Fodervärd under studietid

clabaz

Trådstartare
Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt.
Jag ska till våren börja studera och har senaste halvåret haft en medryttare till min ponny. Allting har funkat prima och nu när jag i och med skola flyttar är min tanke att min medryttare ska ta över henne på någon form av fodervärdsavtal. Men jag vill kunna få vissa dagar i stallet med hästen under lov och eventuella helger hemma. Därför är min tanke att jag som ägare betalar försäkring, årlig vaccination och grovfoder (hö). Medan min fodervärd då står för stallhyra, skoning, strö, kraft/mineraler och dylikt och att jag då kan få några hästdagar hemma någon gång ibland. Dagar som självklart diskuteras fram med fodervärd och inte hela perioder utan lite när det passar. Låter detta rimligt eller helt flummigt? Hade gärna velat höra om andra varit i liknande situation och hur det fungerat då!:)
 
Jag har ute min häst på foder och de är snälla och låter mig komma dit och rida någon dag i veckan. Vi har bra kontakt och de är fantastiska fodervärdar, så är tacksam att jag får vara i deras stall och rida.
Betalar försäkringen, men inget mer.
 
Jag var under något år medryttare på min egen häst :D Det var en period under studietiden då jag inte hann med hästägandet som annars, så jag lånade ut henne på foder men var själv i stallet ett par gånger i veckan, som medryttare. Funkade fint!

(Såg först nu att det var en jättegammal tråd. Jaja 🤪)
 
Hej! Då jag inte hittat någon som verkat skriva om något liknande tänkte jag höra här om detta låter rimligt.
Jag ska till våren börja studera och har senaste halvåret haft en medryttare till min ponny. Allting har funkat prima och nu när jag i och med skola flyttar är min tanke att min medryttare ska ta över henne på någon form av fodervärdsavtal. Men jag vill kunna få vissa dagar i stallet med hästen under lov och eventuella helger hemma. Därför är min tanke att jag som ägare betalar försäkring, årlig vaccination och grovfoder (hö). Medan min fodervärd då står för stallhyra, skoning, strö, kraft/mineraler och dylikt och att jag då kan få några hästdagar hemma någon gång ibland. Dagar som självklart diskuteras fram med fodervärd och inte hela perioder utan lite när det passar. Låter detta rimligt eller helt flummigt? Hade gärna velat höra om andra varit i liknande situation och hur det fungerat då!:)
Låter rimligt tycker jag.
När jag hade min häst ute på foder fick rida ibland.
Gäller bara att vara tydlig från början med vilket upplägg du vill ha.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 288
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 359
Senast: QueenLilith
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 793
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp