Fodervärden misskötte vår ponny

Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Tråden tycker jag har över lag gått lugnt till mot för hur det kan se ut på buke..
Jag tycker synd om hästen och jag tvivlar starkt på att dom är redigerade.....
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Nu är det ju ingen som går efter "den enas version" utan vi går efter fotografier som visar det uppenbara.
Det är ju ingen här som vet vem fodervärden är. Grow up.

Eftersom du garanterat är inblandad så kan ju du då ge din version och berätta varför hästen blivit så mager?
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Hej, jag blir aldelles stum!! Jag känner denna familj väldigt väl och mer kärleksfulla och omtänksamma människor får man leta länge efter. Dem gör allt för sina djur, och deras andra ponny som dem haft i flera år har mått aldelles utmärkt i flera år. Jag har själv lånat ut min ponny till dem i flera månader, vilket fungerade upperligt bra! Jag har sett denna ponnyn under hela tiden dem har haft honom och han har alltid sett ut att vara välmående och frisk. Jag och flera med mig såg honom dagen innan han åkte hem igen och han såg inte ut som på bilderna du lagt ut! Vad har du gjort för att få dem att se ut så? Redigerat eller tagit från konstiga vilklar? Jag vet också att hovslagaren och deras ridinstruktören såg honom och dem kan också intyga att ponnyn inte såg ut som på bilderna du lagt ut. Varför vill man smutskasta människor på detta sätt!!?? Och lägga ut på internet- ofattbart.. Dem vill sina hästar det allra bästa och skulle ALDRIG misssköta en häst!! Att han är omusklad är inte konstigt eftersom dem på rekommenationer från veterinären (!!!!) ställt av honom och sen bara fått skritta honom genom ett igångsättningsschema. Klart hästen tappar muskler... Och att dem har ridhus(!!) vad har du fått det ifrån!!!!??? Dem har då aldrig haft nåt ridhus. Bara isiga och hala vägar!! Hästen fick inte ens gå i vanlig hage, utan i en liten ruta också det på veterinärs order.
Dem åkte till och från vererinären med en häst som dem inte ens ägde (och betalade allting själva) skulle dem göra detta om dem inte brydde sig om hästen??!!! ( och borde inte veterinären reagerat isf?? ) Detta gjorde dem bara av kärlek till hästen och djur i största allmänhet.
Det finns två versioner av denna histiria och det är fruktansvärt att bara den ena sidan kommer fram här på internet. Jag vet dock att det kan fixas fram bevis på att hästen mått bra, från hovslagare, ridinstruktörer, samt folk som sett ponnyn hela tiden… Men de svåraste är att rentro denna stackars familj. Visst jag ser att inga namn är nämnda osv, men visst är de kränkning ändå, eftersom någon kanske känner igen hästen och pratar med någon som pratar med någon som pratar med någon, osv. Kan inte förklara bilderna. Vet bara att han inte sett ut så i verkligheten...
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Vissa kanske inte är kunniga nog att se det där i verkligheten.
Det går inte att ta kort på en välskött ponny "från konstiga vinklar" och få den att se vanvårdad ut på det där sättet.
Och omusklad är inte synonymt med undernärd.

Fascinerande att det bara är nyreggade personer som försvarar :angel:
Är det nu så att ts ljuger är det väl bara att slänga ut lite nyare bilder (tagna strax innan) på hästen så vi andra får se.
Men det "finns" väl säkert inte?!

Det var deras skyldighet att åka till veterinären. Att de gjorde det innebär inte att de var snälla.
Och vad säger att vet. inte reagerat?

Jag är normalt sett en skeptiker när jag bara får höra en historia, men när det finns bildbevis tror jag mer på det jag ser. Om jag har fel vill jag bli motbevisad, och det misstänker jag även att alla andra vill.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Och här hade vi en till ja.

Jag förstår ärligt talat inte ert syfte. Tonen i tråden har varit lugn och sansad, fotona kan ni näppeligen säga är på en annan häst. Verkar långsökt att någon skulle fota sin häst, redigera bilderna till mager häst bara för att lägga ut på buke. Ts nämner som sagt inga namn, stall eller andra identifieramde uppgifter.

Snarare får det iaf mig att tycka att det verkar vara mer i den här historien än som sagts. Och det är väl knappast vad du/ni vill åstadkomma?
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Bildbevis är bildbevis och tycker familjen som lånade ponnyn att bilderna är fejk, men åk till ponnyn och titta på den då. En häst går inte upp SÅ mycket i vikt på någon vecka eller två. Den borde fortfarande vara oerhört mager. Revbenen syns ju trots vinterpäls...

Även jag är en skeptiker, men när jag får se kort har jag svårt att argumentera emot. Och TS har varit otroligt mån om att inte hänga ut någon. TS verkar mest orolig över sin ponny.

Lustigt bara att de 2 som reagerat mest och tycker synd om familjen är helt nyregistrerade (dessutom dagarna efter varandra så man ska luras att tro att det är 2 olika? Knappast troligt... ;-) ) men ingen av dessa bryr sig egentligen om det mest väsentliga - PONNYN.

Jag önskar er all lycka till med er lille kille och förhoppningsvis har ni inte sådan här otur nästa gång. Jag tycker det är skönt att det gått såpass bra som det ändå gjort och att ni kunde "rädda" ponnyn från ett fruktansvärt öde...
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Knapplånar lite här!

Vill inte 'kicka igång' tråden för mycket igen men vill bara säga att bilden från juni -11 är redigerad färgmässigt för att den var väldigt ljus. (Där kanske man för övrigt kan urskilja mina färdigheter i PhotoShop - inte särskilt imponerande...) Övriga bilder är inte ändrade mer än i storleken, de är tagna med systemkamera = stora filer.

Min avsikt med tråden har inte varit och är inte att hänga ut någon, vilket jag varit noga med att inte göra. Jag har inte nämnt några namn (ens på hästarna) eller platser. Ingen polisanmälan kommer att göras och ponnyn i fråga är under gödning och uppbyggnad. Veterinären kommer för vaccination idag och får passa på att kika på'n. Alles gut. Tack igen för alla svar! :)
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

:bow::bow::bow:
Tycker du sköter det här föredömligt och ville bara säga det!! Tror inte att någon annan [än möjligen den andra parten] anser att du på något sätt agerat felaktigt.
Tvivlar för övrigt på att jag själv i motsvarande situation, hade varit lika diplomatisk och klok som du tycks vara...
:angel:

Så sträck på dig och känn dig stolt över hur du/din familj har valt att hantera både situationen & diskussionen i tråden. Inget alls att skämmas över!
Önskar dig & ponnyn stort Lycka Till - han kommer nog vara tillbaka i sitt forna jag snart!
:)
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Även en häst som är i vila kan vara rund och fin !
Det är bara dumt att försöka bortförklara att en häst i vila inte skall/kan vara i ett bra hull.

(och SNÄLLA, försök att lära dig skillnad på dem och de, text med uppenbara språkfel triggar ordpoliser (jag erkänner mig skyldig))
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Mitt förra inlägg togs visst bort, antagligen för att jag citerade ett inlägg som plockades bort.

Men jag upprepar - jag har eget företag och arbetar yrkesmässigt med bildredigering. Har också jobbat som lärare i Photoshop på en utbildning för studenter som ska jobba med det här yrkesmässigt. Det brukar inte ta mig någon längre stund att avgöra om en bild är fejkad eller inte. Att tweeka lite i färg och ljus är en sak men att verkligen ändra bilden, typ bildmontage eller retuschering är en annan - där är inte ens dom flesta som jobbar med det speciellt duktiga på att få det verklighetstroget om man tittar lite närmare.

Jag har studerat dom här bilderna på pixelnivå i Photoshop och jag säger att ni kan släppa den här diskussionen om att dom är fejkade! Däremot gör givetvis ljus, skuggor och vinklar att saker syns mer eller mindre. På vissa av bilderna ser han ju inte lika mager ut som på andra men det förändrar inte det faktum att hans hull är alldeles för dåligt, vilket man tydligt ser på andra bilder.

lilleskutt - om du nu känner familjen, kanske det vore en bra idé att rekommendera dom att svälja stoltheten och stå till svars för att ponnyn faktiskt är i underhull för det är det ingen tvekan om. Att skylla på fejkade bilder gör bara att man framstår som oseriös. Sen vad underhullet beror på är annan sak. Ibland kan det handla om dåligt eller för lite foder, ibland kan det bero på en förändring i livet som gör att dom inte riktigt trivs. Hur som helst kan det gå väldigt fort och om dom inte har haft något överhull att ta av så är det inte så himla långt till att revbenen blir synliga.

Det här är ju också en ganska grov ponny med lurvig vinterpäls, vilket säkert bidragit till att han sett rundare och friskare ut än han egentligen var. Man behöver inte vara "elak" för att missa en sådan sak men man har definitivt inte varit så uppmärksam som man borde. Lite ödmjukhet från familjen som inte uppmärksammat det här hade varit på sin plats!
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Jag tycker oxå att debatten har varit sansad.
Har själv varit i en liknande situation men då var det vi som lämnade tillbaka en häst i sämre skick än vi fick den i.
Hästen var tunn och omusklad då vi efter att ha lånat den i 15 månader lämnade tillbaka den. Hästen tränades och tävlades med framgånga och alla var nöjda. De sista månaderna började dden tappa i hull och muskler, kanske var vi lite sena med att reagera och när det väl startat så gick den bara fortare och fortare. Ja den var maskad fick ordentligt med mat etc jag tänker inte göra en lång historia men självklart så blev ägaren arg, vi kände att vi inte fick ordning på det så vi lämnade tillbaka den. De blev en dyr historia för mig då jag valde att gå med på alla ägarens krav. Det visade sig sedan att vi blivit lurade när vi köpte hö för analysen vi fick var fejk. Hästen vi lånat vände i vikt så fort den kom hem till ägaren och i vårt stall fick vi börja att dra ned på hö igen när vi bytt till ett annat hö.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Knapplånar lite här!

Vill inte 'kicka igång' tråden för mycket igen men vill bara säga att bilden från juni -11 är redigerad färgmässigt för att den var väldigt ljus. (Där kanske man för övrigt kan urskilja mina färdigheter i PhotoShop - inte särskilt imponerande...) Övriga bilder är inte ändrade mer än i storleken, de är tagna med systemkamera = stora filer.

Min avsikt med tråden har inte varit och är inte att hänga ut någon, vilket jag varit noga med att inte göra. Jag har inte nämnt några namn (ens på hästarna) eller platser. Ingen polisanmälan kommer att göras och ponnyn i fråga är under gödning och uppbyggnad. Veterinären kommer för vaccination idag och får passa på att kika på'n. Alles gut. Tack igen för alla svar! :)

Alltså är det bara jag som är totalt oteknisk som hittade fodervärdens blogg tack vare bilden som du la ut...

Jag förstår till 100% att du blir ledsen över att få hem hästen i det skicket men särskilt noga med att inte hänga ut någon har du inte varit.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Men herregud. TS lånade en bild tagen av någon annan, vilket kräver en källhänvisning. Hade hen lagt upp bilden i sitt eget album på t.ex. Pixbox, och lagt in här, kan jag ge mig den på att nån hade muttrat om bildstöld istället.
Att (om. Jag har inte kikat på bloggen.) FV valt att lägga ut sitt namn på sin blogg, är det dennes ensak. Ett val som gör det möjligt att ta reda på vem som ligger bakom bloggen, och annan info om denne. Något man är, elr åtminstone bör vara, medveten om när man hivar ut sina personuppgifter på internet.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

'delvis kl*
Jag kan till viss del hålla med,men...Idag är det väldigt lätt att starta en blogg och skriva utlämnande saker innan man nått en ålder då man riktigt förstår vad det kan medföra. Så svårt är det inte att döpa om bilden innan man lägger ut den som det gjordes här.

Jag förstår att det inte var med flit och vilje TS lämnade ut informationen och jag tycker att tråden hållit en bra nivå.

Jag kan också skriva under på att hästar kan tappa hull otroligt fort om man inte är snabb nog att väga upp med ökat/bättre foder/åtgärda orsak. Första året jag bodde i eget stall missade jag att öka proteinet vid nyår och det gick fort utför. Det tog en tid att få skeppet att vända trots att jag var snabb på det när jag insåg mitt misstag. Viktigt är dock att inse att man gjorde ett misstag och ta lärdom av det. Så blir vi erfarnare och kan göra bättre i framtiden. Att däremot hävda att det är helt i sin ordning att ett djur går ner sig på det viset leder inte dit.

//

Jimma
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Det är det förvisso, men det kan man knappast anklaga TS för (att ge mindreåriga förståelse för sådant, är ju trots allt föräldrars/skolas jobb). Lånar man bilder på nätet, ska man ju ange källan till den.
Som sagt, jag har inte läst bloggen.

EDIT: Nu ser jag inte bilden i startinlägget. Antingen bråkar mitt internet, eller så är den bortplockad, och isf är väl saken utagerad.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Varför skapar man 4 nick för att svara samma sak i samma tråd?
Hästen ser hemsk ut på dom nya bilderna, att få tillbaka en häst i det skicket är nog alla hästägares största mardröm.

Hoppas att du fraggelzebra lyckas bygga upp ponnyn snart igen så att han kan hitta ett nytt, bra hem.
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Till dig, Kung tulle, Similitude mfl.
Jag har varit reggad på Buke sen 2008 och gjort X antal inlägg.
Betyder det att det jag skriver här i forumet är mer sant / inger större förtroende eller hur ni nu vill tolka det, än de som är nya i forumet???
Får inte nya användare ha åsikter, och "räknas" inte de in i diskussionerna?:eek:
Och om man stavar fel får man en gliring för det, mycket moget är min kommentar till språkpolisen.

Det finns alltid två sidor av en historia och TS har mycket information som inte ligger här i tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Nu var det knappast åt dig det skrevs. Om en sånhär tråd skapas, och flera helt nya nick skapas som alla håller med om samma sak, är det inte lite misstänkt?
 
Sv: Fodervärden misskötte vår ponny

Jag har varit reggad på Buke sen 2008 och gjort X antal inlägg.
Betyder det att det jag skriver här i forumet är mer sant / inger större förtroende eller hur ni nu vill tolka det, än de som är nya i forumet???
Får inte nya användare ha åsikter, och "räknas" inte de in i diskussionerna?:eek:
.

I den här typen av tråd så skulle jag vilja säga att det är så.
I en 'vanlig' tråd, tex om hästtäcken, hälta, lättridning eller vad det nu må vara är det ingen skillnad. (för mig)
Men i en tråd som handlar om en häst som blivit misskött och plötsligt dyker det upp både en och två helt nya användare som hittar den här tråden de första de gör och direkt går i försvar för den part som verkar ha gjort fel...då tycker jag det är misstänkt ja.

(och när jag var ny här på forumet blev jag anklagad för att vara troll både en och två gånger, så jag vet hur det kan vara. Ibland är verkligheten för otrolig för att tro på i början)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag kommer ta allt från början så jag hoppas att ni orkar ta igenom texten;)! Jag lägger in bilder så ni kan se hur ponnyn har sett ut...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 660
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 371
Hästmänniskan Det finns en gård här i närheten som jag brukar rida förbi ibland, dock har jag inte ridit där under vintern för det har varit för...
Svar
16
· Visningar
2 383
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp