fodervärdsstrul LÅNGT

Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Mycket möjligt, men dom ville inte ha den försäkringen som jag hade på hästen (hade endast akutvård, och på agria) och de ville inte hon ha, för hon skulle fixa en annan försäkring som hon kollat upp på folksam, sa hon redan innan hon fick hem hästen, så därför sa jag upp försäkringen som jag hade...
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Jag ska aldrig mer ta en häst på foder, det säger jag nu.

Har aldrig haft en tanke men jag förstår ju precis vad ni skriver och det är ju helt uppenbart egentligen. Men just som en sån grej som eksem. En eksemhäst kan ju tappa ganska mycket i värde ..... upp till hälften. Jag menar är fodervärden skyldig på något vis e.x varit otroligt oaktsam så är det ju inget snack om saken men har man bara jävla otur så .... jag menar hästen hade ju lika gärna kunnat få eksem hos ägaren isåfall. Men nu är ju det ett fiktivt fall.

Mycket ska man lära sig. Helt klart ...
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Det var ganska osmart av dig att säga upp din hästs försäkring för en 16 årig häst kan du aldrig teckna en ny likandan försäkring till. Det bästa är om ägaren håller hästen försäkrad och fodervärden sedan betalar kostnaderna (förutom det eventuella livvärdet) till ägaren. På så sätt är man som ägare säker på att hästen är försäkrad!

När det gäller kontraktet ni skrivit så talar allt till din fördel. Hon ska inte tro att hon ska lämna tillbaka en skadad häst, åtminstone inte innan hon fått på papper vad det exakta felet är på hästen. Enligt kontraktet får hon heller inte lämna tillbaka hästen ännu så antingen får hon kompensera dig för hästens kostnader och du tar hem hästen eller får de ta sitt ansvar och ha kvar hästen samt behandla den samt KRÄV en veterinärbesiktning vid återlämandet av hästen och var gärna med på veterinärbesiktningen så att det inte fuffas.

Lycka till, verkligen tråkigt när det blir såhär.. tyvärr är det allt för vanligt!
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Enligt min mening är försäkringen den enda skyddsvästen man kan ha som hästägare när man lånar ut sin häst!

I detta fall hade det hjälp massor att du hade kvar din försäkring på hästen...

Sedan vet jag inte om det är helt rätt att försäkra någon annans sak/egendom!?

Tråkigt att det har blivit såhär och hoppas att det löser sig för dig och hästen!
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Nu drar du alla över en kam. Jag har varit fodervärd till 3 hästar och alla har de ökat i värde under min tid. Har alltid behandlat de som "mina" egna hästar, vad gäller omsorg och försäkringar.
Det finns bra fodervärdar.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Nu drar du alla över en kam. Jag har varit fodervärd till 3 hästar och alla har de ökat i värde under min tid. Har alltid behandlat de som "mina" egna hästar, vad gäller omsorg och försäkringar.
Det finns bra fodervärdar.

Håller med . Har varit både fodervärd och lånat ut till fodervärd och haft fantastiskt fina samarbeten !
Jag skulle tillochmed Vilja dra det till sin spets och säga att en bra fodervärd vilket det finns många av , är MER mån , försiktig och noga runt hästen än om den varit en egen . Just för att man lånar .
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Ja, det gör det faktiskt.
Jag hade en häst ute på foder i 1,5 år och när jag lämnade iväg hästen kände jag mig kluven och osäker på fodervärden - som visade sig skulle göra ett kanonjobb med hästen - lägga ned engagemang, tid och pengar.
Men självklart blir man väl bitter om man samlar på sig flera dåliga erfarenheter, för jag tror nog att det generella är att det faktiskt inte är så där jättelyckat ... Har man inte råd att köpa en häst - hur ska man då kunna betala för underhållet?
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Det beror ju lite på vilka premisser man lämnar ut sin häst på foder...

Lämnas den ut för att man som ägare inte har råd, vilket kan hända om man blir av med jobbet eller vad som helst. Så är det nog lätt att det blir tokig, till skillnad om man lämnar ut hästen på foder för att den senare ska säljas till fodervärden om allt funkar så är ju fodervärden kanske mer angelägen att sköta hästen. Till skillnad emot 1 års kontrakt där den sedan ska tillbaka till ägaren?!

Jag vet inte, jag vet bara att när jag hade foderhäst skötte jag den som min egen med allt vad det innebär (Förutom försäkringen som ägaren stod för) senare fick jag möjligheten att köpa och jag gjorde det utan att blinka...

Jag tycker att man alltid ska ha i åtanke att en fodervärd kan känna sig utnyttjad om man lånar ut hästen i 1 år och man förväntar sig något, den kanske ska tränas (Kostar pengar) och tävlas (kostar ännu mer) för att man sedan ska ta hem hästen efter 1år. Det kanske är en bidragande orsak till att en fodervärd inte vill lägga ut alla de där pengarna för att de sedan ska "åka hem"
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Håller med . Har varit både fodervärd och lånat ut till fodervärd och haft fantastiskt fina samarbeten !
Jag skulle tillochmed Vilja dra det till sin spets och säga att en bra fodervärd vilket det finns många av , är MER mån , försiktig och noga runt hästen än om den varit en egen . Just för att man lånar .

Tar man emot en häst i vetskapen
Att den ska tillbaka om ett år taran jävligt bra hand om den
.
Om Man är normal . Vad har avtalet om tidsbegränsning att göra med det ? Det har man ju själv godkänt i avtalet ?!
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Bitter betyder inte för den skull att det målas upp som ngn allsanning eller generellt förfarande .
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Jag säger inte att de är rätt att "inte bry sig om hästen eftersom den ska tillbaka om ett år"

Men man ska alltid ha i åtanke att det KAN bli ett bakslag...

Många tar en foderhäst för att de inte har råd med själva köpeskillingen, medan andra tar en foderhäst för att de tror att det "bara" är stallhyran man ska betala...
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Min poäng som du helt missade var att majoriteten är seriöst folk som öht inte tänkt tanken att det skulle vara annat än tvärfel att resonera som att eftersom den ska tillbaka kan man missköta den och behöver inte bry sig . Du missade helt poängen .

Nä ."många" tar inte en foderhäst pga det . Däremot om hästägaren lånar ut sin häst till kreti och pleti pga egna problem och utan att ha koll hur man skriver avtal eller hittar en seriös person - vilket merparten nog är - så visst blir det problem
Helt säkert .

En normal och sund fodervärd tar hand om hästen extra noga . Just för att den inte är ens egen .
 
Senast ändrad:
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Ett fodervärdskontrakt är INGEN garanti för att allt sköts...

Om ett fodervärdsavtal inte sköts av fodervärden kan ägaren inte åka och hämta sin häst, trots att ett kontraktsbrott skett... av den enkla anledningen att det är egenmäktigt förfarande...
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Om man tar en häst på foder är man väl medveten om villkoren INNAN man skriver på?! Ska man ha hästen ett år, kan man väl inte komma och känna sig lurad och utnyttjad efter ett år för att ägaren vill ha tillbaka hästen. Det var ju beslutat från början i så fall.

Har man så dålig koll på vad man sysslar med kanske det är tid att tänka över hur man hanterar sitt liv - i stort.
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Det jag vill säga är att bara för att man har ett bra kontrakt som båda parter skrivit på, betyder inte det att man är skyddad mot kreti och pleti och man kan inte göra ett skit åt det i alla fall när man väl står där... OM man står där med skägget i brevlådan

En normal och sund fodervärd tar hand om hästen extra noga . Just för att den inte är ens egen .

Jag håller med dig till punkt och pricka!
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

Om man tar en häst på foder är man väl medveten om villkoren INNAN man skriver på?! Ska man ha hästen ett år, kan man väl inte komma och känna sig lurad och utnyttjad efter ett år för att ägaren vill ha tillbaka hästen. Det var ju beslutat från början i så fall.

Har man så dålig koll på vad man sysslar med kanske det är tid att tänka över hur man hanterar sitt liv - i stort.

Jag håller med dig!

Men hur många missnöjda fodervärdar/ägare finns det inte? Bara till att se denna tråd så stöts det ju på patrull när hästen börjar kosta mer pengar än vad den har gjort hittills
 
Sv: fodervärdsstrul LÅNGT

KL*

Sedan kan de ju vara så enkelt att en olik hästsyn av fodervärden gentemot ägaren kan skapa problem...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp