fodervärdsstrul LÅNGT

sehnsucht

Trådstartare
Visste inte riktigt var tråden skulle ligga, men jag behöver hjälp.

Jag har haft min häst utlånad på foder i ca ett halvår. Jag hittade dem bästa fodervärdar som jag hade kunnat ha, och hästen fick världens bästa hem på landet hos en 11åring som hon skulle bli läromästare åt med en mamma med en ridintruktörsutbildning i grunden, två riktiga hästmänniskor!

Min häst, 16 årigt sto, travare, vart i min ägo i 8 år, min ögonsten, valde jag att låna ut pga tidsbrist, tanken var att hitta ett hem där hon kan få bo i många många år, och det verkade som jag hittat rätt hem då fodervärdarna sökte en häst i många år framöver. Men vi skrev kontrakt på 1½ år till en början för det hinner ju hända mycket på den tiden.
HOn gick igenom veterinärbesiktningen med en anmärkning på ½ grad på höger fram, något som var väldigt lite och som veterinären tyckte var ovesäntligt.

Allt var bra till en början, jag bad om regelbundna rapporter och gärna bilder då jag såklart var nyfiken om hur det gick och så, men jag hörde inte mycke de 2 första månaderna, mer än att all var kanon och dom älskade min häst, sedan lät jag dom vara ifred för jag ville inte verka för "kontrollerande" så jag väntade på nästa rapport från dom.

I september fick jag ett mejl att hon ett par veckor tidigare fått ett sticksår som gav lympfangit, men att dom hade vart hos veterinären och allt var bra, tills hon hade gått omkull i paddocken under ett ridpass och ryttaren ramlat av och brytit nyckelbenet. Dom skrev att hon skulle få vila ett tag och sedan skulle dom ta henne till en kiropraktor för att se så hon inte fått någon skada i kroppen av fallet innan dom började rida henne igen. Tyckte det kändes tryggt att veta!

Sedan har jag inte hört så mycket mer så jag har trott att det gått bra för dem.
Skickade ett mejl i förra veckan för att kolla om jag kunde hälsa på snart, och det gick bra när som helst och jag vart hjärtligt välkommen! Så vi bestämde att jag skall hälsa på nu i helgen. Vilket jag sett jättemycket framemot då hon bor ca 40 mil bort så jag har inte hälsat på ännu...

Fick sedan ett mejl tidigt imorse där hon frågade om hon fick lämna tillbaka hästen eftersom hon inte tar för sig tillräckligt med höger bak och blir "knackig" såfort dom börjar kräva lite mer av henne, det gäller på volt, på rakt spår så rör hon sig okej, hon skrev även att kiropraktorn sagt att hon var låst i korset och stel i höger bakben, så fodervärden tror att det sitter i ryggen på henne och hennes dotter tycker det är tråkigt att inte kunna rida.

Jag blev helt ställd, jag var tvungen att kolla igenom kontraktet vi skrivit och där står klart och tydligt att upsägning inte kan ske förrän 2 månader innan avtalets slut vilket är januari 2014.
Jag tycker det känns helt fel att dom vill lämna tillbaka min häst bara för att hon vart skadad när dom haft henne, dom har ju ansvaret nu? Varför skall jag få hem en skadad häst som gick igenom veterinärbesiktining i somras när dom fick henne? Dock så vill jag ju hästen det bästa, dock har jag lånat ut henne av en anledning och det är för att jag verkligen inte har tid för henne?

Vad gör jag om dom vill bryta kontraktet och skicka tillbaka en ofräsch häst till mig? Vad gäller? De är ju deras ansvar att stå för veterinärvård och se till att hästen blir frisk igen nu när hon är hos dom? :confused:
Skador och sånt får man ju ha med i beräkningen när man skaffar häst, även om de såklart är jättetråkigt?!


(Hästen har ALDRIG vart skadad eller halt under de 8 år hon vart hos mig)...
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

1. Dom kan inte bryta kontraktet bara för att dom inte har lust att ha kvar hästen längre.

2. Det brukar ju stå i kontrakten att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den var i vid överlämnandet, så den saken bör dom ju också fundera lite på...

Om du inte vill ha hem hästen, så stå på dig. Annars så kan du ju erbjuda dem att du tar tillbaka hästen mot att dom betalar alla kostnader tills fodervärdstiden är slut/tills hästen är i samma skick igen, men har du inte tid med hästen så hjälper det ju ändå inte.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Jag tycker att du ska ringa och diskutera me dem. De har åtagit sig att ta hand om hästen till det datum kontraktet säger. Tar du hem hästen måste du ju kompenseras för uppehållet. Vill de betala dig för att ha hästen åt dem?

Självklart kan de inte lämna tillbaka en häst i sämre skick än vad den är utlämnad i. De får helt enkelt ansvara för att få hästen i skick igen, ekonomiskt och tidsmässigt ansvara alltså. Undantaget om det skulle framkomma någon skada av äldre datum än ert foderavtal.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Det är väl inget strul? De frågade sakligt om de fick lämna tillbaka hästen i förtid och om du inte vill det så är det ju bara att säga "Nej"?
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Jag anser att det är struligt, för de är precis så det känns för mig just nu. Sedan lät det mer som ett beslut än en fråga, om att lämna tillbaka hästen i förtid. Uppfattar hennes mejl som att hon inte vill bekosta en utredning om vad som är fel på hästen, pga hon inte skaffat någon försäkring (vilket klart och tydligt står i avtalet att fodervärden skall stå för om den tycker detta är nödvändigt).

Men har pratat med min sambo över telefon nu och det känns lite bättre, det är ju faktiskt kontraktsbrott att bryta kontraktet mitt i och dessutom vilja lämna tillbaka en häst som blivit skadad hos dem och tro att jag skall stå för kostnaden istället?!

Hade sett framemot att hälsa på henne i helgen men nu känns allt bara tungt. Kommer dock åka dit ändå så jag får prata med henne ordentligt och dessutom se hur hästen rör sig och vad det är som dom anser är fel!
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Fy vad tråkigt. Det är alltid lurigt att låna ut häst och det blir sällan som man tänkt sig även om man har skrivit allt. Det verkar ju som om ni har ett ganska bra kontrakt. Hänvisa till det. Samtidigt är det ju jobbigt att ligga i tvist med de som har ens häst under sitt beskydd. Finns ingen försäkring på hästen så kan det ju bli dyrt för dig att rehabilitera din häst. Olyckor kan ju alltid hända men de får ju ta sitt ansvar, det inträffade ju när de hade hästen.
Hoppas det löser sig till det bästa
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Nu har jag fått ett mejl till från henne, och de blev jag ju inte gladare av direkt...
Hon skriver att hon förstår att det känns jobbigt för mig men att vi haft ett muntligt avtal om att man inte kan lägga ut för mycket pengar på en häst som inte är försäkrad och att jag har sagt att om det händer henne något så tar vi bort henne.

Det där är ju helt fel. Jag TRODDE dom skulle sätta på en försäkring på henne, men jag har däremot sagt att hon inte är värd att behandla gång på gång eller om de händer något allvarligt med längre konvalescent, då är det bättre för henne att få somna in!

Jag trodde inte att fodervärden skulle tolka detta som att dom inte behöver ha någon försäkring för om de händer henne något så tar vi bort henne???

Ja vet inte vad jag ska tro längre, jag vill inte ha hem en ofräsch häst men jag vill heller inte att hästen skall behöva somna in bara för att varken jag eller fodervärden tycker att någon av oss skall behöva stå för skadekostnad av henne :crazy::confused:
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Fan vilket strul :(

står det i avtalet att det är deras ansvar att teckna försäkring så kan du ju bara meddela henne att hon får skylla sig själv. Vem tar på sig ett djur utan att försäkra det?? Och om hon valde bort försäkring för att hästen skulle avlivas om något händer så borde hon ha sett till att få det nedskrivet.
Hon har ingen som helst rätt att begära att hästen ska tas bort innan ens en grundläggande utredning gjorts.

Meddela henne att hon får ta hästen till klinik och ta reda på vad som är fel, sedan får ni snacka ihop er baserat på vad veterinären säger om prognosen.

När jag lämnade ut min häst på foder hade jag ett 4-sidigt kontrakt som jag knåpat ihop med precis varenda sak som skulle kunna gå fel. Kände mig lite dum, men efter att ha läst en massa sådana här trådar så förstår man ju att det kanske inte är så dumt...

Stackare *styrkekram*
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Kort och gott, hästen skall återlämnas i det skick det lämnades ut i. Har ni tidsbestämt avtal så kan hon ej säga upp det så här. Vill hon lämna tillbaka tidigare så skall du kompenseras för de kostnader som uppkommer, exempelvis boxhyra osv, fram till det datum då avtalet egentligen går ut. MEN hästen ska fortfarande lämnas tillbaka i skick! Det går alltså inte att skicka tillbaka hästen halt och dålig, betala för uppehälle och problemet är ur världen (om du inte godkänner det förstås, men det bör du ej göra).

Att ej lägga pengar på en gammal häst tolkar jag nog som att får den kolik och behöver buköppnas, ja då avlivas den. Likaså vid kanske en allvarlig senskada eller liknande. Inte för att den är lite knackig som gamla hästar ofta blir, och som skall underhållas i form utav kanske kiropraktor eller liknande. Men det är en tolkningsfråga och det är klart hon vill tolka det till sin fördel, men finns det ej med i avtalet så gäller det inte.

Stå på dig!
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Sådär är det alltid.
Det är kul så länge som hästen går att använda men så fort som det tar emot litet så vill de inte ha den längre.
Även om det är de själva som har orsakat problemet.

Fodervärda friska hästar och sedan rida sönder dem/misslyckas med skötseln för att byta till en ny frisk häst att fodervärda är vad folk gör och alltid har gjort.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Sådär är det alltid.
Det är kul så länge som hästen går att använda men så fort som det tar emot litet så vill de inte ha den längre.
Även om det är de själva som har orsakat problemet.

Fodervärda friska hästar och sedan rida sönder dem/misslyckas med skötseln för att byta till en ny frisk häst att fodervärda är vad folk gör och alltid har gjort.

:bow::bow::bow:
Lika tråkigt varje gång. (Fleur, som blivit flera tusen kr fattigare av den orsaken)
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Fyfan vad tråkigt att höra blir så ledsen och upprörd när jag hör hur folk går tillväga och har inget ansvar överhuvudtaget!

Jag hade begärt pengar, sånthär ska inte fodervärd slippa undan med! Riktigt dålig stil , var hon inte ridinstruktör också haha!!??:grin:

Jag hade gjort såhär
1 Ring/kontakta någon som kan detta bättre och låt dessa se fodervärdsavtal och se vad du kan göra!!
2.Ta tillbaka hästen, innan det bli fler fel på denna!!
3. Ta ut vet och be honom/ henne gå igenom henne grundligt och skriv papper på detta!Sedan visas detta för fodervärd och vilka kostnader hon ska stå för om det går att begära!!

Lycka till!!!!!!!
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Inte alltid, här är en som tar sitt ansvar och gjorde under fodervärdstiden! ;) Nåja, när det händer är det alltid tråkigt, men det här fallet känns tydligt. Fodervärden ska stå för utredning och rehabilitering, när de inte tecknat försäkring så får de stå sitt kast och vill de lämna tillbaka hästen i förtid ska de stå för hästens omkostnader tills kontraktets slut och behandling + rehabilitering tills att den är frisk. Först! Åk till veterinär och undersök för att få en prognos, så kan de utgå därifrån.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Jag vet inte om hon kan hävda muntligt avtal eftersom det råder vissa tvetydigheter som ni tolkade olika. Dessa är alltid svåra eftersom ord står mot ord, och du menade ju helt klart inte att hästen inte behövde försäkras vilket de tycktes ta det som.
En försäkring är inte någon större månadskostnad så detta känns endast dumsnålt av fodervärden. Nu börjar det bli dyrt, och då vill de inte ta konsekvenserna längre.
Håll på ditt att du inte menade att en försäkring var onödig och att det "bara var att ta bort" henne om något hände.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Men ..
Det här har jag aldrig reflekterat över trots att jag varit både fodervärd och haft hästar utlånade.

Hästen ska återlämnas i samma skick som den lämnades iväg. Är det verkligen giltigt det? Kan man ställa det kravet? Vad händer om hästen te.x får en sjukdom/skada som INTE beror på något fodervärden gjort/inte gjort utan på ren otur te.x?

Te.x om jag lånar ut en islandshäst också får den hos fodervärden eksem, trots att den skötts och skyddats efter "konstens alla regler". Ska jag hålla fodervärden ansvarig för det isåfall?
På vilket sätt? Hårklyveri tycker jag.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Självklart ansvarar man som fodervärd för skador och sjukdomar som uppstår under fodertiden. Både tidsmässigt och ekonomiskt.

T ex eksem kan ju också komma för att man inte sköter hästen ordentligt utan låter den gå i knottrik hage, dåligt foder etc. Har hästen dragit på sig en hälta under fodertiden får man vackert ta hand om behandlig och konvalcens till dess man kan återlämna en häst i det skick man mottog den.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Det går ju inte alltid att lämna tillbaka i samma skick, men då kan man få lov att kompensera ägaren för värdeminskningen. Det är alltid en otroligt stor risk att låna andras grejer, de kan gå sönder och då står man där.
Sedan beror det ju på vad man skriver, för en islänning kanske man skriver hur den ska skötas sommartid och om eksem ändå skulle uppkomma så blir fodervärden inte skyldig för just det.
Är det en schysst ägare och man kan visa att man verkligen gjort allt man kunnat så kan det ju hända att ägaren tycker att det kan vara ok.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Tänkte jag skulle uppdatera lite! Har ju gått två dagar nu...
Vi fortsatte skicka mejl i onsdags, och efter att jag skrivit precis vad jag kände och tyckte om saken så vände hon rätt så tvärt, inte för att hon haft en tråkig ton mot mig, men helt plötsligt så skrev hon att hon absolut inte ville att vi skulle hamna i någon tvist eller vara osamt, och hon tyckte även att jag lät hård i mina mejl och verkade ta illa upp av det.
Hon hade missuppfattat mig. Hon trodde att det var höger bakben ( det som hon tydligen inte rör sig ok med nu) som hästen fått anmärkning på på besiktvningen i somras, när det i själva verket är höger fram, och därav hon kände att hon inte ville rota i någon gammal skada och betala det, vilket jag kan förstå, men nu när hon förstod att detta med höger bak är något nytt som hänt hos dom så sa hon att det är en helt annan sak och nu skall dom ta henne till veterinär och göra en hältkoll. Sedan trodde hon dock att det kan vara att hästen är stel och ojämt musklad som kan göra att hon inte tar för sig med höger bak riktigt, så visar inte hältutredningen något så skall hon se till att arbeta henne mycket från marken och försöka få bort stelheten.
Så det kändes skönt att höra!

Nu skall jag även hälsa på hästen imorgon, har inte träffat henne sedan jag lämnade henne där i somras, så det skall bli intressant att se om jag märker eller ser något jkonstigt på henne, och hur tydligt det är, jag känner ju hästen väl....
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Hon sa också att hon skulle skaffat försäkring på hästen men att det inte gick för att hon är 16 år? Är det så att försäkringsbolagen inte går med på det på en häst som är över 16? HUr gör då alla som köper en äldre häst? Går alla äldre hästar oförsäkrade?:confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 187
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp