Fodervärden misskötte vår ponny

Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

De har ju uppenbarligen misskött vår ponny och jag har bildbevis. Länsstyrelsen?
Stod de i kontraktet hur han skulle se ut då?
Det blir svårt att bevisa att de misskött honom, visst kan ni anmäla till Länsstyrelsen men vad ska de göra? Hästen är ju inte kvar hos dem längre så ingen kan bevisa att det är där han misskötts, om han nu misskötts, han kanske bara vantrivdes.

När det kommer till kritan så ligger yttersta ansvaret alltid på hästägaren...
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Neej, det kan jag inte tänka mig att det gjorde. Det var det där vanliga fodervärdskontraktet, Deckermans, eller vad han nu heter. Däremot står där ju tryckt att fodervärden "skall tillse på egen bekostnad att hästen får professionell skötsel och vård innefattande skoning, veterinärvård, avmaskning och vad som eljest fordras". Nej, det är nog ingen större idé att anmäla nu.

Och visst är det ägaren som har det yttersta ansvaret, men han såg helt okej ut i januari, inget att oroa sig för där och då. Ett litet "men", förresten: har läst några trådar här den senaste tiden där folk stått med en foderhäst (eller f d foderhäst) 'på halsen' och inte kunnat göra något annat än att föda och vårda den, eftersom det är den som 'har' hästen som har ansvaret för att den sköts. Hur fungerar det egentligen? :confused:
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Har man överlåtit vården och ansvaret på någon annan (fodervärden) är det självklart dennes ansvar att ta hand om hästen.

Däremot är det ju ägarens intresse (som ju är intresserad av sin investering) att hästen blir väl omhändertagen, eftersom det är ägaren som i slutänden förlorar på att hästen går ner sig.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Som nämns tidigare så är det smart att anmäla till länsstyrelsen att ni har en häst som inte ser ok ut. Det kan ju bli ni som blir anmäld av en förbipasserande.
// Linda
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Det är trådar som den här, som påminner mig om hur innerligt tacksam jag är för den fantastiska fodervärden (numera ägaren - hen köpte hästen i höstas) jag fick till mitt sto. Ska jag låna ut en häst någon gång igen, blir det (återigen) till någon inom kontaktnätet...

Väldigt tråkigt att det blev som det blev. Hoppas att ponnyn återhämtar sig så fort som möjligt!
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Jag tycker som många andra: göd upp ponnyn igen, och släpp historian. Tror knappast att polisanmälan skulle leda till något: en ponny som blivit mager, förmodligen på relativt kort tid. Återlämnas till ägaren pga fodervärden av någon anledning ser sig inte kunna ha kvar ponnyn.
Vilken påföljd tror du själv att det skulle få?

Så eländig är ingen av mina, men jag hade problem i höstas med att lösdriftspållarna föll ur trots att jag fodrade på.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Det är trådar som den här, som påminner mig om hur innerligt tacksam jag är för den fantastiska fodervärden (numera ägaren - hen köpte hästen i höstas) jag fick till mitt sto. Ska jag låna ut en häst någon gång igen, blir det (återigen) till någon inom kontaktnätet...

Jag är ganska säker på att det finns betydligt fler bra än dåliga fodervärdar men dessa syns inte på samma sätt. :)

Tycker du har en poäng angående att det är smart att försöka hitta någon inom sitt kontaktnät eftersom det är lättare att ha koll då. Och jag tycker att man som ägare ska ha koll.

Är själv fodervärd just nu och ägaren är jättebra. Hon bryr sig och kommer och hälsar på sådär var tredje vecka, kommer ibland och kollar på när vi tränar osv. Vi diskuterar lite större saker men hon petar inte i smådetaljer.
Vi är ytligt bekanta sedan tidigare och det var hon som frågade mig om jag var intresserad efter att jag tagit bort min gamla häst.
Resultat = häst, ägare och fodervärd är nöjda och glada. :D
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Läser att ponnyn ska säljas, lånas ut och får kotledsinflammation. Blir friskförklarad i dec och sen ska den sättas igång också. Vinter is och snö, kanske inget ridhus. Inte konstigt ponnyn tappar muskler.
Jag hade själv backat som köpare om ponnyn fått kotledsinflammation under prövotiden.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Jag håller med dig - man ska ju inte dra alla över en kam. Men jag kommer nog inte att våga låna ut min häst till någon (för mig) helt främmande. "Min" fv fick jag genom att hen höll till och pysslade i samma stall, där två nära hästvänner till mig har sina hästar. Två par extra vakande ögon, som dessutom känner hästen sedan jag köpte henne, och hästen i grannkommunen dessutom - kunde inte bli bättre (:banana:). Ska jag låna ut, så vill jag nog ha det så; en vän, eller en nära vän till en vän.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Fast den här hästen har ju inte bara tappat muskler utan även hull. Inga hästar oavsett om det är vinter och snö och is ska behöva se ut på det viset. Inte ens våran fånghäst såg så hemsk ut efter sin bantning och då hade han ju inte heller kunnat ridas eftersom han var konvalecent. Nä, det är ren okunskap eller snålhet som gör att en häst ser ut sådär.

Knapplån
Jag tycker att Ts har en oerhört bra inställning som helst hade velat ge dem en foderkurs eller Plancks bok. :bow::bow::bow: till dej Ts!
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Nej men gud så hemskt:( Och jag som letar fodervärd till älskling, man blir ju tveksam och orolig när man få läsa sånt här :(
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

KL igen.

Hm, hade bestämt för mig att jag skrev ett inlägg här igår kväll. Min förkylning tycks ha vunnit till sist. Anyway, min familj har pratat ihop oss och vi kommer inte att polisanmäla någonting - det finns ju som många av er säger inga egentliga bevis. Givetvis hade drömläget varit att låna ut eller sälja ponnyn till någon man känner till sedan innan, men här i krokarna har de flesta ungdomar egna ponnies. Så, nu får vi helt enkelt ta den här erfarenheten som den bittra läxa den är och tänka efter ordentligt nästa gång.

Pruttmaja: (mycket bra nick! :bow:) Ridhus fanns och fv hävdade i telefon igår att hästen satts igång helt efter veterinärens träningsschema. Han var aldrig 'avställd'.

Jag håller med Speedway om att de flesta fodervärdar säker är jättebra hästmänniskor, men det blir ju som med allt annat, att det är de dåliga exemplen som får utrymme. ;)

Tack alla, för svar och åsikter! Ponnyn ifråga verkar vara vid bättre mod och tycks glad att vara hemma med sin kompis igen. Nu skall vi ut och tömköra! :)
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Ts verade inte ha avsikt att "hämnas" på fodervärden, iom att ingen polisanmälan gjordes och hellre ville ge dem en foderkurs osv. Känns som det är rätt icke troligt att TS då redigerar bilder och lägger upp på bukefalos bara för "kul" skull?

TS: Hoppas det blir bra med eran ponny och att den blir återställt! :D Själv är jag fodervärd/hyresvärd till en ponny från ett ridläger. Jag var och är inte proffs på foderlära och inte en otrooooooligt duktig ryttare som vet exakt hur man ska bygga upp en häst i toppskick.
Men är man bara lite erfaren och mogen för att ta hand om en häst är det inte svårt att märka när hästen tappar hull, och att bara motionera hästen gör ju att den behåller någorlunda muskulatur... Sen tycker jag det är lite konstigt om ingen i stallet de stod i märkte någonting, eller gav FV hjälp angående foder. Eller så var det kanske så att familjen vägrade lyssna.

Menmen, det finns iallafall bra fodervärdar som ständigt vill hålla hästen i fint skick, och som skulle skämmas nått så otroligt om hästen skulle se det minsta omusklad och tunn ut när hästen ska tillbaka! Första året med min ponny oroade jag mig nästan hela tiden om hon skulle tappa muskulatur och på hjorthals när hon skulle tillbaka :P Skulle vara kul och höra hur det går med ponnyn när den blir bättre igen :D
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Och jag skulle backa som säljare om en person redan på provtiden gör hästen trasig.
Två olika perspektiv...
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Exakt...

Om köparen inte kan rida och sköta hästen vettigt under en kortare tid, så vill man inte lämna häststackarn där för evigt direkt.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Är inte inblandad i fallet överhuvudtaget. Tycker bara att det är fruktansvärt att hänga ut folk som det görs här inne . Som jag har fattat det så läser alla häst folk det dåliga som skrivs om fodervärden.... Detta som skrivs här inne är bara den enes version. Vad har andra som läser här inne för rätt att döma utefter en människas version.... Hur vet ni att detta som skrivs är sanningen? Lös detta dom vuxna människor istället..... Jag trodde att detta var en trevlig häst sida men efter detta så blir jag inte kvar här inne. INTE ETT DUGG TREVLIGT !!! jag hoppas att allt löser sig för den stackars familj som ni har hängt ut här. Ett litet tips till den utsatta familjen....... Be en seriös fotograf studera bilderna.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Vilken fog har du för att påstå att bilderna är redigerade?
Ingen polisanmälan är gjord, eller kommer att göras. Inga namn eller närmre beskrivning av fodervärden är heller gjorda i tråden.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

fraggelzebra;15038458fadern i familjen som hävdade att 'antingen har det där hänt på vägen hem eller så är bilderna redigerade'. Fick även emottaga anklagelser om att det i själva verket var vi som gjort honom huvudskygg. Så på den nivån är det. [/QUOTE skrev:
Hade det varit min ponny så fy fan vad arg jag hade blivit, STRYK skulle de ha! Särskilt om de nu börjar anklaga er...
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Är inte inblandad i fallet överhuvudtaget. Tycker bara att det är fruktansvärt att hänga ut folk som det görs här inne . Som jag har fattat det så läser alla häst folk det dåliga som skrivs om fodervärden.... Detta som skrivs här inne är bara den enes version. Vad har andra som läser här inne för rätt att döma utefter en människas version.... Hur vet ni att detta som skrivs är sanningen? Lös detta dom vuxna människor istället..... Jag trodde att detta var en trevlig häst sida men efter detta så blir jag inte kvar här inne. INTE ETT DUGG TREVLIGT !!! jag hoppas att allt löser sig för den stackars familj som ni har hängt ut här. Ett litet tips till den utsatta familjen....... Be en seriös fotograf studera bilderna.

Vaddå bli kvar... jag ser att du gjort ETT inlägg här. Det är väl inte många som tar dig på allvar om du reggar dig och gör ETT inlägg och sedan i detta direkt klagar på vilken oseriös sajt detta är och hotar med att gå ur. Då har du ju inte direkt läst mycket här på buke ej heller deltagit i några diskussioner och kunnat få en känsla för hur nivån är rent generellt på diskussionerna....

Dessutom du reggade din profil 2012-03-10 dvs igår...

Jag tycker inte bilderna ser redigerade ut.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Är inte inblandad i fallet överhuvudtaget. Tycker bara att det är fruktansvärt att hänga ut folk som det görs här inne . Som jag har fattat det så läser alla häst folk det dåliga som skrivs om fodervärden.... Detta som skrivs här inne är bara den enes version. Vad har andra som läser här inne för rätt att döma utefter en människas version.... Hur vet ni att detta som skrivs är sanningen? Lös detta dom vuxna människor istället..... Jag trodde att detta var en trevlig häst sida men efter detta så blir jag inte kvar här inne. INTE ETT DUGG TREVLIGT !!! jag hoppas att allt löser sig för den stackars familj som ni har hängt ut här. Ett litet tips till den utsatta familjen....... Be en seriös fotograf studera bilderna.

Yeah right att du inte är inblandad på nåt vis. Därför du reggar dig på sidan, letar upp denna tråd och skriver i den om den 'stackars familjen' som misskött hästen.

I alla fall så undrar jag på vilket vis du menar att familjen blivit uthängd? Jag har inte sett några namn, bostadsorter, stallnamn, hästnamn eller annat som kan identifiera fodervärden.

Jag tycker tvärtom att TS är väldigt lugn och sansad och inte alls 'hämndlysten'. :)

Hoppas det rättar till sig med er ponny snart. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 728
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag kommer ta allt från början så jag hoppas att ni orkar ta igenom texten;)! Jag lägger in bilder så ni kan se hur ponnyn har sett ut...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 660
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 371
Hästmänniskan Det finns en gård här i närheten som jag brukar rida förbi ibland, dock har jag inte ridit där under vintern för det har varit för...
Svar
16
· Visningar
2 383
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp