Fodervärd som inte riktigt sköter sig

"Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."
Så om du har varmvatten i -15 grader så kommer det frysa snabbare än om du har kallvatten i -15 grader eftersom temperaturskillnaden är större. "Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen" =ju större temperatur skillnad emellan vattnet temperatur och omgivningens temperatur desto snabbare fryser vattnet

Jag pratar inte om några videos på youtube/tiktok, jag pratar om vad forskning och studier i ämnet säger.
Det är helt okej om man vill fylla på sin balja till hästarna med varmvatten, forskning visar även att hästar dricker mer av varm/ljummet vatten än om vattnet är kallt.
Men att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten är bevisat genom forskning och studier.

Jag pratar också om forskning och studier. Och Mbempaeeffekten (igen, stavning) bara funkar under vissa specifika förutsättningar.

Sammanfattning av forskning på ämnet: (obs! Man är inte ens överens om definitionen av 'frysa' när det kommer till "varmvatten fryser fortare än kallt" och inte heller vad 'varmvatten' är.


David Auerbach has described an effect that he observed in samples in glass beakers placed into a liquid cooling bath. In all cases the water supercooled, reaching a temperature of typically −6 to −18 °C (21 to 0 °F; 267 to 255 K) before spontaneously freezing. Considerable random variation was observed in the time required for spontaneous freezing to start and in some cases this resulted in the water which started off hotter (partially) freezing first.

In 2016, Burridge and Linden defined the criterion as the time to reach 0 °C (32 °F; 273 K), carried out experiments, and reviewed published work to date. They noted that the large difference originally claimed had not been replicated, and that studies showing a small effect could be influenced by variations in the positioning of thermometers: "We conclude, somewhat sadly, that there is no evidence to support meaningful observations of the Mpemba effect."

In controlled experiments the effect can entirely be explained by undercooling and the time of freezing was determined by what container was used.

Philip Ball, a reviewer for Physics World wrote:

"Even if the Mpemba effect is real — if hot water can sometimes freeze more quickly than cold — it is not clear whether the explanation would be trivial or illuminating."

Ball pointed out that investigations of the phenomenon need to control a large number of initial parameters (including type and initial temperature of the water, dissolved gas and other impurities, and size, shape and material of the container, and temperature of the refrigerator) and need to settle on a particular method of establishing the time of freezing, all of which might affect the presence or absence of the Mpemba effect. The required vast multidimensional array of experiments might explain why the effect is not yet understood.

New Scientist recommends starting the experiment with containers at 35 and 5 °C (95 and 41 °F; 308 and 278 K), respectively, to maximize the effect. In a related study, it was found that freezer temperature also affects the probability of observing the Mpemba phenomenon as well as container temperature does
 
"Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."
Så om du har varmvatten i -15 grader så kommer det frysa snabbare än om du har kallvatten i -15 grader eftersom temperaturskillnaden är större. "Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen" =ju större temperatur skillnad emellan vattnet temperatur och omgivningens temperatur desto snabbare fryser vattnet

Jag pratar inte om några videos på youtube/tiktok, jag pratar om vad forskning och studier i ämnet säger.
Det är helt okej om man vill fylla på sin balja till hästarna med varmvatten, forskning visar även att hästar dricker mer av varm/ljummet vatten än om vattnet är kallt.
Men att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten är bevisat genom forskning och studier.
Nej det är faktiskt inte alls bevisat genom forskning. Det är bevisat att eftersom kokande vatten är nära ångpunkten och därmed labilt så kan det om det kastas upp i luften gå från flytande till fast mycket fort för att atomerna redan är i stor rörelse och därmed lätt lämnar varandra och när de är skilda åt i kall luft fryser de direkt.
Detta sker INTE i en balja. I en balja sker helt vanlig värmespridning och det går till så att omgivningen sakta tar energi (=värme) från baljan och det sker olika fort beroende på baljans starttemperatur och luftens temperatur. Allt strävar efter att utjämna sig och därför kommer det 30-gradiga vattnet bli 5 grader om det är 5 grader, liksom det 10-gradiga. Det kallare kommer dock att nå 5 grader mycket snabbare eftersom det kalla vattnet inte hade så mycket energi att avge.
 
"Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."
Så om du har varmvatten i -15 grader så kommer det frysa snabbare än om du har kallvatten i -15 grader eftersom temperaturskillnaden är större. "Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen" =ju större temperatur skillnad emellan vattnet temperatur och omgivningens temperatur desto snabbare fryser vattnet
Nej, vattnet FRYSER inte snabbare, det KYLS AV snabbare om temperaturdifferensen är större. Men om du börjar från en högre temperatur så kommer det ändå ta längre tid innan vattnet når nollgradigt, även om det tar kortare tid för vattnet att kylas en grad.

Jag pratar inte om några videos på youtube/tiktok, jag pratar om vad forskning och studier i ämnet säger.
Det är helt okej om man vill fylla på sin balja till hästarna med varmvatten, forskning visar även att hästar dricker mer av varm/ljummet vatten än om vattnet är kallt.
Men att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten är bevisat genom forskning och studier.
Du har rätt i att hästar oftast dricker bättre av varmt/ljummet vatten, men det fryser i normalfallet INTE snabbare än kallt vatten.
 
Ot men: Tack! Visst är det märkligt att det finns ett enda specialfall och DET sprider sig som en löpeld medan elementär värmelära har betydligt trögare att nå ut till alla. Lustigt nog är det endast inom hästvärlden jag hört talas om att folk känner till det, första gången jag hörde det var hos en stallägare som inte ville att jag hällde i varmvatten i termobaren (-15 c så den behövde hjälp på traven).
Jag, som civilingenjör och naturvetare, tycker att det är oerhört ofta som folk tar till sig "spektakulära undantag" istället för grundläggande fakta och forskning, och man jämställer ofta vetenskapliga forskningsresultat med åsikter. Tyvärr.
 
Fast den studien jag sett på ämnet visade att det var personliga preferenser hos hästarna, och inte ett faktum att de alltid väljer ljummet/varmt vatten.

https://hastsverige.se/hastens-miljo/hastens-behov-av-vatten/vattenintag-drickbeteende/
Läst hela denna nu. Intressant att det inte fanns någon skillnad i hur mycket hästarna dricker oavsett temperatur på vattnet och att preverenser "bara" är personliga. Har "alltid" fått höra att hästar dricker mer av ljummet (ej kallt) vatten oavsett vad de föredrar, men det verkar ju då inte stämma. Visar verkligen vikten av att ständigt omvärdera "gamla sanningar"!
 
Vi har en sådan där blå tunna som är itudelad. Fyller den till bredden, det blir definitivt djupfryst mer och mer så länge det är från minus 5 till som senaste veckan minus 20. Det vi gör är att knacka upp på morgonen och hälla i två-tre kannor varmvatten (inte kokande utan det varmaste som går att få tag i i vattenkranen, typ kanske 50 grader? Det får återupprepas ett par gånger om dagen, men visst sjutton hinner det frysa till ordentligt så den ser helt bottenfrusen ut emellan. Hästarna har dock möjlighet att dricka två-tre gånger ute i samband med hö. Sedan har de dubbla vattenspannar inne på natten. Om vattenspannen är helt fryst erbjuder vi ett par hinkar vatten i samband med fodring. Vatten är viktigt, men hästar dricker om de är törstiga, och det finns ju flera möjligheter än att man behöver misstro fodervärden att den inte får något vatten liksom.

Men ja. Hade jag varit så orolig den dagen att det inte finns något vatten hade jag också fyllt på och ringt och kommenterat det.

Jag tycker du ska ta hem din häst. Du litar inte på fodervärden. Själv hade jag inte haft min häst utlånad till någon jag inte litade på. Ta hem (och ta ev konsekvenser av skitsnack och svartmålning etc vad du nu är rädd för som det medför, ibland kommer man ju helt enkelt inte överens, just foder ska man ju verkligen inte lämna ut till om man känner att allt ska vara på ens eget sätt, då får man nog fundera på att ha kvar hästen).
 
"Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."
Så om du har varmvatten i -15 grader så kommer det frysa snabbare än om du har kallvatten i -15 grader eftersom temperaturskillnaden är större. "Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen" =ju större temperatur skillnad emellan vattnet temperatur och omgivningens temperatur desto snabbare fryser vattnet

Jag pratar inte om några videos på youtube/tiktok, jag pratar om vad forskning och studier i ämnet säger.
Det är helt okej om man vill fylla på sin balja till hästarna med varmvatten, forskning visar även att hästar dricker mer av varm/ljummet vatten än om vattnet är kallt.
Men att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten är bevisat genom forskning och studier.
Säg att ditt varmvatten är 60 grader och ditt kallvatten 5 grader. Det varma vattnet kommer givetvis att kylas ner fortare än det kalla vattnet. Det är helt naturligt MEN vid något tillfälle har det ju slutat vara varmt vatten och uppnår samma temperatur som det kalla vattnet. Om det är före eller efter frysning finns det många variabler som bestämmer. När så sker så är temperaturskillnaden borta och då avger det "varma" vattnet inte längre mer energi än det "kalla". Den enda skillnaden då är att det "varma" vattnet har mindre syre i sig än det "kalla".
Med det resonemang du för så fungerar inte fysikens lagar korrekt i mitt stall. Enligt dig så ska jag ta bort isen på ytan av vattentunnorna (det är för dyrt att värma dem dygnet runt i år) och sedan låta dem vara snarare än att hälla på varmt vatten och se till att de håller sisådär 15 grader. Grejen är att häller jag inte i det varma vattnet så ser jag med blotta ögat hur isen snabbt lägger sig på ytan igen.
I det här fallet skiter jag högaktningsfullt i forskningen för jag tror att du läser forskningen helt fel. Du tar specialfall som en allmänt gällande regel.
 
Jag, som civilingenjör och naturvetare, tycker att det är oerhört ofta som folk tar till sig "spektakulära undantag" istället för grundläggande fakta och forskning, och man jämställer ofta vetenskapliga forskningsresultat med åsikter. Tyvärr.
Därför jag länkar till forskning när jag gör mina påståenden, men det köper inte folk eftersom deras personliga erfarenhet är något annat ;)
 
Det är ett känt problem, tyvärr.
Om det är ett problem med raderade trådar och citat så är det inget jag har fått någon kännedom om.

Jag hittar inte heller något raderat inlägg i tråden, vi som moderatorer ser dem. Visst kan jag ha missat något eller något gått snett.

I övrigt vill jag meddela att jag anser att TS har fått ta emot onödigt kritiska inlägg, samt att jag anser att kallt vatten fryser fortare än varmt samt att hästar nog klarar sig ett antal timmar utan vatten framförallt på vintern.

Jag skall se om någon kan gå igenom och rensa lite i tråden men kan ni alla försöka vara lite vänligare mot varandra trots eventuell julstress.
 
"Hur snabbt en vätska kyls ned beror på temperaturskillnaden mellan vätskan och dess omgivning. Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen."
Så om du har varmvatten i -15 grader så kommer det frysa snabbare än om du har kallvatten i -15 grader eftersom temperaturskillnaden är större. "Ju större temperaturskillnad, desto snabbare sjunker temperaturen" =ju större temperatur skillnad emellan vattnet temperatur och omgivningens temperatur desto snabbare fryser vattnet

Jag pratar inte om några videos på youtube/tiktok, jag pratar om vad forskning och studier i ämnet säger.
Det är helt okej om man vill fylla på sin balja till hästarna med varmvatten, forskning visar även att hästar dricker mer av varm/ljummet vatten än om vattnet är kallt.
Men att varmt vatten fryser snabbare än kallt vatten är bevisat genom forskning och studier.
Nä, jag häller på kokande vatten i min hästs balja på morgonen när det är minusgrader inklusive när det var som kallast med neråt -18 på morgonen, vattnet frös aldrig över dagen, alla andra hagar där de inte gjorde samma frös. Den där forskningen och studierna låter tveksamma.
 
Om det är ett problem med raderade trådar och citat så är det inget jag har fått någon kännedom om.

Jag hittar inte heller något raderat inlägg i tråden, vi som moderatorer ser dem. Visst kan jag ha missat något eller något gått snett.

I övrigt vill jag meddela att jag anser att TS har fått ta emot onödigt kritiska inlägg, samt att jag anser att kallt vatten fryser fortare än varmt samt att hästar nog klarar sig ett antal timmar utan vatten framförallt på vintern.

Jag skall se om någon kan gå igenom och rensa lite i tråden men kan ni alla försöka vara lite vänligare mot varandra trots eventuell julstress.
Ja jag tänkte väl det, för jag har aldrig varit med om eller hört om det. Det låter väldigt konstigt.
 
Om det är ett problem med raderade trådar och citat så är det inget jag har fått någon kännedom om.

Jag hittar inte heller något raderat inlägg i tråden, vi som moderatorer ser dem. Visst kan jag ha missat något eller något gått snett.

I övrigt vill jag meddela att jag anser att TS har fått ta emot onödigt kritiska inlägg, samt att jag anser att kallt vatten fryser fortare än varmt samt att hästar nog klarar sig ett antal timmar utan vatten framförallt på vintern.

Jag skall se om någon kan gå igenom och rensa lite i tråden men kan ni alla försöka vara lite vänligare mot varandra trots eventuell julstress.
Det har fungerat så tidigare och blivit rejäla diskussioner om det, men jag ser nu när jag tittar tillbaka att det var inlägg #96 jag svarade på och av någon underlig anledning ser det ut som det var @Lexa jag svarade. My bad. Sorry @Lexa men jag håller inte reda på vilka användare som är nya eller inte. 🤷‍♀️
 
Nä, jag häller på kokande vatten i min hästs balja på morgonen när det är minusgrader inklusive när det var som kallast med neråt -18 på morgonen, vattnet frös aldrig över dagen, alla andra hagar där de inte gjorde samma frös. Den där forskningen och studierna låter tveksamma.
Kanske beror på vad man har för balja eller tunna. Min upplevelse är att det frös snabbt när jag ställde ut ljummet vatten i hagen på vintern. Det blev isbildning nästan på en gång då.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 078
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 499
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 780
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 316
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp