Fodervärdskontrakt?

linnsan

Trådstartare
Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på honom så mycket jag vill;):angel:.. Vill höra era synpunkter på om jag glömt ngt viktigt att ha med i kontraktet?




************************************************************




Fodervärdskontrakt sida 1 av 3



Båda parter har fått varsitt exemplar av detta kontrakt och varsitt exemplar av veterinärbesiktningspapper.



På följande villkor utlånas ponnyn Turbo född 2002 värde ca 60 000 kr.

Från:……………………….Till:…………………..



Fodervärdens förpliktelser:



  • Fodervärden förbinder sig att väl vårda hästen och stå för dess kost och logi under tiden som hästen är utlånad till fodervärden.
  • Hästen är veterinärbesiktigad den…………..och båda parter har fått varsitt exemplar av besiktningspapperna.
  • Hästen är försäkrad i Folksam. A1 i vet.vård 50 000 kr och A1 liv 10 000 kr.
  • Fodervärden står för självrisken och andra kostnader i samband med skada/sjukdom så som medicin, behandlingstid efteråt osv. även om hästen tagits hem till ägaren.
  • Fodervärden känner till hästens nycker och ägaren är inte ansvarig för de skador på omgivning eller eventuella människor som en häst kan förorsaka.
  • Hästen ska vaccineras den ……….. mot hästinfluensa.
  • Det ska varje vår och höst göras träckprov(t.ex. kollamasken) och därefter ska hästen avmaskas med den mängd och medel som behövs.
  • Hästen ska varje dag ges möjlighet till att vistas ute i hage med minst en artfränd.
  • Minsta hagvistelsetiden är 8 h/dag under vinterhalvåret. På sommaren ska hästen få möjlighet till att vistas ute dygnet runt under minst 4 månader. Undantag ges då det är högt parasittryck eller onormala väderförhållanden.
  • Hästen ska verkas/skos var 6-8:e vecka.
  • Hästen lånas ut barfota men ska vid behov skos. Behov finns om hästen på ngt sätt visar obehag på det underlag den rids/tränas på.
  • Hästen ska INTE ha täcke om den inte klipps eller fryser. Hästen skakar då den fryser. Om det däremot är ihållande regn och samtidigt runt nollan och blåsigt så kan hästen behöva täcke för att inte bli öm i ryggen.
  • Hästen får INTE helklippas. Det ska minst sparas päls på rygg, länd, kors, huvud och ben.
  • Det är 1 månads ömsesidig uppsägningstid för båda parter.
  • Vid vanskötsel har ägaren rätt att ta hem hästen omedelbart.
  • Vid kontraktsbrott har parten som inte gjorde brottet rätt att säga upp tiden omedelbart.
  • Fodervärden ska innan hästen lämnas tillbaka veterinärbesiktiga hästen högst 10 dagar innan hästen lämnas tillbaka och stå för kostnaden. Om inte detta görs debiteras en avgift om 10 000 kr.
  • Fodervärden lämnar hästen hos ägaren när kontraktstiden löpt ut.
  • Hästen ska vara nyverkad/skodd innan hästen lämnas tillbaka till ägaren. Med nyverkad/skodd menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr.
  • Ägaren har rätt att hälsa på hästen när denne vill.
  • Fodervärden ska regelbundet uppdatera med bilder och information om hur det går. Detta göres minst var 14:e dag om inte särskilt skäl anges.


Användning Sida 2 av 3

  • Hästen ska användas till träning och eventuell tävling i valfri gren.
  • Hästen ska ridas/tränas i en för hästen ändamålsenlig form.
  • Hästen får inte överansträngas varken psykiskt eller fysiskt.
  • Hästen ska motioneras/tränas regelbundet.
  • Hästen får inte ridas på ridbana (paddock, ridhus osv.) mer än 3 ggr/vecka. Undantag ges om det är onormala väderförhållande som kan skada häst eller ryttare.
  • Hästen är utbildad ca LA dressyr och LC/LB hopp. Är även tricktränad och tränad andra skolor/rörelser än den ”klassiska” ridningen.
  • Eftersom att hästen vid lämnandet inte är i kondition så ska hästen sättas igång sakta. Den första tiden ska hästen endast skrittas.


Foder

  • Hästen ska ges grovfoder minst 3 ggr/dygn och största givan ska ges på kvällen.
  • Hästen ska få minst 7,5 kg torrsubstans grovfoder. Vilket är detsamma som minst 9 kg hö(hö har normalt en torrsubstans mängd på 84 %).
  • Om analys ej finns så ska hästen få minst 1,5 kg lusern utöver övrigt 7 kg torrsubstans grovfoder + ett basmineralfoder gjort för svenska jordar. T.ex. krafft miner blå.
  • Om analys finns så ska hästen ha en kvot på ca 6,5-7 och MJ mängden anpassas efter arbetet. Även mineralmängd efter analysresultat och arbetsmängd.
  • Fodervärden ska på alla sätt försöka undvika kraftfoder. I första hand ges hö/hösilage av stor mängd för att tillgodose behov av näring och i andra hand läggs lusern och ev. betfor till.
  • Om behov av kraftfoder ändå finns så ska det ALLTID ges grovfoder minst 15 minuter innan och fram till det att kraftfodergivan ges. Och kraftfodergivan/givorna ska vara små.
  • Om hösilage används så ska hästen vaccineras mot botulism.
  • Hästen får inte gå längre än 3 timmar utan grovfoder från det att grovfodret är slut.
  • Om halm används som foder så får det dock inte vara längre än 5 timmar från det att höet/hösilaget tagit slut till det att hästen får ny giva av hö/hösilage.
  • Hästen har vid lämnandet dålig överlinje och muskulatur vilket fodervärden är medveten om. Och även orsaker till detta.


Utrustning Sida 3 av 3

  • En westernsadel naturfärgad 15 ” av allroundmodell + padd.
  • En bomlös sadel Free. Svart. + padd till bomlösa sadlar.
  • Ett svart träns + tyglar och tredelat tränsbett.
  • Ett regntäcke med fleecefoder.
  • Grimma + grimskaft
  • Ponnyhackamore
  • Ponnyhacket ska främst användas men bettet får användas vid dressyrridning.
  • Fodervärden ska se till att hästen har passande utrustning som inte ger skav eller är för litet/stort.
  • Utrustning som gått sönder eller kommit bort ska ersättas vid återlämnandet. Annars debiteras fodervärden 4000 kr om det gäller en av sadlarna och 1000 kr för övriga saker.

Ägarens förpliktelser



  • Ägaren har sett till att hästen är veterinärbesiktigad och har bekostat denna innan hästen åker till fodervärden och det göres högst 10 dagar innan bestämd tid för lämning hos fodervärden.
  • Ägaren kör hästen och lämnar den hos fodervärden.
  • Ägaren ska se till att hästen är försäkrad enligt ovan.
  • Ägaren ska se till att hästen är nyverkad innan hästen lämnas till fodervärden. Med nyverkad menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr till fodervärden.
  • Ägaren intygar att hästen enligt hennes vetskap inte har någon känd sjukdom. Hästen har dock haft magsår men det är ngt som undviks genom mycket grovfoder och att inte låta hästen stå utan grovfoder mer än nödvändigt.
  • Ägaren intygar att det är hästen enligt ovan som lämnas hos fodervärden.


Ägarens namn:.................................................

Ägarens adress:...............................................

Ägarens mobilnummer:..........................hemnummer:............................



Ägarens underskrift:………………………………………….



Fodervärdens namn:…………………………………………..

Fodervärdens adress:………………………………………….

Fodervärdens mobilnummer:………………………hemnummer……………………………



Fodervärdens underskrift:……………………………………….



**********************************************************************


Är det för överdrivet? Fodervärden tyckte den var lite överdriven och det kan jag väl iofs förstå men eftersom att det gick snett sist så vill jag verkligen vara säker denna gången.

Tacksam för svar!
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jag tycker inte det är överdrivet. Bra att göra ordentliga kontrakt där båda parter verkligen vet vad som gäller. Du är ju bara mån om hästen! Tycker inte du ställer några "orimliga" krav heller. Förutom då uppdateringen hur det går med bilder o så. Kanske 1-2 månader räcker, däremellan mail/sms/tele.samtal el. liknande. :laugh:

Lycka till, hoppas det kommer gå bättre denna gång!
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Okej:)

Hon tyckte det var överdrivet med foderbiten men själv känner jag att jag vill ha den med (det var det som gick snett sist). Då vet hon ju precis vad han ska ha osv.

Jag känner också att jag vill ha så att alla vet precis vad som gäller så det inte blir några frågetecken sen.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Oj. Jag förstår hur du tänker, att nu gäller det att helgardera sig. Men hade jag warit foderwärden hade jag nog backat. Det låter swårt att följa alla dessa punkter och ägaren werkar ha noll förtroende för foderwärden. Böter på 10000 om man inte besiktigar hästen inom utsatt tid - ajaj. Och dyrt som fan om hästen råkar ut för en olyckshändelse - då ska man wisst betala dess fortsatta behandling och uppehälle tills dess den tillfrisknar?

Annars är ju dina punkter bra. Förutom att hästen ska ha lusern om höet är oanalyserat - bara för att analys saknas behöwer det ju inte wara dåliga wärden.. Kan wara twärtom och då blir det fel iallafall. Minsta kg growfoder är bra, men sen kanske du kan skriwa att hästens foderstat ska utformas i samråd med ägaren?

Warför säljer du inte hästen istället?
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jag skulle nog backa med alla de krav du har=) Man kan ju förmildra lite. tex, du vill att hästen skall tränas/tävlas, men fodervärden får ej ha täcke på den eller klippa den? Nu vet jag ej vad det är för ras men min häst skulle avlida i sin vinterpäls! Jag tror personligen att hästen mår sämre av att svettas konstant vid ridning, än att amn klipper den och använder tävker vid dåligt väder. Det förstör ju inte hästen. Så här ser mitt foder kontrakt ut:

Fodervärdskontrakt för häst

Mellan undertecknade parter har denna dag träffats avtal om fodervärd av häst enligt följande:

1. Hästägare
Namn:__________________________________________________________________
Personnummer: ____________________________________________________________
Adress: ___________________________________________________________________
Postnummer:_________________Postadress:____________________________________Telefon dagtid:_______________ kvällstid:______________________________________
2. Fodervärd
Namn: _____________________________________________________________________
Personnummer:_____________________________________________________________
Adress: ____________________________________________________________________
Postnummer:________________ Postadress: ____________________________________
Telefon dagtid: ______________ kvällstid: ______________________________________

3. HÄST
Namn: Sammy Boy
Ras: Kallblodskorsning
Född: 1999-05-27
Kön: Valack
Färg: Black
Tecken: Svart/vit man och svans
Mankhöjd: 152 cm
Chipmärkning:
Registreringsnummer:
Övriga upplysningar: Hästen är fullt frisk


4. VETERINÄRBESIKTNING
Veterinär besiktning utförd den _________ UA, på klinik. Hästägare står för denna. Hästen skall Vet besiktigas på klinik max 2 v innan återlämnande sker, Fodervärd står för denna kostnad. Skulle hästen ej gå igenom veterinärbesiktningen innan den återgår till ägaren, är fodervärden skyldig att stå för kostnader kring denna skada och även konvalecens. Fodervärden är dessutom skyldig att ha kvar hästen tills hästen är fullt friskförklarad och hästen i ridkondition igen. Ägaren kan ej begära pengar om skadan uppkommer igen efter 3 månaders tid.


5. ÄGARENS UTFÄSTELSE OM HÄSTENS SKICK
Såvitt ägaren känner till är hästen skadefri samt fri från sjukdom, såväl akut som kronisk.


6. PRIS
Ägaren står för försäkringen. Fodervärd står för alla kostnader så som: foder, stallplats, hovvård (skoning var 6-8:e vecka, 4 skor!), utrustning som går sönder, Vid kontrakt längre än tills i September 2009 skall fodervärden står för kostnaden av raspning av tänder och vaccination. O.S.V.

7. FÖRUTSÄTTNING FÖR FODERKONTRAKT
Såsom förutsättning för detta foderavtal gäller att hästen är försäkras utan reservationer enligt den fullständiga försäkringsformen (A1 eller motsvarande) .

*Hästen skall ridas och tränas regelbundet.
*Hästen ska ha tillgång till box och daglig utevistelse.
*Hästen ska ha tillgång till friskt vatten och mat.
*Vid misstanke om skada kontaktas i första hand ägaren, Veterinär tillkallas direkt vid akut situation.

Om denna förutsättning ej uppfylles skall foderkontraktet återgå och hästen lämnas tillbaka.

8. HÄSTEN ÄR ÄGARENS EGENDOM
Ägaren försäkrar på heder och samvete att hästen är tillfullo betald och inte är föremål för panträtt eller annan säkerhetsrätt.

9. LEVERANS
Fodervärden avhämtar hästen hos ägaren den ______________________.

10. RISKENS ÖVERGÅNG
Risken för fel hos hästen övergår på fodervärden, om ägaren ombesörjer leverans till av fodervärden anvisad plats samtidigt som hästens sista ben lämnar någon del av transportmedlet, eller om fodervärden hämtar eller ombesörjer hämtning av hästen samtidigt som hästens första ben beträder någon del av transportmedlet.

11. UTRUSTNING, HANTERING OCH TIPS
*Beskrivs på bilaga



Ägare och fodervärd förklarar sig nöjda med ovanstående kontrakt som har upprättats i två likalydande exemplar och utväxlats mellan parterna.

--------------------

Detta kontrakt är en "snabbutskrift", och några ändringar har gjorts.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Ja, alltså om fodervärden vägrar att besiktiga hästen innan den återlämnas så blir det 10 000 kr. Då finns det ju antagligen en anledning till att de ej vill göra besiktning.

Anledning till att jag tycker att fodervärden ska betala kostnader även fast än att hästen är hemma är ju dels om hästen blir skadad och sedan lämnas tillbaka. Jag vill helst inte ha en häst som jag kanske ska behöva betala 10 000 tals kronor för att få frisk när någon annan har förstört den. Det är ju likadant om det kommer fram på besiktningen att hästen inte är helt fräsch när han ska lämnas tillbaka. Då ska väl ändå de stå för kostnaderna att få honom frisk även fast än att han är hemma?

Det är ju klart att om det visar sig att han får extremt mycket protein så får de ju minska/ta bort lusernen. Men protein från grovfoder är ju inte skadligt och 1,5 kg är ju inga extremmängder..

Tack för din hjälp:)
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

En annan information som faktiskt är bra att ha med i kontraktet är i wilken utsträckning du som hästägare är beredd att ge hästen wård. Det händer med jämna mellanrum att det kommer in allwarligt skadade hästar till kliniker tillsammans med foderwärd eller hästwakt som inte wet om hästägaren har råd/will utsätta hästen för ett större ingrepp. Buköppning te . Hästägaren är inte anträffbar och det är bråttom att fatta beslut.

Man kan ju inte precis ålägga en foderwärd att betala 50 tusen för en bukoperation som kanske inte faller wäl ut iallafall.

Detsamma gäller awliwningstillstånd.

Jag har en liten notering i wårt awtal där jag skriwit att hästen är fullt försäkrad och ska ges wård i den omfattning behandlande weterinär anser det skäligt. Skulle behandlande weterinär göra bedömningen att hästen bör awliwas får så ske äwen om foderwärden inte får tag på mig.

Man måste ge lite förtroende också... Annars behåller man hästen hemma.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Anledning till att jag tycker att fodervärden ska betala kostnader även fast än att hästen är hemma är ju dels om hästen blir skadad och sedan lämnas tillbaka. Jag vill helst inte ha en häst som jag kanske ska behöva betala 10 000 tals kronor för att få frisk när någon annan har förstört den. Det är ju likadant om det kommer fram på besiktningen att hästen inte är helt fräsch när han ska lämnas tillbaka. Då ska väl ändå de stå för kostnaderna att få honom frisk även fast än att han är hemma?

Så om foderwärden går omkull med hästen och den får, låt säga, en senskada som tar 8 månader att läka ut - då har hon "förstört" hästen och ska betala all rehabilitering, uppstallning hos dig samt foder?
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Så om foderwärden går omkull med hästen och den får, låt säga, en senskada som tar 8 månader att läka ut - då har hon "förstört" hästen och ska betala all rehabilitering, uppstallning hos dig samt foder?


Denna punkt har jag med i mitt kontrakt oxå. Dvs antingen så behåller fodervärden hästen hos sig tills den är friskförklarad och igång eller så får denne stå för alla kostnader under tillfriskningsperioden. Men undan tag om hästen skulle bli totalt obrukbar. Då diskuteras detta mellan fodervärd och ägare.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Fodervärdskontrakt sida 1 av 3



Båda parter har fått varsitt exemplar av detta kontrakt och varsitt exemplar av veterinärbesiktningspapper.



På följande villkor utlånas ponnyn Turbo född 2002 värde ca 60 000 kr.

Från:……………………….Till:…………………..



Fodervärdens förpliktelser:



  • Fodervärden förbinder sig att väl vårda hästen och stå för dess kost och logi under tiden som hästen är utlånad till fodervärden.
  • Hästen är veterinärbesiktigad den…………..och båda parter har fått varsitt exemplar av besiktningspapperna.
  • Hästen är försäkrad i Folksam. A1 i vet.vård 50 000 kr och A1 liv 10 000 kr.
  • Fodervärden står för självrisken och andra kostnader i samband med skada/sjukdom så som medicin, behandlingstid efteråt osv. trots att hästen tagits hem till ägaren. Tills det att hästen förklarats frisk. Om skadan skulle komma upp efter längre tid än 1 månad efter det att hästen förklarats frisk så är det å ägarens bekostnad att behandla.
  • Fodervärden känner till hästens nycker och ägaren är inte ansvarig för de skador på omgivning eller eventuella människor som en häst kan förorsaka.
  • Hästen ska vaccineras den ……….. mot hästinfluensa.
  • Det ska varje vår och höst göras träckprov(t.ex. kollamasken) och därefter ska hästen avmaskas med den mängd och medel som behövs.
  • Hästen ska varje dag ges möjlighet till att vistas ute i hage med minst en artfränd.
  • Minsta hagvistelsetiden är 8 h/dag under vinterhalvåret. På sommaren ska hästen få möjlighet till att vistas ute dygnet runt under minst 4 månader. Undantag ges då det är högt parasittryck eller onormala väderförhållanden.
  • Hästen ska verkas/skos var 6-8:e vecka.
  • Hästen lånas ut barfota men ska vid behov skos. Behov finns om hästen på ngt sätt visar obehag på det underlag den rids/tränas på.
  • Pga hästens egen förmåga att tåla kyla så ska hästen inte ha täcke förutom vid extrema väderförhållanden eller om hästen klipps.
  • Det är 1 månads ömsesidig uppsägningstid för båda parter.
  • Vid vanskötsel har ägaren rätt att ta hem hästen omedelbart.
  • Vid kontraktsbrott har parten som inte gjorde brottet rätt att säga upp tiden omedelbart.
  • Fodervärden ska innan hästen lämnas tillbaka veterinärbesiktiga hästen högst 14 dagar innan hästen lämnas tillbaka och stå för kostnaden. Om inte detta görs debiteras en avgift om 10 000 kr. Om det skulle visa sig att skada uppkommit hos fodervärden så ska fodervärden stå för alla veterinära och övriga kostnader runt hästen tills det att hästen är förklarad frisk.
  • Fodervärden lämnar hästen hos ägaren när kontraktstiden löpt ut.
  • Hästen ska vara nyverkad/skodd innan hästen lämnas tillbaka till ägaren. Med nyverkad/skodd menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr.
  • Ägaren har rätt att hälsa på hästen när denne vill.
  • Fodervärden ska regelbundet uppdatera med bilder och information om hur det går. Detta göres minst 1 gång/månad om inte särskilt skäl anges.

Användning
Sida 2 av 3

  • Hästen ska användas till träning och eventuell tävling i valfri gren.
  • Hästen ska ridas/tränas i en för hästen ändamålsenlig form.
  • Hästen får inte överansträngas varken psykiskt eller fysiskt.
  • Hästen ska motioneras/tränas regelbundet.
  • Hästen får inte ridas på ridbana (paddock, ridhus osv.) mer än 3 ggr/vecka. Undantag ges om det är onormala väderförhållande som kan skada häst eller ryttare.
  • Hästen är utbildad ca LA dressyr och LC/LB hopp. Är även tricktränad och tränad andra skolor/rörelser än den ”klassiska” ridningen.
  • Eftersom att hästen vid lämnandet inte är i kondition så ska hästen sättas igång sakta. Den första tiden ska hästen endast skrittas.


Foder

  • Hästen ska ges grovfoder minst 3 ggr/dygn och största givan ska ges på kvällen.
  • Hästen ska få minst 7,5 kg torrsubstans grovfoder. Vilket är detsamma som minst 9 kg hö(hö har normalt en torrsubstans mängd på 84 %).
  • Om analys ej finns så ska hästen få minst 1,5 kg lusern utöver övrigt 7 kg torrsubstans grovfoder + ett basmineralfoder gjort för svenska jordar. T.ex. krafft miner blå.
  • Fodervärden ska på alla sätt försöka undvika kraftfoder. I första hand ges hö/hösilage av stor mängd för att tillgodose behov av näring och i andra hand läggs lusern och ev. betfor till.
  • Om hösilage används så ska hästen vaccineras mot botulism.
  • Hästen får inte gå längre än 3 timmar utan hö/hösilage från det att hö/hösilaget är slut. Om det används halm så är det högst 5 timmar från det att höet/hösilaget tagit slut tills dess att ny giva ges av hö/hösilage.
  • Hästen har vid lämnandet dålig överlinje och muskulatur vilket fodervärden är medveten om. Och även orsaker till detta.


Utrustning Sida 3 av 3

  • En westernsadel naturfärgad 15 ” av allroundmodell + padd.
  • En bomlös sadel Free. Svart. + padd till bomlösa sadlar.
  • Ett svart träns + tyglar och tredelat tränsbett.
  • Ett regntäcke med fleecefoder.
  • Grimma + grimskaft
  • Ponnyhackamore
  • Ponnyhacket ska främst användas men bettet får användas vid dressyrridning.
  • Fodervärden ska se till att hästen har passande utrustning som inte ger skav eller är för litet/stort.
  • Utrustning som gått sönder eller kommit bort ska ersättas vid återlämnandet. Annars debiteras fodervärden 4000 kr om det gäller en av sadlarna och 1000 kr för övriga saker.


Ägarens förpliktelser



  • Ägaren har sett till att hästen är veterinärbesiktigad och har bekostat denna innan hästen åker till fodervärden och det göres högst 10 dagar innan bestämd tid för lämning hos fodervärden.
  • Ägaren kör hästen och lämnar den hos fodervärden.
  • Ägaren ska se till att hästen är försäkrad enligt ovan.
  • Ägaren ska se till att hästen är nyverkad innan hästen lämnas till fodervärden. Med nyverkad menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr till fodervärden.
  • Ägaren intygar att hästen enligt hennes vetskap inte har någon känd sjukdom. Hästen har dock haft magsår men det är ngt som undviks genom mycket grovfoder och att inte låta hästen stå utan grovfoder mer än nödvändigt.
  • Ägaren intygar att det är hästen enligt ovan som lämnas hos fodervärden.




Ägarens namn:

Ägarens adress:

Ägarens mobilnummer:...............................hemnummer:.........................



Ägarens underskrift:………………………………………….



Fodervärdens namn:…………………………………………..

Fodervärdens adress:………………………………………….

Fodervärdens mobilnummer:………………………hemnummer……………………………



Fodervärdens underskrift:……………………………………….


**************************************************************************



Har ändrat liiiite:angel:
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Ja, precis. Om det skulle visa sig att hästen skulle vara helt obrukbar så kommer ju inte fodervärden stå för kostnaderna tills hästen dör;)
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Ja, hon får ju såklart ha hästen hos sig också om hon skulle vilja ha det.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Hm, jag hade nog backat lite om det var jag som skulle ta hästen på foder. Den får inte ridas mer än 3 dagar på banan, den får inte bli klippt (såg nu att du ändrat det), det får inte gå mer än max 5 timmar mellan fodergivorna (vilket jag anser vara helt omöjligt krav då den definitivt kommer få vänta längre under nattid om inte fodringen sker automatiskt eller den står på fri tillgång)..

Om jag ska vara ärlig låter det mer som du ska skaffa en medryttare/skötare där du fortfarande kan bestämma allt.
Tanken med fodervärd är ju att du lämnar över allt ansvar till denna...

(Självklart ska man ändå ha ett bra kontrakt, jag menar inget annat..)
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Hm, jag hade nog backat lite om det var jag som skulle ta hästen på foder. Den får inte ridas mer än 3 dagar på banan, den får inte bli klippt (såg nu att du ändrat det), det får inte gå mer än max 5 timmar mellan fodergivorna (vilket jag anser vara helt omöjligt krav då den definitivt kommer få vänta längre under nattid om inte fodringen sker automatiskt eller den står på fri tillgång)..

Om jag ska vara ärlig låter det mer som du ska skaffa en medryttare/skötare där du fortfarande kan bestämma allt.
Tanken med fodervärd är ju att du lämnar över allt ansvar till denna...

(Självklart ska man ändå ha ett bra kontrakt, jag menar inget annat..)


5 timmar gällde bara om hästen hade halm... Annars var det 3 timmar. Ett totalt orimligt krav. Jag skulle tyvärr backa direkt som fodervärd!

Bra att TS ändrat vissa saker men skulle ändå ej ta denna häst på foder. Tänk dig 2 dagars tävling, lörd-sönd. Det blir 2 dagar på banan, å sen får alltså hästen bara ridas igenom 1 gång till den veckan på banan....
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Vet att det står att hästen har magsåg, men då är det bättre att skriva att hästen skall ha fri tillgång på grovfoder......
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Tycker det är självklart att hästen inte går för länge mellan fodringarna. Då får man ju bara ge såpass mycket så det räcker tillräckligt länge.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Fast vd speciella skäl får de ju såklart rida oftare på bana;) känner däremot folk som rider i ridhus hela vintern och det vill jag inte ska hända.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Varför skulle det vara orimligt med 3 timmar som krav?:confused:

Om hästen får vid 12. Så blir antagligen nästa fodring vid 17. För de står ju och äter en stund också. Det ser inte jag som orimligt?
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Fodervärdskontrakt sida 1 av 3



Båda parter har fått varsitt exemplar av detta kontrakt och varsitt exemplar av veterinärbesiktningspapper.



På följande villkor utlånas ponnyn Turbo född 2002 värde ca 60 000 kr.

Från:……………………….Till:…………………..



Fodervärdens förpliktelser:


* Fodervärden förbinder sig att väl vårda hästen och stå för dess kost och logi under tiden som hästen är utlånad till fodervärden.
* Hästen är veterinärbesiktigad den…………..och båda parter har fått varsitt exemplar av besiktningspapperna.
* Hästen är försäkrad i Folksam. A1 i vet.vård 50 000 kr och A1 liv 10 000 kr.
* Fodervärden står för självrisken och andra kostnader i samband med skada/sjukdom så som medicin, behandlingstid efteråt osv. trots att hästen tagits hem till ägaren. Tills det att hästen förklarats frisk. Om skadan skulle komma upp efter längre tid än 1 månad efter det att hästen förklarats frisk så är det å ägarens bekostnad att behandla.
* Fodervärden känner till hästens nycker och ägaren är inte ansvarig för de skador på omgivning eller eventuella människor som en häst kan förorsaka.
* Hästen ska vaccineras den ……….. mot hästinfluensa.
* Det ska varje vår och höst göras träckprov(t.ex. kollamasken) och därefter ska hästen avmaskas med den mängd och medel som behövs.
* Hästen ska varje dag ges möjlighet till att vistas ute i hage med minst en artfränd.
* Minsta hagvistelsetiden är 8 h/dag under vinterhalvåret. På sommaren ska hästen få möjlighet till att vistas ute dygnet runt under minst 4 månader. Undantag ges då det är högt parasittryck eller onormala väderförhållanden.
* Hästen ska verkas/skos var 6-8:e vecka.
* Hästen lånas ut barfota men ska vid behov skos. Behov finns om hästen på ngt sätt visar obehag på det underlag den rids/tränas på.
* Pga hästens egen förmåga att tåla kyla så ska hästen inte ha täcke förutom vid extrema väderförhållanden eller om hästen klipps.
* Det är 1 månads ömsesidig uppsägningstid för båda parter.
* Vid vanskötsel har ägaren rätt att ta hem hästen omedelbart.
* Vid kontraktsbrott har parten som inte gjorde brottet rätt att säga upp tiden omedelbart.
* Fodervärden ska innan hästen lämnas tillbaka veterinärbesiktiga hästen högst 14 dagar innan hästen lämnas tillbaka och stå för kostnaden. Om inte detta görs debiteras en avgift om 10 000 kr. Om det skulle visa sig att skada uppkommit hos fodervärden så ska fodervärden stå för alla veterinära och övriga kostnader runt hästen tills det att hästen är förklarad frisk.
* Fodervärden lämnar hästen hos ägaren när kontraktstiden löpt ut.
* Hästen ska vara nyverkad/skodd innan hästen lämnas tillbaka till ägaren. Med nyverkad/skodd menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr.
* Ägaren har rätt att hälsa på hästen när denne vill.
* Fodervärden ska regelbundet uppdatera med bilder och information om hur det går. Detta göres minst 1 gång/månad om inte särskilt skäl anges.


Användning
Sida 2 av 3

* Hästen ska användas till träning och eventuell tävling i valfri gren.
* Hästen ska ridas/tränas i en för hästen ändamålsenlig form.
* Hästen får inte överansträngas varken psykiskt eller fysiskt.
* Hästen ska motioneras/tränas regelbundet.
* Hästen får normalt inte ridas på ridbana (paddock, ridhus osv.) mer än 3 ggr/vecka. Undantag ges om det är onormala väderförhållande eller vid speciella tillfällen så som träning/tävling osv.
* Hästen är utbildad ca LA dressyr och LC/LB hopp. Är även tricktränad och tränad andra skolor/rörelser än den ”klassiska” ridningen.
* Eftersom att hästen vid lämnandet inte är i kondition så ska hästen sättas igång sakta. Den första tiden ska hästen endast skrittas.



Foder

* Hästen ska ges grovfoder minst 3 ggr/dygn och största givan ska ges på kvällen.
* Hästen ska få minst 7,5 kg torrsubstans grovfoder. Vilket är detsamma som minst 9 kg hö(hö har normalt en torrsubstans mängd på 84 %).
* Om analys ej finns så ska hästen få minst 1,5 kg lusern utöver övrigt 7 kg torrsubstans grovfoder + ett basmineralfoder gjort för svenska jordar. T.ex. krafft miner blå.
* Fodervärden ska på alla sätt försöka undvika kraftfoder. I första hand ges hö/hösilage av stor mängd för att tillgodose behov av näring och i andra hand läggs lusern och ev. betfor till.
* Om hösilage används så ska hästen vaccineras mot botulism.
* Hästen får inte gå längre än 4 timmar utan hö/hösilage från det att hö/hösilaget är slut. Om det används halm så är det högst 5 timmar från det att höet/hösilaget tagit slut tills dess att ny giva ges av hö/hösilage.
* Hästen har vid lämnandet dålig överlinje och muskulatur vilket fodervärden är medveten om. Och även orsaker till detta.



Utrustning Sida 3 av 3

* En westernsadel naturfärgad 15 ” av allroundmodell + padd.
* En bomlös sadel Free. Svart. + padd till bomlösa sadlar.
* Ett svart träns + tyglar och tredelat tränsbett.
* Ett regntäcke med fleecefoder.
* Grimma + grimskaft
* Ponnyhackamore
* Ponnyhacket ska främst användas men bettet får användas vid dressyrridning.
* Fodervärden ska se till att hästen har passande utrustning som inte ger skav eller är för litet/stort.
* Utrustning som gått sönder eller kommit bort ska ersättas vid återlämnandet. Annars debiteras fodervärden 4000 kr om det gäller en av sadlarna och 1000 kr för övriga saker.



Ägarens förpliktelser


* Ägaren har sett till att hästen är veterinärbesiktigad och har bekostat denna innan hästen åker till fodervärden och det göres högst 10 dagar innan bestämd tid för lämning hos fodervärden.
* Ägaren kör hästen och lämnar den hos fodervärden.
* Ägaren ska se till att hästen är försäkrad enligt ovan.
* Ägaren ska se till att hästen är nyverkad innan hästen lämnas till fodervärden. Med nyverkad menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr till fodervärden.
* Ägaren intygar att hästen enligt hennes vetskap inte har någon känd sjukdom. Hästen har dock haft magsår men det är ngt som undviks genom mycket grovfoder och att inte låta hästen stå utan grovfoder mer än nödvändigt.
* Ägaren intygar att det är hästen enligt ovan som lämnas hos fodervärden.





Ägarens namn:

Ägarens adress:

Ägarens mobilnummer:...............................hemnumm er:.........................



Ägarens underskrift:………………………………………….



Fodervärdens namn:…………………………………………..

Fodervärdens adress:………………………………………….

Fodervärdens mobilnummer:………………………hemnummer……………………………



Fodervärdens underskrift:……………………………………….


************************************************** ************************
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 548
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 542
Hästmänniskan Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
12 657
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp