Fodervärd som inte riktigt sköter sig

Så du åkte dit för att titta till din häst, konstaterade att den inte hade nåt vatten, blev orolig men gav den inget vatten? Ursäkta mig, men det låter jättekonstigt! Om det varit jag hade jag gett min häst vatten då och meddelat fodervärden att jag gjort det. Jag hade inte bara konstaterat faktum, blivit orolig men inte gett den nåt vatten.
Ts har väl inte skrivit om hon vattnade hästen eller ej. Jag kan inte föreställa mig att man inte fyller karet och berättar för fodervärden att "jag noterade att karet var fruset så jag fyllde vatten. Det är verkligen viktigt att han har tillgång till vatten dygnet runt. "
 
Ts har väl inte skrivit om hon vattnade hästen eller ej. Jag kan inte föreställa mig att man inte fyller karet och berättar för fodervärden att "jag noterade att karet var fruset så jag fyllde vatten. Det är verkligen viktigt att han har tillgång till vatten dygnet runt. "

Jo, det har hon. Kolla inlägg #73.
 
Så du åkte dit för att titta till din häst, konstaterade att den inte hade nåt vatten, blev orolig men gav den inget vatten? Ursäkta mig, men det låter jättekonstigt! Om det varit jag hade jag gett min häst vatten då och meddelat fodervärden att jag gjort det. Jag hade inte bara konstaterat faktum, blivit orolig men inte gett den.

Jag har förståelse för att du har lätt för att tycka så eftersom du inte vet hur anläggningen ser ut. Dvs vart hagar är i anslutning till stallet etc. Det var någon tidigare i tråden som var snabb med att använda ordet hemfridsbrott. Det tycker jag nog hör hemma i att gå in och rota i någons stall för övrigt.
 
Lustigt att du vågar anta det, eftersom du inte litar på fodervärden och hela tiden hänger fast vid det.

Ta ett beslut, det är många som gett råd och tänkbara förklaringar här.
Om du nu är så orolig får du faktiskt sluta vara feg och ta tag i saken.

Tala ut med fodervärden, släpp, sluta älta eller säg upp.
Frågar du mig säger jag säg upp med tanke på att det verkar vara en dealbreaker att det (bevisligen) blivit fel EN gång. Bäddar för fler framtida problem.

Helst ska du också försöka få bryta kontraktet tidigare än om 2 mån.
För om du inte litar på skötseln nu, hur orolig ska du inte vara under 2 mån med uppsagt kontrakt.
Jag tycker det är lustigt att du har en nedvärderande ton för att jag är en person som är noga med mina hästar. Tänk så många det är som inte är det? Vad är det som får dig att tro att jag inte kommer att ta ett beslut?

Jag svarar artigt på frågor som ställs i tråden. Ser det inte som eltande. Det vore impulsivt att säga upp kontraktet utan eftertanke och reflektion i synnerhet inte när hästen ser för övrigt välvårdad ut. Sedan om du väljer att kalla det feghet är helt okej. Det är din syn på mina tankar.

Hade hästen varit vanvårdad hade jag hämtat den samma dag. Startade denna tråden för att få andras syn på saken eftersom detta är ett forum. Jag är en ödmjuk person som inte alltid utgår från att jag vet bäst 🙂 Jag har haft många hästar utlåtande genom åren och har inget erfarenhet av denna typ av iakttagelser och känslor som jag denna gång fått.
 
Jag har förståelse för att du har lätt för att tycka så eftersom du inte vet hur anläggningen ser ut. Dvs vart hagar är i anslutning till stallet etc. Det var någon tidigare i tråden som var snabb med att använda ordet hemfridsbrott. Det tycker jag nog hör hemma i att gå in och rota i någons stall för övrigt.

Jag hade ju ringt fodervärden och sagt att det saknas vatten och frågat var det finns en hink och vatten så jag kan se till att min häst får lite vatten. Om det är så att jag inte vet om jag får gå och ordna det. Jag hade inte gått därifrån orolig att min häst får så lite vatten att den riskerar att få kolik.
 
Ordet misstänker var nog ett ganska förmildrat ordval såhär i efterhand. Baljan var bottenfrusen. Fick en stark känsla av att hon inte talade sanning när hon menade att det var en miss för dagen och att dom alltid har vatten. Då hade baljan sett annorlunda ut.

Jag är uppmärksam eftersom jag är rädd om min häst.
Men hur vet du att de inte har flera baljor och att dagens balja inte var inne av misstag
 
Jag tycker det är lustigt att du har en nedvärderande ton för att jag är en person som är noga med mina hästar. Tänk så många det är som inte är det? Vad är det som får dig att tro att jag inte kommer att ta ett beslut?

Jag svarar artigt på frågor som ställs i tråden. Ser det inte som eltande. Det vore impulsivt att säga upp kontraktet utan eftertanke och reflektion i synnerhet inte när hästen ser för övrigt välvårdad ut. Sedan om du väljer att kalla det feghet är helt okej. Det är din syn på mina tankar.

Hade hästen varit vanvårdad hade jag hämtat den samma dag. Startade denna tråden för att få andras syn på saken eftersom detta är ett forum. Jag är en ödmjuk person som inte alltid utgår från att jag vet bäst 🙂 Jag har haft många hästar utlåtande genom åren och har inget erfarenhet av denna typ av iakttagelser och känslor som jag denna gång fått.

Då missuppfattar du mig.
Jag är själv väldigt noga med mina hästar och det får man vara, däremot bör man tänka sig några gånger för vad man förväntar sig av fodervärdar och få med viktiga punkter i kontraktet.

Jag är väldigt förvånad över att ett tillfälle utan vatten blir en sådan enorm sak för dig, om det är det enda som ligger bakom.
Om vattenkaret varit tomt en sommardag, hade du antagit att det varit slut ett eller flera dygn då?

Det du gör, när du inte ens kontrollerat om hästen vid tillfället var törstig är antaganden. Det får mig att undra om det finns mer i denna storyn.

Det jag upplever i dina inlägg är en upprepande tvivlande ton mot fodervärden.
Du säger att du tror att hon ljuger och inget verkar kunna få dig att tro något annat.
Det för mig är fog nog att ta tycka att ditt enda alternativ tycks vara att ta hem hästen, och jag hade heller inte velat vara den fodervärd du varken litar på eller verkar vilja ha en bra dialog med.

Mitt råd till dig är att skriva in om tempererat vatten vintertid som krav i alla dina kommande kontrakt. För då kan du ta hem hästen samma dag om du kommer och det inte finns vatten vid ett enda tillfälle.

Edit: Angående att du inte kommer ta ett beslut, så jodå det gör väl alla förr eller senare. Men i mina ögon borde det här beslutet vara väldigt lätt utifrån vad du skrivit tidigare i tråden. Du verkar ju ha bestämt dig för att du tror fodervärden ljuger. Och ja, om du är noga med dina hästar så vill du inte ha den hos någon du tror ljuger?
 
Senast ändrad:
Du missuppfattar du mig.
Jag är själv väldigt noga med mina hästar och det får man vara, däremot bör man tänka sig några gånger för vad man förväntar sig av fodervärdar och få med viktiga punkter i kontraktet.

Jag är väldigt förvånad över att ett tillfälle utan vatten blir en sådan enorm sak för dig, om det är det enda som ligger bakom.
Om vattenkaret varit tomt en sommardag, hade du antagit att det varit slut ett eller flera dygn då?

Det du gör, när du inte ens kontrollerat om hästen vid tillfället var törstig är antaganden. Det får mig att undra om det finns mer i denna storyn.

Det jag upplever i dina inlägg är en upprepande tvivlande ton mot fodervärden.
Du säger att du tror att hon ljuger och inget verkar kunna få dig att tro något annat.
Det för mig är fog nog att ta tycka att ditt enda alternativ tycks vara att ta hem hästen, och jag hade heller inte velat vara den fodervärd du varken litar på eller verkar vilja ha en bra dialog med.

Mitt råd till dig är att skriva in om tempererat vatten vintertid som krav i alla dina kommande kontrakt. För då kan du ta hem hästen samma dag om du kommer och det inte finns vatten vid ett enda tillfälle.

Edit: Angående att du inte kommer ta ett beslut, så jodå det gör väl alla förr eller senare. Men i mina ögon borde det här beslutet vara väldigt lätt utifrån vad du skrivit tidigare i tråden. Du verkar ju ha bestämt dig för att du tror fodervärden ljuger. Och ja, om du är noga med dina hästar så vill du inte ha den hos någon du tror ljuger?

På frågan om jag hade reagerat om vattnet var slut sommartid så hade jag nog absolut gjort det. Men det kan också vart så att hästarna vält ut karet. Sådant händer. Här var det ganska lätt att se att den djupfrusna baljan var eftersatt.

Tack för din syn på saken.
 
På frågan om jag hade reagerat om vattnet var slut sommartid så hade jag nog absolut gjort det. Men det kan också vart så att hästarna vält ut karet. Sådant händer. Här var det ganska lätt att se att den djupfrusna baljan var eftersatt.

Tack för din syn på saken.
Men du vet fortfarande inte om de istället har en balja de tar in på nätterna, just för att undvika djupfrysning. Fråga istället för att anklaga på ett öppet forum!
 
Här var det ganska lätt att se att den djupfrusna baljan var eftersatt.

Hur då?

Hade du kommit hit mellan våra fodringar 3,5 timmar mellan dem så hade du också sett bottenfrysta baljor utan vatten vid något tillfälle. Då fyllde vi alltså på varmt vatten vid varje fodring eftersom vi inte har thermobar.

Svårt att bilda en uppfattning på så lite information som du fick vid ett tillfälle.
 
Varmvatten fryser snabbare än kallvatten.
Och på lösdrift vore väl termobar eller liknande en bättre ide?
Nej, varmvatten fryser INTE snabbare än kallvatten. Vattnet måste först ner i temperatur till noll grader, sedan fryser det. Är det t.ex. 40 grader från början kommer den processen att ta betydligt längre tid än om vattnet är 4 grader från början.

Under vissa väldigt speciella omständigheter (som t.ex. att spruta ut varmvatten i luften när det är -40 ute) så kan varmvatten ge ifrån sig sin värme snabbare än kallvatten, men det är alltså i undantagsfall och gäller normalt sett inte vattenbaljor som ställs ut i några minusgrader - där är varmt eller ljummet vatten mycket bättre än kallt om man inte vill att det ska frysa alltför snabbt!
 
Jag tänker spontant att en planerad utgift i form av thermobar eller liknande är bra mycket trevligare än en oväntad utgift i form av veterinärbesök pga kolik och i värsta fall en förlorad häst.
 
Nej, varmvatten fryser INTE snabbare än kallvatten. Vattnet måste först ner i temperatur till noll grader, sedan fryser det. Är det t.ex. 40 grader från början kommer den processen att ta betydligt längre tid än om vattnet är 4 grader från början.

Under vissa väldigt speciella omständigheter (som t.ex. att spruta ut varmvatten i luften när det är -40 ute) så kan varmvatten ge ifrån sig sin värme snabbare än kallvatten, men det är alltså i undantagsfall och gäller normalt sett inte vattenbaljor som ställs ut i några minusgrader - där är varmt eller ljummet vatten mycket bättre än kallt om man inte vill att det ska frysa alltför snabbt!

Nej. Mbapeeffekten (stavning) säger att under vissa omständigheter så kan varmvatten avge energin snabbare än kallvatten men generellt sett så fryser INTE varmvatten fortare än kallt.

"Varför fryser varmt vatten till is snabbare än kallt vatten?

Om man ställer in både ett glas kallt och ett glas varmt vatten i frysen, fryser det varma vattnet först till is. Vad beror det på?

Fenomenet kallas mpemba-effekten och har förbryllat forskarna länge. Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."

Källa: Illustrerad Vetenskap
https://illvet.se/fysik/fenomen-inom-fysiken/varmt-vatten-varfor-fryser-det-snabbare-an-kallt-vatten
 
Räcker det inte med kölhalningen av TS nu? Hon frågade och har fått svar från flera av oss hur vi ser på saken, behövs verkligen tredje gradens förhör? Det är ju inte krigstribunalen i Haag utan Bukefalos.

Det ÄR Buke.

Värre än alla krigstribunaler i världen.

Just sayin'

:crazy:O_o

Ts (btw, bry dig inte om de som fått blodsvittring):

En reflektion från mig är att du inte känner hundra tillit till din hästs fodervärd. Jag skulle gå på den känslan hellre än att snöa in mig på vattnet.

Lånar man ut sin häst skall man känna att den har det lika bra eller bättre än vad man själv kan ge den.

Jag skulle funderat på om hon var rätt för mig. Alldeles oavsett om man talar någon tillrätta, läxar upp, noggrant förklarar eller försöker visa varför detta är så viktigt, så verkar det som om något skaver i tilliten.

Det kommer inte att hjälpa med en regel eller förmaningar.
 
Senast ändrad:
"Varför fryser varmt vatten till is snabbare än kallt vatten?

Om man ställer in både ett glas kallt och ett glas varmt vatten i frysen, fryser det varma vattnet först till is. Vad beror det på?

Fenomenet kallas mpemba-effekten och har förbryllat forskarna länge. Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."

Källa: Illustrerad Vetenskap
https://illvet.se/fysik/fenomen-inom-fysiken/varmt-vatten-varfor-fryser-det-snabbare-an-kallt-vatten

Men för att det skall funka behöver det vara typ -40 och dessutom bör vattnet vara i rörelse (för att kunna avge sin energi fort). Tex de häftiga filmerna med folk som kastar (!) kokande (!) vatten upp i luften i sibirisk vinter (!)

Vad jag vet (och har testat) så har varmvatten (ca +50) stillastående i glas i frysen (-17) inte frusit snabbare än kallt vatten (ca +5) stående i glas.
 
Men för att det skall funka behöver det vara typ -40 och dessutom bör vattnet vara i rörelse (för att kunna avge sin energi fort). Tex de häftiga filmerna med folk som kastar (!) kokande (!) vatten upp i luften i sibirisk vinter (!)

Vad jag vet (och har testat) så har varmvatten (ca +50) stillastående i glas i frysen (-17) inte frusit snabbare än kallt vatten (ca +5) stående i glas.
"Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."
Så om du har varmvatten i -15 grader så kommer det frysa snabbare än om du har kallvatten i -15 grader eftersom temperaturskillnaden är större. "Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen" =ju större temperatur skillnad emellan vattnet temperatur och omgivningens temperatur desto snabbare fryser vattnet

Jag pratar inte om några videos på youtube/tiktok, jag pratar om vad forskning och studier i ämnet säger.
Det är helt okej om man vill fylla på sin balja till hästarna med varmvatten, forskning visar även att hästar dricker mer av varm/ljummet vatten än om vattnet är kallt.
Men att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten är bevisat genom forskning och studier.
 
Nej, varmvatten fryser INTE snabbare än kallvatten. Vattnet måste först ner i temperatur till noll grader, sedan fryser det. Är det t.ex. 40 grader från början kommer den processen att ta betydligt längre tid än om vattnet är 4 grader från början.

Under vissa väldigt speciella omständigheter (som t.ex. att spruta ut varmvatten i luften när det är -40 ute) så kan varmvatten ge ifrån sig sin värme snabbare än kallvatten, men det är alltså i undantagsfall och gäller normalt sett inte vattenbaljor som ställs ut i några minusgrader - där är varmt eller ljummet vatten mycket bättre än kallt om man inte vill att det ska frysa alltför snabbt!
Ot men: Tack! Visst är det märkligt att det finns ett enda specialfall och DET sprider sig som en löpeld medan elementär värmelära har betydligt trögare att nå ut till alla. Lustigt nog är det endast inom hästvärlden jag hört talas om att folk känner till det, första gången jag hörde det var hos en stallägare som inte ville att jag hällde i varmvatten i termobaren (-15 c så den behövde hjälp på traven).
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 072
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 498
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 778
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 313
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp