad på fodervärdsavtal och köpeavtal med bibehållen avelsrätt gällande meriteringsrätt. På ett fodervärdsavtal kan du kryssa i att du behåller utställnings- och/eller tävlingsrätt och då kan du under avtalstiden ställa ut/tävla/starta på prov med hunden i den utsträckning du själv önskar. Jag hittar faktiskt inte exakt var detta står, förutom dessa rutor i häftet om avtal.Visa bifogad fil 43997

8C28C096-E518-4AFC-BE74-0FC0A50DDE20.jpeg

Är det detta du menar?
 
Det som man i folkmun brukar kalla för "halvfoder"?

Men ja i fodervärdsavtal så är det något bestämt mellan båda parter, dock inom SKKs regelramar
Jag säger inte halvfoder, eftersom det bara rör till det för många... om man bara talar om fodervärdsavtal och köpeavtal med bibehållen avelsrätt, så slipper man alla missförstånd.
I ett fodervärdsavtal kan överlåtaren behålla utställning- och/eller tävlingsrätten, medan säljaren vid ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt har rätt att vid ett fåtal tillfällen låna hunden för den meritering denne anser behövs för avel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 953
Senast: Fetaost
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 497
Senast: Unafraid
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp