Fodervärdskontrakt?

Sv: Fodervärdskontrakt?

Sen vill jag inte att det ska gå för länge eftersom att han nyss haft magsår, så det vore jättetråkigt om han fick tillbaka det.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Skulle ta bort denna punkt helt eller skriva om:

* Hästen ska varje dag ges möjlighet till att vistas ute i hage med minst en artfränd.

Kan ju vara så att den blir skadad eller ej funkar ihop me de andra hästarna. Då kan det blir problem...
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jo, alltså om han blir skadad eller blir helt utstött så får man ju lösa det då. Om han är skadad så är det ju självklart att han ska gå själv(om nu skadan är så pass allvarlig)
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Det här kontraktet använde jag sist jag hade häst ute på foder:


FODERVÄRDSAVTAL

Mellan undertecknade parter har denna dag träffats följande avtal:

Fodervärd

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
Telefon:


Hästägare

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
..........

Villkor
......

-I det fall hästens skick avsevärt försämras under avtalstiden beroende på oaktsamhet eller bristande skötsel skall fodervärden ersätta den därigenom uppkomna skadan.

......
Undertecknande

Följande avtal, som upprättats i två likalydande exemplar, där parterna fått varsitt, godkännes härmed:

Ort och datum:_________________________________


_______________________________
Hästägare



_______________________________
Fodervärd


Jag har lånat en stor del av ditt kontrakt då jag tyckte det var tydligt och bra. Dock funderar jag över meningen som jag rödmarkerat ovan. Vem avgör om hästens skick har försämrats? Vad är "avsevärt" och hur mycket skall ersättningen vara i så fall? Kan man specificera detta kanske?
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Mycket dumt att speca detta innan, det finns ju många situationer som inte går att förutse. Bättre att ta det om det uppstår.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

* Ägaren ska se till att hästen är nyverkad innan hästen lämnas till fodervärden. Med nyverkad menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr till fodervärden.


Liten miss kanske?
Tror inte fodervärden vill betala 1000 kr för att att du inte lämnat den nyverkad....
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jag har lånat en stor del av ditt kontrakt då jag tyckte det var tydligt och bra. Dock funderar jag över meningen som jag rödmarkerat ovan. Vem avgör om hästens skick har försämrats? Vad är "avsevärt" och hur mycket skall ersättningen vara i så fall? Kan man specificera detta kanske?

Håller med Lovisaleonora_ om att det är dumt att speca i förväg, man kan omöjligt få med allt som kan anses vara försämring av skicket på hästen.
Ett hjälpmedel att bedömma hästens skick är t.ex. veterinärbesiktningen i samband med återlämnandet. Har hästen anmärkningar där som inte fanns i besiktningsprotokollet som upprättades vid fodertidens ingång så kan det kanske vara läge att fodervärden står för kostnaderna för eventuell behandling. I övrigt får man styra upp definitionerna OM det skulle bli aktuellt.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jag tycker det är bra att du har skrivit med så mycket som möjligt i kontraktet. Det hade jag med gjort om det hade varit min häst. Hoppas det går bättre för er den här gången! Lycka till!
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Tack så mycket!:)

Men de vill inte betala för honom om han skulle bli skadad. Jag skrev ju in att de ska stå för alla kostnader tills det att han är förklarad frisk. Så nu får vi se hur det blir.. Jag vill ju inte få hem en skadad häst:crazy:
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Tyckte det sista kontraktet såg riktigt bra ut! Skulle jag deffinitivt kunna använda mig av/skriva på! Jag skulle inte gått med på att ta bort punkten om att dom inte vill stå för kostnaden för uppkomna skador, finns ju massor av ex här på Buke på det, där det kan bli riktigt kostsamt..
Lycka till!
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

* Ägaren ska se till att hästen är nyverkad innan hästen lämnas till fodervärden. Med nyverkad menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr till fodervärden.


Liten miss kanske?
Tror inte fodervärden vill betala 1000 kr för att att du inte lämnat den nyverkad....

Är nog ingen miss, avsikten är att fodervärden ska få 1000 kr ifall hästen inte är nyverkad vid ankomst, så att fv kan använda pengarna till att få det gjort.. låter ganska vettigt tycker jag..
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdskontrakt?

Vad gäller tiden mellan fodret: Fodervärden är medveten om att hästen i fråga har haft magsår, och då får man göra lite uppoffringar. Fodervärd kanske får ställa sig i ett stall där det lunchfodras av annar personal eller liknande?
Att utevistelsen på minimum 8 timmar skulle vara för högt krav tycker jag är löjligt. 8 timmar är lite för en häst, som sedan får stå 16 timmar instängd i en box.. Eller rättare sagt, 16 timmar minus ridningen då.
Jag hade också haft 8 timmar som minimumkrav, om inte 10..
Jag tycker du ska utforma din hästs kontrakt som du vill, inte bara efter vad andra säger. Jättebra att du frågar och tar åt dig av svaren, men vill du ha ett kontrakt som ser ut så, så tycker jag att det är så du ska ha det. Alltid bra att få tips om hur man kan "förmilda" kontraktet lite, men i slutändan är det DIN häst som det rör sig om. En eller 2 fodervärdar kanske backar när dom ser mitt kontrakt, men om dom inte kan följa de regler som bara är till för hästens bästa, så kanske dom inte är den rätta för min häst?
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Är nog ingen miss, avsikten är att fodervärden ska få 1000 kr ifall hästen inte är nyverkad vid ankomst, så att fv kan använda pengarna till att få det gjort.. låter ganska vettigt tycker jag..

Om det debiteras fodervärden så är det fodervärden som ska betala 1000 kr till ägaren, om ägaren inte lämnar den nyverkad..
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jag är medveten om ts formuleringsfel, men eftersom det står debiteras TILL fv anser jag det ganska klart vad som avses, även om det så klart är ett mindre lyckat ordval. "Debiteras ägaren" hade ju varit mer självklart och smartare att använda, men ts avsikt anser jag vara klar och det är ingen som kan hindra mig att anse det.
Att hjälpa ts med en bättre formulering är bättre än att bara säga att det är fel eftersom ts avsikt är ganska klar och att denne då förmodlingen är osäker på formuleringen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 484
Hästmänniskan Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
12 536
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp