Fodervärdskontrakt?

Sv: Fodervärdskontrakt?

Ändrade liiite igen..


Vet inte om jag tycker att det är så jättemycket saker egentligen. Det mesta är ju självklart men som jag ändå vill ha med för att känna mig själv säker. Ni som säger att ni skulle backa på detta kontrakt. Vilka punkter är det som får er att backa? Vilka krav är det som är orimliga?
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Tycker det var mycket som var överdrivet till en hög nivå. Foder biten till exempel samt tiden ute 8h:confused:.

Jag hade sökt efter en annan häst om det hade varit jag.

Även hur hästen skall ridas måste tilläggas låter verkligen som om du ska sälja hästen istället då jag iaf inte skulle kunna godta så hårda krav för att "låna/leasa" en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdskontrakt?

Fast om jag säljer så har jag ju ingen rätt att skriva ngt om hur hästen ska skötas, då är den ju inte min längre.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Varför skulle tiden 8h vara överdriven? Det är ju endast 1/3 av dygnet. Hemma så går han ute 16 h/dygn så jag har gått ner till en låg nivå där. Han mår dåligt om han inte får vara ute mkt så 8 h är absolut inte mkt tycker jag.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jag hade backat direkt för ett sådant kontrakt. Förstår att du vill ha ett vattentätt kontrakt eftersom det tydligen gick snett förra gången, men som det låter nu så är det mer ett slavkontrakt än ett fodervärdskontrakt...
Tycker allting verkar väldigt hårt uppstyrt, men de punkter jag reagerar mest över är:

* Ägaren har rätt att hälsa på hästen när denne vill.
* Fodervärden ska regelbundet uppdatera med bilder och information om hur det går. Detta göres minst 1 gång/månad om inte särskilt skäl anges.
Enligt mig så ska inte uppdatering vara nödvändig med så täta intervall, särskilt inte när ägaren har rätt att hälsa på närsom.


* Om analys ej finns så ska hästen få minst 1,5 kg lusern utöver övrigt 7 kg torrsubstans grovfoder + ett basmineralfoder gjort för svenska jordar. T.ex. krafft miner blå.
Ingenting säger ju att oanalyserat hö är sämre än analyserat. Kan bli väldigt snett ifall hö´t har höga proteinvärden (vilket man ju inte kan veta ifall analys saknas) och man då ska ge ytterligare protein i form av lucern. Bättre då att skriva att hästen ska ges en väl balanserad foderstat baserad på grovfoder av god kvalité.



Det här kontraktet använde jag sist jag hade häst ute på foder:


FODERVÄRDSAVTAL

Mellan undertecknade parter har denna dag träffats följande avtal:

Fodervärd

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
Telefon:


Hästägare

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
Telefon:


Häst

Namn:
Härstamning:
Kön:
Färg och tecken:
Ras:
Född:
Mankhöjd:
Reg.nr:
Utbildningsnivå:
Försäkringsnr:

Avtalstid

Avtalet gäller från den ________ till den ________ och förlängs automatiskt med _____ månader i sänder om uppsägning av avtalet ej skett senast _____ dagar före avtalstidens utgång. Skulle någon part önska säga upp avtalet under löpande avtalstid gäller en ömsesidig uppsägningstid om 2 månader.

Veterinärbesiktning

Hästen skall genomgå veterinärbesiktning på hästägarens bekostnad före överlämnandet till fodervärden, samt på fodervärdens bekostnad innan återlämnandet till hästägaren. Kopia på sådan undersökning skall bifogas detta avtal.

Villkor

-Hästägaren förbinder sig att hålla hästen fullständigt veterinärvårdsförsäkrad under hela avtalsperioden. Kostnaden för försäkringen betalas av hästägaren.

-Hästägaren förbinder sig att ej sälja hästen till annan under avtalsperioden.

-Fodervärden har rätt att under avtalsperioden träna och tävla med hästen på en nivå anpassad efter hästens och fodervärdens kunskaper.

-Fodervärden förbinder sig att under hela avtalstiden svara för att hästen erhåller god skötsel och vård, samt vaccineras och avmaskas enligt ägarens anvisningar.

-I det fall hästens skick avsevärt försämras under avtalstiden beroende på oaktsamhet eller bristande skötsel skall fodervärden ersätta den därigenom uppkomna skadan.

-Fodervärden äger inte rätt till ersättning för hästens eventuella vidareutbildning eller övriga förkovringar under avtalstiden.

-Hästägaren svarar inte för eventuella skador på fodervärden eller tredje man som orsakas av hästen.

-Om hästen kommer till skada under avtalstiden står fodervärden för den villkorsenliga självrisk som hästägaren har att erlägga.

-Under avtalstiden förfogar fodervärden över viss utrustning till hästen enligt separat bilaga. Denna utrustning skall återlämnas till hästägaren i likvärdigt skick i samband med hästens återlämnande.

-Hästen övergår i fodervärdens ansvar, om fodervärden ombesörjer transport, då hästens sista ben beträder någon del av transportfordonet, och om hästägaren ombesörjer transport, då hästens sista ben lämnar någon del av detsamma på av fodervärden anvisad plats.

Brott mot avtalet

I det fall hästägaren eller fodervärden bryter mot överenskommelserna i detta avtal äger den andra parten rätt att omedelbart upphäva detta avtal utan uppsägningstid. Kostnaden för återtransport av hästen i ett sådant fall ersätts av den part som sagt upp avtalet.

Återlämnande

Efter fodervärdstidens utgång skall fodervärden lämna hästen på av ägaren anvisad plats. Kostnaderna för återtransporten bekostas av fodervärden. Hästen återgår i ägarens ansvar då hästens sista ben lämnar någon del av transportfordonet på av ägaren anvisad plats.

Tvist

Vid tvist härrörande ur detta avtal eller vid bedömning om kontraktsbrott föreligger skall ärendet överlämnas till allmän domstol.



Undertecknande

Följande avtal, som upprättats i två likalydande exemplar, där parterna fått varsitt, godkännes härmed:

Ort och datum:_________________________________


_______________________________
Hästägare



_______________________________
Fodervärd
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Fast om jag säljer så har jag ju ingen rätt att skriva ngt om hur hästen ska skötas, då är den ju inte min längre.

Du vill ha för mycket kontroll på vad en person du lånar ut hästen till ska och inte ska göra. Då är det bättre att sälja om du inte kan/vill ha hästen hemma.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Varför skulle tiden 8h vara överdriven? Det är ju endast 1/3 av dygnet. Hemma så går han ute 16 h/dygn så jag har gått ner till en låg nivå där. Han mår dåligt om han inte får vara ute mkt så 8 h är absolut inte mkt tycker jag.

Lånar/leasar (som det heter i travet) så anser jag att du inte ska ha några synpunkter på hur hästen sköts så länge den mår bra och ser bra ut i hull, hovar osv dvs sköts enligt djurskydds lagen. Jag leasar en häst för dagen inget kontrakt är skrivet bara att jag godtager att ha hästen under den sagda tiden ägar bryr sig inget om hur jag tränar vad jag tränar eller hur mycket hästen är ute osv.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jag hade backat direkt för ett sådant kontrakt. Förstår att du vill ha ett vattentätt kontrakt eftersom det tydligen gick snett förra gången, men som det låter nu så är det mer ett slavkontrakt än ett fodervärdskontrakt...
Tycker allting verkar väldigt hårt uppstyrt, men de punkter jag reagerar mest över är:


Enligt mig så ska inte uppdatering vara nödvändig med så täta intervall, särskilt inte när ägaren har rätt att hälsa på närsom.



Ingenting säger ju att oanalyserat hö är sämre än analyserat. Kan bli väldigt snett ifall hö´t har höga proteinvärden (vilket man ju inte kan veta ifall analys saknas) och man då ska ge ytterligare protein i form av lucern. Bättre då att skriva att hästen ska ges en väl balanserad foderstat baserad på grovfoder av god kvalité.



Det här kontraktet använde jag sist jag hade häst ute på foder:


FODERVÄRDSAVTAL

Mellan undertecknade parter har denna dag träffats följande avtal:

Fodervärd

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
Telefon:


Hästägare

Namn:
Personnr:
Adress:
Postadress:
Telefon:


Häst

Namn:
Härstamning:
Kön:
Färg och tecken:
Ras:
Född:
Mankhöjd:
Reg.nr:
Utbildningsnivå:
Försäkringsnr:

Avtalstid

Avtalet gäller från den ________ till den ________ och förlängs automatiskt med _____ månader i sänder om uppsägning av avtalet ej skett senast _____ dagar före avtalstidens utgång. Skulle någon part önska säga upp avtalet under löpande avtalstid gäller en ömsesidig uppsägningstid om 2 månader.

Veterinärbesiktning

Hästen skall genomgå veterinärbesiktning på hästägarens bekostnad före överlämnandet till fodervärden, samt på fodervärdens bekostnad innan återlämnandet till hästägaren. Kopia på sådan undersökning skall bifogas detta avtal.

Villkor

-Hästägaren förbinder sig att hålla hästen fullständigt veterinärvårdsförsäkrad under hela avtalsperioden. Kostnaden för försäkringen betalas av hästägaren.

-Hästägaren förbinder sig att ej sälja hästen till annan under avtalsperioden.

-Fodervärden har rätt att under avtalsperioden träna och tävla med hästen på en nivå anpassad efter hästens och fodervärdens kunskaper.

-Fodervärden förbinder sig att under hela avtalstiden svara för att hästen erhåller god skötsel och vård, samt vaccineras och avmaskas enligt ägarens anvisningar.

-I det fall hästens skick avsevärt försämras under avtalstiden beroende på oaktsamhet eller bristande skötsel skall fodervärden ersätta den därigenom uppkomna skadan.

-Fodervärden äger inte rätt till ersättning för hästens eventuella vidareutbildning eller övriga förkovringar under avtalstiden.

-Hästägaren svarar inte för eventuella skador på fodervärden eller tredje man som orsakas av hästen.

-Om hästen kommer till skada under avtalstiden står fodervärden för den villkorsenliga självrisk som hästägaren har att erlägga.

-Under avtalstiden förfogar fodervärden över viss utrustning till hästen enligt separat bilaga. Denna utrustning skall återlämnas till hästägaren i likvärdigt skick i samband med hästens återlämnande.

-Hästen övergår i fodervärdens ansvar, om fodervärden ombesörjer transport, då hästens sista ben beträder någon del av transportfordonet, och om hästägaren ombesörjer transport, då hästens sista ben lämnar någon del av detsamma på av fodervärden anvisad plats.

Brott mot avtalet

I det fall hästägaren eller fodervärden bryter mot överenskommelserna i detta avtal äger den andra parten rätt att omedelbart upphäva detta avtal utan uppsägningstid. Kostnaden för återtransport av hästen i ett sådant fall ersätts av den part som sagt upp avtalet.

Återlämnande

Efter fodervärdstidens utgång skall fodervärden lämna hästen på av ägaren anvisad plats. Kostnaderna för återtransporten bekostas av fodervärden. Hästen återgår i ägarens ansvar då hästens sista ben lämnar någon del av transportfordonet på av ägaren anvisad plats.

Tvist

Vid tvist härrörande ur detta avtal eller vid bedömning om kontraktsbrott föreligger skall ärendet överlämnas till allmän domstol.



Undertecknande

Följande avtal, som upprättats i två likalydande exemplar, där parterna fått varsitt, godkännes härmed:

Ort och datum:_________________________________


_______________________________
Hästägare



_______________________________
Fodervärd

Ett enkelt och välskrivet kontrakt.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Med tanke på att det gått fel 2 ggr så tycker jag att jag har "rätt" att vara lite överdriven.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Med tanke på att det gått fel 2 ggr så tycker jag att jag har "rätt" att vara lite överdriven.

Det har du men då är det bättre att sälja om du inte vill ha hästen själv. Det är "aldrig" en bra lösning att låna ut en häst om man inte vill ha tillbaka ett fölsto. Med ett sådant kontrakt så verkar det som du vill ha hästen hemma och ta hand om den själv och låta någon annan betala och träna hästen efter dina exakta normer, ursäkta om det låter hårt men det är den känslan jag får. Annars kan du ju låna ut hästen som du känner som du litar på istället för annonser.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Fodervärdskontrakt sida 1 av 3



Båda parter har fått varsitt exemplar av detta kontrakt och varsitt exemplar av veterinärbesiktningspapper.



På följande villkor utlånas ponnyn Turbo född 2002 värde ca 60 000 kr.

Från:……………………….Till:…………………..



Fodervärdens förpliktelser:


* Fodervärden förbinder sig att väl vårda hästen och stå för dess kost och logi under tiden som hästen är utlånad till fodervärden.
* Hästen är veterinärbesiktigad den…………..och båda parter har fått varsitt exemplar av besiktningspapperna.
* Hästen är försäkrad i Folksam. A1 i vet.vård 50 000 kr och A1 liv 10 000 kr.
* Fodervärden står för självrisken och andra kostnader i samband med skada/sjukdom så som medicin, behandlingstid efteråt osv. trots att hästen tagits hem till ägaren. Tills det att hästen förklarats frisk.
* Fodervärden känner till hästens nycker och ägaren är inte ansvarig för de skador på omgivning eller eventuella människor som en häst kan förorsaka.
* Hästen ska vaccineras den ……….. mot hästinfluensa.
* Det ska varje vår och höst göras träckprov(t.ex. kollamasken) och därefter ska hästen avmaskas med den mängd och medel som behövs.
* Hästen ska varje dag ges möjlighet till att vistas ute i hage med minst en artfränd.
* Minsta hagvistelsetiden är 8 h/dag under vinterhalvåret. På sommaren ska hästen få möjlighet till att vistas ute dygnet runt under minst 4 månader. Undantag ges då det är högt parasittryck eller onormala väderförhållanden.
* Hästen ska verkas/skos var 6-8:e vecka.
* Hästen lånas ut barfota men ska vid behov skos.
* Pga hästens egen förmåga att tåla kyla så ska hästen inte ha täcke förutom vid extrema väderförhållanden eller om hästen klipps.
* Det är 1 månads ömsesidig uppsägningstid för båda parter.
* Vid vanskötsel har ägaren rätt att ta hem hästen omedelbart.
* Vid kontraktsbrott har parten som inte gjorde brottet rätt att säga upp tiden omedelbart.
* Fodervärden ska innan hästen lämnas tillbaka veterinärbesiktiga hästen högst 14 dagar innan utsatt tid då hästen ska lämnas tillbaka och stå för kostnaden. Om inte detta görs debiteras en avgift om 10 000 kr. Om det skulle visa sig att skada uppkommit hos fodervärden så ska fodervärden stå för alla veterinära och övriga kostnader runt hästen tills det att hästen är förklarad frisk.
* Fodervärden lämnar hästen hos ägaren när kontraktstiden löpt ut.
* Hästen ska vara nyverkad/skodd innan hästen lämnas tillbaka till ägaren. Med nyverkad/skodd menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr.
* Ägaren har rätt att hälsa på hästen när denne vill.




Användning Sida 2 av 3


* Hästen ska användas till träning och eventuell tävling i valfri gren.
* Hästen ska ridas/tränas i en för hästen ändamålsenlig form och varierad träning.
* Hästen får inte överansträngas varken psykiskt eller fysiskt.
* Hästen ska motioneras/tränas regelbundet.
* Hästen är utbildad ca LA dressyr och LC/LB hopp. Är även tricktränad och tränad andra skolor/rörelser än den ”klassiska” ridningen.
* Eftersom att hästen vid lämnandet inte är i kondition så ska hästen sättas igång sakta. Den första tiden ska hästen endast skrittas.


Foder
  • Hästen ska ges hö/hösilage minst 3 ggr/dygn och största givan ska ges på kvällen.
  • Hästen ska få minst 7,5 kg torrsubstans grovfoder.
  • Om analys ej finns så ska hästen tilldelas lusern och ett basmineralfoder gjort för svenska jordar.
  • Fodervärden ska på alla sätt försöka undvika kraftfoder. I första hand ges hö/hösilage av stor mängd för att tillgodose behov av näring och i andra hand läggs lusern och ev. betfor till.
  • Om hösilage används så ska hästen vaccineras mot botulism.
  • Hästen får inte gå längre än 4 timmar utan hö/hösilage från det att höet/hösilaget tagit slut.
  • Hästen har vid lämnandet dålig överlinje och muskulatur vilket fodervärden är medveten om. Och även orsaker till detta

Utrustning Sida 3 av 3

* En westernsadel naturfärgad 15 ” av allroundmodell + padd.
* En bomlös sadel Free. Svart. + padd till bomlösa sadlar.
* Ett svart träns + tyglar och tredelat tränsbett.
* Ett regntäcke med fleecefoder.
* Grimma + grimskaft
* Ponnyhackamore
* Ponnyhacket ska främst användas men bettet får användas vid dressyrridning.
* Fodervärden ska se till att hästen har passande utrustning som inte ger skav eller är för litet/stort.
* Utrustning som gått sönder eller kommit bort ska ersättas vid återlämnandet. Annars debiteras fodervärden 4000 kr om det gäller en av sadlarna och 1000 kr för övriga saker.



Ägarens förpliktelser


* Ägaren har sett till att hästen är veterinärbesiktigad och har bekostat denna innan hästen åker till fodervärden och det göres högst 10 dagar innan bestämd tid för lämning hos fodervärden.
* Ägaren kör hästen och lämnar den hos fodervärden.
* Ägaren ska se till att hästen är försäkrad enligt ovan.
* Ägaren ska se till att hästen är nyverkad innan hästen lämnas till fodervärden. Med nyverkad menas högst 2 veckor innan lämnandet. Om inte detta görs debiteras en avgift om 1000 kr till fodervärden.
* Ägaren intygar att hästen enligt hennes vetskap inte har någon känd sjukdom. Hästen har dock haft magsår men det är ngt som undviks genom mycket grovfoder och att inte låta hästen stå utan grovfoder mer än nödvändigt.
* Ägaren intygar att det är hästen enligt ovan som lämnas hos fodervärden.





Ägarens namn:

Ägarens adress:

Ägarens mobilnummer:...............................hemnumm er:.........................



Ägarens underskrift:………………………………………….



Fodervärdens namn:…………………………………………..

Fodervärdens adress:………………………………………….

Fodervärdens mobilnummer:………………………hemnummer……………………………



Fodervärdens underskrift:……………………………………….



'*********************************************************************

Igen då:angel:

Ni får gärna säga VAD det är ni tycker ska bort osv.
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Jo, alltså litar på dem det gör jag väl egentligen men jag vill inte att det ska vara några missförstånd osv. Men vilket är det som är överdrivet?

Tack för hjälpen:)
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

;) ett tips bara 1-2 vittnen är aldrig fel då kan det inte bli något tjöt. Gärna någon som är neutral. Det kan vara ett sätt att slippa domstol om det någon gång skulle gå så långt att någon vill bråka.:cool:

Men med tanke på hur svårt det kan vara att få tag i opartiska vittnen så har jag gjort ett medvetet val att skriva in att det ska lämnas till allmän domstol vid tvist ;)
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Ute tiden är mycket svår att avgöra då det är svårt att kontrollera och kan ge upphov till mycket tjafs. Annars börjar det bli rättså bra tycker jag.

Såg en sak nu 4h utan foder från det att det tagit slut kan vara en omöjlighet om man arbetar osv. Men inget så allvarligt;)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdskontrakt?

Utetiden är väl inget jag är orolig för då de lovar att han kommer ha mycket utevistelse:) Så jag har väl mest bara med det för att känna mig själv säker och för att OM det skulle vara så att fodervärden tycker att hästarna bara ska gå ute 6 timmar så kan jag påpeka att det är minst 8 h;)

Tack för hjälpen:)
 
Sv: Fodervärdskontrakt?

Ne precis, men sen så äter han rätt sakta med;). Så om de ger lunch vid 12 säger vi så skulle 3 kg hö räcka kanske 3 h. Han tar det gärna lugnt och äter vid frittilgång 11-12 kg om det inte är gräs kvar i hagarna då, då äter han ännu mindre;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 542
Hästmänniskan Jag har varit medryttare på en häst i ca ett halvår. Jag har nu börjat upptäcka att ägaren vill ha så mycket betalt som det går för...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
12 665
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 645
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp