Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Här gör många misstaget. Att ingen tid är avtalad innebär inte att det inte kommer att anses finnas någon.

Och det är precis det jag skrivit innan. Drar man detta till sin spets (i rätten) kommer det troligen att bli en bedömning om vad som anses vara rimlig uppsägningstid. Att det är NOLL uppsägningstid tror jag kommer bli svårt att hävda, om det inte uttryckligen är avtalat.

Att man sedan kan hävda att ägaren godtagit noll dags uppsägning genom att hämta hästen är ju alltid en möjlighet, men det tror jag i så fall inte står oemotsagt.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Jag menade inte att man godtagit 0 dagars uppsägningstid, utan godtagit uppsägning överhuvudtaget och att man därmed kan stryka kontraktsbrott med hänvisning till återlämnandet av hästen. Ville bara förtydliga.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Jag förstår inte vem som hävdar att det skulle vara 0 dagars uppsägningstid, för det kan inte jag se någon som har hävdat??
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Men vad gör man om det finns dels ett datum inskrivet på när fodervärdsavtalet ska vara avslutat, dels att det ska ha sagts upp MINST 3 månader innan detta datum annars förbinder sej fodervärden att KÖPA hästen till en i förväg inskriven summa.

Inget hörs förrän ca 2.5v innan fodervärdsavtalet går ut och då får höra att i stället för att dom ska träffas för att avsluta fodervärdsavtalet och upprätta ett köpeavtal så har ägaren ca 18 timmar på sej att hämta hästen för annars ställs den ut på vägen.....

Ägaren får panik, men lyckas mitt i natten fixa både stallplats och transport och hämtar hästen påföljande dags förmiddag.

Senare får ägaren veta att gården där hästen stod skulle vara utrymd senast kl 12 dagen då hästen hämtades :O

Då det skrivits in i fodervärdsavtalet att fodervärden ska sköta hästen med allt från mat, skötsel, vaccinering, hovslagare, veterinär m.m. och att om det inte är gjort har ägaren rätt att omedelbart hämta hästen och få utläggen betalda av fodervärden.
Vilket inte har skett ännu då fodervärden inte går att få fatt i.....

Ägaren försökte då polisanmäla för att den vägen få sina utlägg men då fodervärden saknar annan inkomst än socialbidrag numera så var det bara att ställa sej i kön, som polisen sa.....
Kan sägas att fodervärden hade jobb när avtalet ingicks...

Lite off topic...

Men i alla fall så är min fråga den: Är det "enklare" att få ut ersättning om det har skrivits in ett datum än om det inte har gjorts ?
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Det är knappast en polissak, det man kan göra är att använda sig av kronfogde eller ett civilrättsligt mål. Med tanke på hur det ser ut hos fodervärden så är det förmodligen billigast att ta det som lärpengar.
 
Sv: Fodervärdsavtal ogiltigt eller ej?

Det är nog en bra historia som berättar att man ska vara rätt säker på vad man avtalar - inte skriva ihop en massa som man inte kan överblicka effekterna av.

Här har ni ju motstridiga villkor i samma avtal, vilket inte kan bli annat än underligt.

Säger som Lobelia - jag hade tagit det som läropengar, det kommer att bli dyrare att driva det. Att polisen ens tagit emot en anmälan förvånar mig - vad blev brottsrubriceringen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 796
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp