fodervärdsavtal

panzy

Trådstartare
vad brukar fodervärden stå för coh vad står ägaren för?

att fodervärd får stå för hästens dagliga kostnader som mat, stallplats, hovslagare och likn. är väl ganksa självklart men hur brukar man göra med försäkring, vaccinationer o dyl?

hur gör man vid större skada, med lång konvalecens och dyra behandlingar där kanske fodervärden hade valt att avliva om det var ens egna häst med ägaren vill ha kvar hästen??
 
Sv: fodervärdsavtal

Brukligt är att fodervärden tar över alla kostnader för hästen. Smartast för alla parter (om fodervärden ska bekosta även försäkringen) är att fodervärden betalar premien till ägaren, som ansvarar för att försäkringen blir betald. Eventuellt kan man dela premien så ägaren står för betalning av livförsäkringen och fodervärden står för veterinärvårdsdelen.

Vaccination tycker jag solklart faller på fodervärden, men allt går att avtala.

Du som fodervärd förbinder dig att återlämna hästen i samma skick som du fick den. Blir hästen sjuk under den tiden fordervärden har den, betyder detta att fodervärden får bekosta behandling, konvalcens etc till dess hästen är i "ursprunligt" skick. Om hästen har gamla skador som man känner till (kotledsinflammationer etc) bör detta noteras i kontraktet och fodervärden bör ta diskussion om vem som ska betala om detta återkommer.

Mina synpunkter, säkert finns det lika många lösningar på frågeställningen som det finns fodervärdsavtal ;)
 
Sv: fodervärdsavtal

allt bero ju på vad ni gör upp
själv tycker jag att det är självklart att fodervärden betalar vaccination
men ha råkat ut för fodervärdar som vägrat o jag ha då betalat i väntan på att kontraktet sk alöpa ut
personligen tycker jag inte att folk som inte kan tänka sej betala det inte ska ha min häst, sund människor väljer att vaccinera och har man inte ekonomi till det ska man inte ha någon häst.
men skriv ett långt utförligt kontrakt för att slippa såna problem, har tvingats byta fodervärd många gånger just pga slarv vid kontraktskrivning.

Större skada är jag dock också lite nyfiken på hur folk bruka göra.
sitetr och skriver på kontrakt just nu och har kört fast just där
 
Sv: fodervärdsavtal

det låter ungefär som jag trodde då. det är f.ö. vi som ska ta hem en pålle. 20år gammal tävlingshäst som ska halvpensioneras, dvs tränas och gå lättare klubbtävlingar.

det är ju just vid större skada som jag har funderingar om, vad händer om hästen blir obrukbar pga skada i hagen el annat som fodervärden ej kan direkt hållas ansvarig för, dvs olyckshändelse???
 
Sv: fodervärdsavtal

De hästar/ponnyer som jag haft ute på foder har jag stått för försäkringen, (jag vill vara säker på att de verkligen är försäkrade!) likadant har det slumpat sig med de ponnyer jag själv varit fodervärd åt. Skulle kunna stå för det om det var en färdig tävlingsponny jag lånade, men en outbildad får ägaren se lite som en investering i höjd värde på ponnyn för en billig penning, rätta mig ni som tycker att jag har fel....
Vaccinationer tycker jag är självklart att fodervärd står för, likaså de vetkostnader som kan uppstå. Men kolla alltid hur högt ersättningsbelopp som finns i försäkringen. Vet en tjej som fick pungaa ut med 23000 för en buköppning där försäkringen bara ersatte upp till 30000, inte kul! (speciellt inte när hästen inte var hennes)
Knivigare kan det bli vid större skada. Som ett exempel kan vi ta en händelse på "min" klubb. En lovande fodervärds ponny får en hovbensfraktur, boxvila åtta veckor, blir ej bättre, vet vill döma ut. Tänk OM ägaren krävt en återställd ponny tillbaka eller ersättning, lite oschyst men det skulle kunna hända.
 
Sv: fodervärdsavtal

Hmm.. Jag tycker självklart fodervärden ska stå för vaccinationer och dylikt som är rutin för hästen.. Men om det skulle uppkomma någon allvarligare skada som hänt av olyckshändelse tycker jag nog ägaren iaf kan hjälpa till med kostnaderna!:crazy:
 
Sv: fodervärdsavtal

när jag hade min ute på foder så skrev vi att vid större skada så delar vi på utgifterna.
 
Sv: fodervärdsavtal

Jag står för vaccinationer, avmaskning, träckprov, massage och liknande. Veterinär och försäkring står ägaren för. Det tycker jag är bra! För då kan ju ägaren bestämma hur de vill att hästen ska bli behandlad om den ev. skulle bli skadad.

När jag hade min ponny ute på foder skrev vi att alla skador som uppstått p.g.a. ridning skulle fodervärden betala. Andra skador som uppstått i hage eller så skulle vi dela på. Det funkade kanonbra!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 085
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 933
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp