Fodervärd som inte riktigt sköter sig

Pabo

Trådstartare
Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad man kan se till hull och hovar. ( fodervärd ej hemma) Fri tillgång på hösilage ute i hagen. Det jag dessvärre fick se var att hon inte hade vatten i hagen.

Jag är medveten om att det inte är lag på fri tillgång. Jag såg dock att det med stor sannolikhet inte funnits vatten där igår eller i förrgår heller då baljan var såpass djupfrusen.

Jag funderar på olika scenarion av vilket svar jag skulle kunna tänka mig att godta vid min konfrontation. Det jag skulle kunna se som ett okej alternativ skulle kunna vara att fodervärden svarar att dom ger vatten ur hink utspritt över dygnet.

Problemet är dock att hon svarar att det är en tillfällighet och att hon alltid brukar ha tillgång till vatten. Då får jag en misstanke om att hon inte talar sanning vilket krånglar till det hela.

Jag är ingen person som letar fel, eller på något sätt är krånglig att ha att göra med. Jag hade kunnat godta om hon sagt att det blivit miss i kommunikationen med övriga familj etc. Men detta gör mig fundersam.

Mitt sto är en häst som dricker ganska mycket. Jag har stor respekt för kolik och nu i dessa tider så ökar ju risken avsevärt.

Min spontana tanke just nu är ha is i magen men att eventuellt säga upp kontraktet snart. Uppsägningstiden är dock 2 månader. Så jag kommer ju gå att va lite orolig under den tiden. Jag vill ju dock hålla god ton och inte gå till angrepp med risk för att mitt sto kanske inte kommer att få den vård hon behöver dom sista 2 månaderna om osämja uppstår.

Då vi själva tar emot hästar för utbildning etc så vill vi sköta det här snyggt utan större uppståndelse då vi inte tror att det skulle leda till något gott helt enkelt.

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?
 
Har hon hästen inhyrd eller hemma ho sig? Är den inhyrd så prata med stallägaren om vad som gäller för vattnet och påminn för fv att det är viktigt med med mycket vatten för din häst. Och varför det är viktigt. :)
 
Om hästen verkar må bra och ser fin ut med allt annat hade jag inte hängt upp mig på en sån sak. Jag vet att hästar absolut bör ha fri tillgång till vatten. Men mina får tex bara vatten på morgonen och lunchen nu när det är frysgrader. När jag inte hade möjlighet att ge på lunchen så var de faktiskt utan så fort de jag gett på morgonen frusit. Aldrig haft kolik på någon häst. Nu snittar mina på att dricka ca 35-40 liter/dygn varav endast 10 liter är ute i hagen.
 
Är hon uppstallad eller går på lösdrift? Om hon är uppstallad kan det ju vara så att hon har fri tillgång till vatten när hon står inne och inte i hagen.
 
Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad man kan se till hull och hovar. ( fodervärd ej hemma) Fri tillgång på hösilage ute i hagen. Det jag dessvärre fick se var att hon inte hade vatten i hagen.

Jag är medveten om att det inte är lag på fri tillgång. Jag såg dock att det med stor sannolikhet inte funnits vatten där igår eller i förrgår heller då baljan var såpass djupfrusen.

Jag funderar på olika scenarion av vilket svar jag skulle kunna tänka mig att godta vid min konfrontation. Det jag skulle kunna se som ett okej alternativ skulle kunna vara att fodervärden svarar att dom ger vatten ur hink utspritt över dygnet.

Problemet är dock att hon svarar att det är en tillfällighet och att hon alltid brukar ha tillgång till vatten. Då får jag en misstanke om att hon inte talar sanning vilket krånglar till det hela.

Jag är ingen person som letar fel, eller på något sätt är krånglig att ha att göra med. Jag hade kunnat godta om hon sagt att det blivit miss i kommunikationen med övriga familj etc. Men detta gör mig fundersam.

Mitt sto är en häst som dricker ganska mycket. Jag har stor respekt för kolik och nu i dessa tider så ökar ju risken avsevärt.

Min spontana tanke just nu är ha is i magen men att eventuellt säga upp kontraktet snart. Uppsägningstiden är dock 2 månader. Så jag kommer ju gå att va lite orolig under den tiden. Jag vill ju dock hålla god ton och inte gå till angrepp med risk för att mitt sto kanske inte kommer att få den vård hon behöver dom sista 2 månaderna om osämja uppstår.

Då vi själva tar emot hästar för utbildning etc så vill vi sköta det här snyggt utan större uppståndelse då vi inte tror att det skulle leda till något gott helt enkelt.

Hur hade ni gjort om ni var i samma situation?
Svårt, jag har också stor respekt för kolik och för mig är fri tillgång på frostfritt vatten ute, en självklarhet. Men jag hänger inte med, har hon svarat eller bollar du olika alternativa svar?
 
När jag frågade om vattnet så sa hon att det var en miss för dom brukar alltid ha vatten. Jag kunde dock se på baljan att det var mer eller mindre bottenfruset. Dvs det finns inget som tyder på att det fanns vatten igår heller...
 
Om hästen verkar må bra och ser fin ut med allt annat hade jag inte hängt upp mig på en sån sak. Jag vet att hästar absolut bör ha fri tillgång till vatten. Men mina får tex bara vatten på morgonen och lunchen nu när det är frysgrader. När jag inte hade möjlighet att ge på lunchen så var de faktiskt utan så fort de jag gett på morgonen frusit. Aldrig haft kolik på någon häst. Nu snittar mina på att dricka ca 35-40 liter/dygn varav endast 10 liter är ute i hagen.
Det är väl främst att jag insåg att hon inte talade sanning som gör att det känns lite olustigt. Vem missar att ge vatten?

Hon sa att dom brukar ha vatten. Men av baljan att döma så har de troligen inte funnits vatten igår eller i förrgår heller🤔
 
Har hon hästen inhyrd eller hemma ho sig? Är den inhyrd så prata med stallägaren om vad som gäller för vattnet och påminn för fv att det är viktigt med med mycket vatten för din häst. Och varför det är viktigt. :)
Hon står hemma på hennes gård.
 
Det är väl främst att jag insåg att hon inte talade sanning som gör att det känns lite olustigt. Vem missar att ge vatten?

Hon sa att dom brukar ha vatten. Men av baljan att döma så har de troligen inte funnits vatten igår eller i förrgår heller🤔
Vad händer om du helt enkelt säger som det är? Att du är bekymrad för att du inte riktigt förstår hur det går ihop? Och förklarar att det är på grund av kolikrisken som du lägger extra vikt vid det?
 
Här har vi vatten i hagen men när det är många minus fryser det snabbt, vi knackar dock upp isen med jämna mellanrum men de dricker inte speciellt mycket i hagen. Inne i stallet få de varmt/ljummet vatten och där dricker de majoriteten av sitt dygnsintag. Min dricker ca 20-30 liter inne i boxen över natten denna tiden på året.
 
När jag frågade om vattnet så sa hon att det var en miss för dom brukar alltid ha vatten. Jag kunde dock se på baljan att det var mer eller mindre bottenfruset. Dvs det finns inget som tyder på att det fanns vatten igår heller...
Med den extrema kyla som varit hos oss förvarar jag mina hinkar i sadelkammaren när de inte används. Det går inte annars, allt fryser ihop direkt. Kanske får hästen inte sitt vatten ur det djupfrysta karet?
 
Det är väl främst att jag insåg att hon inte talade sanning som gör att det känns lite olustigt. Vem missar att ge vatten?

Hon sa att dom brukar ha vatten. Men av baljan att döma så har de troligen inte funnits vatten igår eller i förrgår heller🤔
Men vanliga vattenbaljor fryser ju på nolltid när det är kallt. Du kan nog inte anta ngt om hur det varit dagarna innan. Hon kan mkt väl ha talat sanning.
 
Djupfryst vatten i hagen är ju inte något större problem så länge det är fri tillgång när hon kommer in.

Liksom det är ingen som inte har miljon budget som kan garantera rinnande vatten ute i när temperaturen ligger under noll...
Fast jag tycker det beror på hur många timmar hästen är ute. I min värld så ser jag en ökad kolikrisk när dom går och så många timmar utan vatten. Därav min oro. Sedan så jag tror jag att min oro även bottnar sig i att hon skulle inte riktigt kunna göra lika mycket för hästen OM kolik skulle inträffa. Hon skulle ta ut distriktet och hoppas på det bästa. ( vilket jag accepterar. Men jag tycker det är onödigt om det som jag befarar beror på slarv) Enkelt förklarat: Skulle behov av klinikvistelse uppstå så hade hon tyvärr inte rett ut det. Utan då hade vi som ägare fått rycka in och det känns onödigt med sådant man kan förebygga.
 
Men vanliga vattenbaljor fryser ju på nolltid när det är kallt. Du kan nog inte anta ngt om hur det varit dagarna innan. Hon kan mkt väl ha talat sanning.
Ja men så är det ju. Vi ger själva vatten ur baljor. Det blir fort ishinna. Men om en stor balja blir bottenfrusen så tycker jag det indikerar på att vatten inte funnits på ett tag. Vi bor bara en timma ifrån varann och sådana temperaturskillnader har vi inte.
 
Med den extrema kyla som varit hos oss förvarar jag mina hinkar i sadelkammaren när de inte används. Det går inte annars, allt fryser ihop direkt. Kanske får hästen inte sitt vatten ur det djupfrysta karet?
Jag hade absolut köpt det resonemanget. Men nu krånglar det till situationen eftersom jag misstänker att hon inte talar sanning. Hon säger att dom har alltid vatten och att dom missat det denna dagen.

Hur missar man att ge hästen vatten?
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 083
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 500
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 316
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp