Fodervärdsavtal - Vad brukar gälla?

P

Pacific ocean

Hej allihopa!
Jag kommer eventuellt att bli fodervärd inom kort, för senare köp, och undrar vad som brukar gälla rent ekonomiskt vid fodervärdsavtal.
Står fodervärden för alla kostnader eller brukar även ägaren vara inblandad?

Ni får väldigt gärna länka en sida där fodervärdskontrakt finns, då jag har hört att det ska finnas nånstans på internet. :)

Mvh Annika
 
Sv: Fodervärdsavtal - Vad brukar gälla?

Fodervärden står för alla kostnader, ja. Det enda som man gör lite olika med är huruvida fodervärden betalar försäkringen eller ej. Det varierar alltså.
 
Sv: Fodervärdsavtal - Vad brukar gälla?

Jag har hittills inte sett något BRA fodervärdskontrakt på nätet. Däremot en uppsjö med DÅLIGA.

Köp den färdiga varianten och komplettera eventuellt med punkter du tycker saknas.

Generellt står fodervärden för ALLA hästens kostnader, försäkringspremien brukar/bör betalas till ägaren, som betalar till försäkringsbolaget för att säkerställa att hästen har ett obrutet försäkringsskydd.

Ett tips är att redan i fodervärdsavtalet avtala om förköpsrätt till ett förutbestämt pris. Samt avtala att du som fodervärd får ha kvar hästen hela avtalsperioden även om hästen säljs till någon annan (om du vill, annars låter du bli att avtala det sista).
 
Sv: Fodervärdsavtal - Vad brukar gälla?

Jag har min häst ute på foder och fodervärden betalar allt utom försäkringen (som jag gärna vill ha uppsikt över själv, dessutom).

Jag rekomenderar också att du kör på ett färdigskrivet avtal (sådant som går att köpa till exempel hos Hööks). Lycka till! :)
 
Sv: Fodervärdsavtal - Vad brukar gälla?

I mitt fall stod fodervärden för allt, dock delade vi lika på försäkringen.
Resonerade som så att liv-delen har ju inte hon nån nytta av, däremot veterinärvårds-delen.

Inga stora summor dock, men det kändes bra att göra så.

Kontrakt köpte jag i en hästsportsaffär. Smidigt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Ace
·
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 938
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp