Fodervärd som misskött hästen, långt

Madicken

Trådstartare
Har lite funderingar kring en foderponny. Vill gärna höra era åsikter om detta. Jag lånade ut en ponny till en familj som skulle ha hästen till träning och tävling. Ponnyn hade haft kotledsinflammation en gång ca 3-4 år tidigare. Sedna ridits både dressyr och hopp, tränats 1 g/v i varje gren, tävlats båda grenarna ca 1-2 ggr/mån. Aldrig visat någon hälta och varit helt ren vid gårdsbesiktning. Flickan fick provtävla både dressyr och hopp.
Vi enades om att hästen var utbildad ca LC-LB i båda. Vi talade om att vi ville att hon skulle rida regelbundet för instruktör och att han inte fick tävlas mer än ca 1-2 ggr/mån i hoppning, om de önskade mer skulle de rådgöra med oss.
Efter 3 v-1 mån skulle det tävlas i hoppning. Vi åkte dit och får se en tjej som jagar hästen runt banan med skänklarna flaxande och ryckande i tyglarna. Ingen mjuk ridning där inte.
De hade även satt på honom ett pelhambett och han hade skavsår av kindkedjan. Vi påpekade att detta absolut inte var vad vi kommit överens om. Ok de skulle ändra på de sakerna.
De flyttade till egen gård och när vi äntligen fick komma och titta till honom hade det gått ytterligare två månader och då får vi se en helt annan häst. Han var tunn, hade fått underhals och hade ont i munnen. Mamman berättar att han stått i en månad eftersom dottern varit bortrest (inte heller vad vi kommit överens om).
När vi pratat en stund berättar hon att barnen nån dag tidigare varit ute och ridit vilse. De hade då varit ute i 6 timmar!! På en häst som stått en månad!
Vi åkte hem och bestämde att vi säger upp kontraktet, vi hade en månads uppsägning och tänkte att vi inte ville bråka och lät honom vara kvar den månaden med. Dumt dumt dumt.
När han kommer hem är jag inte hemma, bara min yngsta dotter som vid tillfället var 10 år. De ställer in hästen i stallet, ger henne veterinärintyget i ett kuvert och drar. När jag kommer hem får jag se att hästen är halt på tre ben, har kvickdragsfåror mm.
Ringer omedelbart upp dem varpå de direkt säger att de ska kontakta jurist.
Därefter en massa brevväxling mellan advokaterna osv. När förhandlingarna skulle genomföras, vi var alltså i rätten, visar det sig att de inte har några pengar. De har flera ärenden liggande hos kronofogden och har inga möjligheter att ens betala sin egen advokat. Då vet jag att de har flera tävlingsponnyer, transport och en massa annat. Det slutar med att jag får betala min advokat ytterligare 5000 kr, medans dessa människor bara får gå.
Tur var att jag hade hemförsäkring och att hästen var värd en del.
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

Fy fan vad trist!!!
Att det finns sådana människor som behandlar djuren som skit.
Hoppas att ni får ponnyn frisk och fräsch igen,så att den inte är sabbbad för livet.
Lånade själv ut en D-ponny på foder för några år sedan och han blev aldrig bra igen bla hade han bruten rumpa pga att han gått omkull ett antal ggr även inne i deras stall?!:crazy:

Kommer aldrig att låna ut en häst på foder igen och är extremt noga vid försäljning av ponnierna,får rysningar bara jag tänker på att det är dags att sälja stoet i sommar och köpa större ponny till dottern:(
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

Oj, vad jobbigt! Ja, det kan gå fort när de väl skiter i det, det har jag också upplevt. Lånade ut dotterns ponny, var och hälsade på efter några månader (ganska långt att åka) såg ok ut, om än något omusklad. Men det är ju skillnad när en elvaåring eller en artonåring rider, så ok.

Två månader senare kom hon hem, vi hade kontrakt på ett halvår, då hade de skrivit i sista mailet att hon tappat lite, så de gav lite mer hösilage... Man kunde räkna revbenen! Hovarna var enligt vår hovis inte verkade/skodda på bra mycket längre än en åttaveckorsperiod, och när vi kollade mask hade hon 1025 EPG! Man avmaskar vid över 100:crazy:

Så här lånas inte ut mer!
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

Man avmaskar vid över 100:crazy:

Nix, man avmaskar vid över 200 EPG ;)

*kl*

Ibland skäms man över att vara människa...
Har haft funderingar på att låna ut min dam på korttidsfoder, men blir ju mörkrädd av att läsa om alla som hamnat fel :crazy:
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

Tack till alla som svarat, ja det känns för j-----t, men det värsta var nog att detta var vänner till oss sedan lång tid tillbaka och de visste precis hur noga vi var med honom. De hade sett honom ridas vid en mängd tillfällen och lät så helt inne på vår linje.
Han blev helt frisk och har sedan dess fungerat hur bra som helst, men det tog lång tid.
I efterhand har jag fått höra att de tävlade honom bara några dagar innan de lämnade tillbaka honom och att de även hoppade på asfalt.
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

En av anledningarna til att jag aldrig lämmnar ut min häst till folk jag inte käbber, har visserligen bara behövt köra hästen till 2 fodervärdar ännu,
dock bara till folk jag känner
min brors flick vän
samt nu en kompis fr förr.
som jag vet bara hur de är samt deras hästkänsla.
därav har jag aldrig haft proplem
men vet att alla kna inte ha den turen att lämna hästen till en bekant. har kanske haft tur
]
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

Jag har en regel :
aldrig mera fodervärd, någonsin, öht, oavsett vad som händer!
Missköter dom inte hästen, så har dom andra sociala kompetens och/eller kommunikationsproblem.
Dom kan verka helt underbara i början för att sen helt byta personlighet och beteende.

Skönt att du fick ordning på hästen i alla fall.
Är så trist att folk inte är rädd om djuren när de inte är deras egna, fast å andra sidan, finns lika många som misssköter djur som ÄR deras egna också.
Mkt bättre att sälja om man inte kan ha dom kvar, kan bli en dyr historia annars, både ekonomiskt och känslomässigt.
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

Nej fy vad hemskt! Stackars ponny ! Han mår bra nu hoppas jag:crazy:
Men hoppade dom på asfalt?:eek: Det var inga seriösa personer.
Att det finns sådana människor.

Min mammas kompis berättade att hon hade lånat ut sin häst på foder,hon fick aldrig tillbaka den:crazy: Fodervärden tog hästen och stack:crazy:
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

"Man lär sig alltid något"..

Jag har aldrig varit med om att en fodervärd misskött någon utav mina hästar men däremot har de svikit på andra sätt. En ringde och sa att "Du får ta hem din häst på torsdag för vi har sålt vår andra häst och den åker på torsdag kväll." I kontraktet stod det att dom skulle lämna hästen hos mig och att det var två månaders uppsägningstid för bägge parter. När jag frågade varför inte de kunde lämna hästen så sa de att de inte hann och hotade med att om inte jag hämtade hästen så fick den gå här själv tills de hann eller jag kunde komma och ta hem den.

Seriöst, nej.. har andra historier att berätta också om plötsliga uppsägningar, konstiga träningsmetoder osv men vill helst glömma allt.. men, tappat förtroendet helt för fodervärdar. Jag vet att det finns seriösa och väldigt duktiga fodervärdar där ute men de är svåra att hitta. De som är oseriösa smutsar liksom ner dom bra också och det är trist.

Om jag ska låna ut en häst i framtiden så blir det nog förmodligen till en kompis eller till någon riktigt duktig tävlingsryttare som man känner till väl.
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

KL
Men man får inte glömma att alla fodervärdar inte är skräp.
Jag har själv tidigare haft två olika hästar på foder. Båda hästarna var i bättre kondition och mer utbildade när de lämnade mig.
Svårigheten är kanske att hitta just den fodervärd som passar?
För TS del så var situationen bedrövlig och jag lider med både ägare och häst.
 
Sv: Fodervärd som misskött hästen, långt

KL
Men man får inte glömma att alla fodervärdar inte är skräp.
Jag har själv tidigare haft två olika hästar på foder. Båda hästarna var i bättre kondition och mer utbildade när de lämnade mig.
Svårigheten är kanske att hitta just den fodervärd som passar?
För TS del så var situationen bedrövlig och jag lider med både ägare och häst.

Nej det vet jag att dom inte är, MEN jag säger som stenmagi, de dåliga tenderar till att vara fler än de som verkligen är bra.
Min fodervärd misskötte inte min häst utan hon tog bra hand om honom, men hon misskötte relationen med mig som ägare,och jag tycker den relationen är lika viktig som att ta bra hand om hästen.

Jag lider också med TS och är väldigt glad att hennes häst gick att få ordning på och att den mår bra idag.
Men för egen del blir det aldrig mer fodervärd, jag har vänner som lämnat ut på foder också och fått hem hästar i bedrövligt skick och fodervärdar som försöker komma undan allt ansvar.
Jättetråkigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp