Fodervärden misskötte vår ponny

fraggelzebra

Trådstartare
Hej, kloka hästmänniskor!

Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i militären för nåt år sedan, tanken var väl att hennes ponny skulle vara såld och flyttad tills dess men ni vet ju hur marknaden ser ut idag. Anyway, i sensomras, typ slutet av augusti, flyttade han ett par mil ifrån oss, på foder (inför köp) till en familj som verkade lovande. Min syster var där med mina föräldrar och tittade till honom. I oktober såg allt bra ut. Jag är lite osäker på exakta tidpunkter, men i typ november skulle kan veterinärbesiktigas och gick inte igenom. Efter utredning konstaterades kotledsinflammation. Fodervärden fick igångsättningsschema av veterinär och i december friskförklarades ponnyn.

Tanken har hela tiden varit att den här familjen skulle köpa honom efter prövotid, först en månad, sedan "om han går igenom besiktningen", sedan "en månad till" och "en månad till". Förra veckan ringde min mor till mig och berättade att syrrans ponny skulle komma hem igen. Det visade sig att fodervärden har fått kalla fötter, mamman i familjen anklagar oss för att ha ljugit (men det framgår inte om vad). Min syster läser på dotterns Facebook om hur ponnyn (detta trots friskförklaring et c, från veterinär) "är kroniskt halt och aldrig mer kan hoppa" och diverse andra anklagelser tagna ur luften.
Min mor hämtade hem honom i helgen och - ursäkta franskan - hästen ser fan inte klok ut!

Den övre bilden är från i mars -11 och den nedre från i tisdags.
preben11vs12.jpg


Även dessa är från i tisdags:
65mvd5.jpg


Såhär såg han ut i maj -11:
prebenmaj11.jpg


Såhär såg han ut i juni -11:
prebensommarbete11.jpg




Så, då. Ponnyn som står här nu är mager som ett staket. Han har tappat hela överlinjen och revbenen syns genom vinterpälsen. Han har avskavd päls i sidorna efter vad jag antar är väldigt aktiva skänklar, märkliga kala fläckar i vänster ljumske. Han är helt borttynad! Det här är en korsning mellan haflinger och welsh och som min syster sa idag - "Jag har inte sett hans revben sedan vi hämtade honom när han var fem år, nyimporterad och aldrig sutten på." Ovanpå detta är han 'låg' och tillbakadragen, inte så nyfiken och brötig som han brukar vara, och min mamma uppfattade honom som huvudskygg/strykrädd när hon hämtade honom.

Själva frågeställningen då; vad gör vi? Fodervärden är inte helt resonlig och är svår att få någon information ur, även om vi såklart mailat samma bilder till dem för att ifrågasätta. Vad kan ha hänt vår ponny? Hur fort kan en häst rasa i vikt och muskelmassa? Det är ju inte helt lätt att avgöra från januari-bilden, men jag tycker att han ser hyfsat normal ut i kroppen där, han har åtminstone en överlinje och höftbenen sticker inte ut.

Jag lade upp jämförelsebilden på min Facebook för att få lite feedback och de flesta ropar givetvis "polisanmäl", men är det rätt väg att gå? De har ju uppenbarligen misskött vår ponny och jag har bildbevis. Länsstyrelsen? Jag läser på tjejens blogg att de skall kolla på en ny ponny i närheten av där jag bor nu, och om inte annat skulle jag gärna varna ägaren så att de slipper få hem en skraltig fågelskrämma till krake. :(

Åsikter, tips, allt är välkommet!

// Emmo
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Jag tror inte det är mycket du kan göra. Ett varnande exempel för den som överväger att låna ut sin häst.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Jag tror inte heller det är mycket du kan göra, mer än att vara glad över att han inte är halt eller fysiskt skadad på något annat sätt. Förtroende, hull och muskler går ju att få dit igen, även om det kommer att ta tid.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Herrejösses! Det såg inte ens ut som samma häst!! :( Men jag vet inte vad du kan göra rent praktiskt... vet inte om några myndigheter bryr sig... nu har ni ju ändå fått tillbaka ponnyn, och det är väl svårt att anmäla för vanvård i efterhand..
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Beklagar.

Ungefär samma för oss. Lånade ut en häst till en ridlärare 2 mil bort. Hästen skades även och ridläraren=fodervärden skullle betala djursjukhuset. Inga pengar kom. Kom sedan tillbaka som ett staket.

Bevis har jag. Men kommer ingenvart. Tog nästan 3 månader innan hästen var i skick igen. Polisanmälde men det togs ej upp.

Historien kostade mig över 10000 kr.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Finns inte mkt man kan göra. Jag lånade själv ut en häst på foder, som jag fick plocka hem då hon fått korsförlamning och FV inte brytt sig om att ta ut vet.
Tog ut vet själv, väntade på att hästen skulle bli bättre och tog sedan hem. Mager som en sticka var hon. Gjorde en besiktning omgående. Polisanmälde. Självklart ledde det ingenstans, och det hade jag inte räknat med heller. Men anmäla tycker jag man alltid kan göra ändå. Inte skiter man i att anmäla en våldtäkt bara för att det är svårbevisat och troligtvis inte leder ngnstans.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Mitt råd är att släppa konflikten med fodervärden, det kommer inte att leda någon vart.

Hästar kan tappa hull och muskler snabbt. Med tanke på att hästen alltid varit lättfödd kommer han säkert gå upp igen.
Lite foder och lite arbete på det där så blir det nog bra. Lycka till!
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

polisanmäl. Och spontant, det är inte säkert att bilden är tagen i januari bara för att den publicerades då. Har sett allt för många hästar i det där skicket (och värre tyvärr). De brukar vara håglösa/apatiska ett par veckor, men med god omvårdnad och en bra foderstat brukar de "kvickna till" efter kanske två veckor. Ta ut en veterinär och gå igenom hästen. Bör göras helst samma dag som den kom och ge till polisen med anmälan om misstänkt djurplågeri.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Knapplånar mig själv och svarar alla!

Först; tack för svar!

Därefter; klart att han kommer att återhämta sig, han är en tuffing, men ändå! Vad händer när man gör en polisanmälan rent praktiskt? Kommer de (fodervärden) att få reda på det? Spontant känns det såklart inte som om en polisanmälan gör varken till eller från men jag tänker mer... principiellt. Skickar polisen vidare ärendet till typ Länsstyrelsen? För vår del finns det ju ingen ekonomisk ersättning att hämta och det är inte poängen heller. Skulle liksom hellre ge familjen en clinic i utfodring och muskeluppbyggnad... :grin: Svammel, svammel. Vill inte ge mig in alltför djupt i det här träsket heller då ponnyhoppningen tycks vara lite av ett smutskastar-mekka. :angel:

// Emmo, (över-)vuxen ponnyryttare..
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Knapplånar mig själv och svarar alla!

Först; tack för svar!

Därefter; klart att han kommer att återhämta sig, han är en tuffing, men ändå! Vad händer när man gör en polisanmälan rent praktiskt? Kommer de (fodervärden) att få reda på det? Spontant känns det såklart inte som om en polisanmälan gör varken till eller från men jag tänker mer... principiellt. Skickar polisen vidare ärendet till typ Länsstyrelsen? För vår del finns det ju ingen ekonomisk ersättning att hämta och det är inte poängen heller. Skulle liksom hellre ge familjen en clinic i utfodring och muskeluppbyggnad... :grin: Svammel, svammel. Vill inte ge mig in alltför djupt i det här träsket heller då ponnyhoppningen tycks vara lite av ett smutskastar-mekka. :angel:

// Emmo, (över-)vuxen ponnyryttare..
Det var inte roligt alls det där. Göra en anmälan om djurplågeri kan ni ju alltid göra, men om det är värt besväret vete tusan. En häst kan rasa i vikt på bara ett par veckor, och det kan bero på sjukdom, vantrivsel, att hästen blir mobbad i hagen mm. Jag menar, det behöver inte bero på att djurhållaren medvetet ger hästen en för liten fodergiva egentligen. hästen ser ut att vara i bra hull i Januari, så det verkar ha hänt något den sista månaden.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Oavsett om ni gör en anmälan eller ej så kan det vara bra att upplysa länsstyrelsen att ni har en häst som ser ut som den gör och orsaken till det så att ni slipper bli anmälda för djurplågeri.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Fast en tanke då bara. Jag missköter inte mina hästar utan de får bra vård på alla sätt och vis. Men nu i vinter gick bägge ponnierna ner jättemycket plötsligt, det gick väldigt fort, och jag skulle kunna lägga ut en liknande skillnad på den ena ponnyn från i höstas till nu.
Visade sig att mitt ena höparti var helt kasst!!! De annars lättfödda hästarna blev dessutom inte mer lättfödda pga ett hästbyte i flocken som inte alls passade in, stressen var skyhög för alla parter, detta har givetvis avbrutits och flocken är numer harmonisk igen (orosmolnen fick helt enkelt flytta när den inte passade in) och de börjar stegvis gå upp i vikt igen.
Vad jag ville säga med det är att allt faktiskt inte behöver vara vanvård just utan det kan bero på andra saker.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Visst skulle det rent teoretiskt röra sig om annat än vanvård.
Men jag tycker det är konstigt att fodervärden, även om denne var i konflikt med dig, inte förklarade situationen. Jag tror de flesta människor med vett i kroppen skulle skämmas ögonen ur sig över att lämna tillbaka en häst i det skicket, oavsett om man är i konflikt med ägaren eller inte.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Stackars pålle, hoppas han blir bra igen

Detta är ännu ett varnande exempel att man inte ska låna ut sin häst. Man skall inte dra alla över en kant, men det bara ploppar upp överallt. Hemskt.

Synd att djuren får lida bara..
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Fast som hästägare/hästhållare är man faktiskt skyldig att se till att det inte går sådär långt. Enda gången det är acceptabelt är om hästen får någon allvarligare sjukdom där man inte kan förhindra viktnedgång.

Det är faktiskt ganska lätt att se om en häst börjar tappa i vikt och då är det bara att ösa på med mer foder (alt undersöka hos vet om man tror det krävs).
En häst som ser ut som ts är definitivt vanvårdad oavsett om det nu beror på okunskap, lättja eller idioti.

Ts: jag skulle nog inte lägga så mkt energi på fodervärden, men däremot borde det väl gå att ta kontakt med en djurskyddskontrollant som förhoppningsvis kan hålla lite koll på dem om de skaffar ny häst.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

usch och fy :cry:

Kan man inte gå ut till tidningen också? (så får de skämmas lite mer iaf..)

För min del hade jag blivit så tokig att jag nog gjort allt jag kunnat även om jag inte räknat med ersättning..men polisanmält samt kontaktat länsstyrelse för upplysningens skull hade jag nog gjort.

Vem vet, de kanske är såna som inte har råd att ha djur men har dem ändå?
och utnyttjar djurägare med deras stackars djur..Då har man ju försökt upplysa alla andra om att slippa hamna i samma sits.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Knapplånar mig själv igen och svarar lite allmänt!

Nyheter: Min syster mailade iväg bilder och frågor idag och fick till svar att han utfodrats och motionerats helt riktigt. Senare blev syrran uppringd av fadern i familjen som hävdade att 'antingen har det där hänt på vägen hem eller så är bilderna redigerade'. Fick även emottaga anklagelser om att det i själva verket var vi som gjort honom huvudskygg. Så på den nivån är det. Vid frågan om vem som hävdat den kroniska hältan och oförmåga att någonsin kunna hoppa igen, var det så att "ingen hade sagt det men en veterinär hade hintat att så var fallet". Så, ja ja.

Min familj har väl pratat ihop oss lite och vi får väl se hur det blir med en eventuell anmälan.. Som jag sa tidigare hade jag hellre skickat dem på kurs eller gett dem Christina Plancks foderbok istället för att dra in polis och skit.

Däremot skall ägaren till den andra ponnyn jag nämnde, vara informerad. Så förhoppningsvis tänker den personen efter innan de lämnar iväg sin ponny.

Jag och vår guldponny tackar alla för svar! Om jag kommer ihåg det kan jag uppdatera framåt vårkanten när han förhoppningsvis ser lite trevligare ut! :)
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Skickar tröstkram. Mycket tråkigt att få tillbaka en häst i sådant skick...

Tror som övriga här att inte mycket händer om du anmäler, även om det rent principiellt kanske är en bra sak att göra. Har du talat med familjen och de vägrar inse sin roll i det hela så kan man bara beklaga och hoppas att de inte får tag i någon ny häst innan de lärt sig bättre vett.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Stackars häst.. jag förstår att du vill varna nästa hästsäljare för den här människan!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag kommer ta allt från början så jag hoppas att ni orkar ta igenom texten;)! Jag lägger in bilder så ni kan se hur ponnyn har sett ut...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 664
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 373
Hästmänniskan Det finns en gård här i närheten som jag brukar rida förbi ibland, dock har jag inte ridit där under vintern för det har varit för...
Svar
16
· Visningar
2 385
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp