Fodervärd eller sälja?

sthu

Trådstartare
Jag får nog inse att mina ridande dagar är över. Jag har helt enkelt för ont för att klara hålla igång hästen på ett bra sätt.
Nu kommer dilemmat: vad gör jag med ridhästen?

Hon är rätt svår, har humörsvängningar och kan vara rätt opålitlig. Trevlig att rida när man vet vad man gör men rent ut sagt livsfarlig om ryttaren är minsta osäker.

Jag funderar på vad som är bäst, att låna ut på foder så jag kan ta tillbaka henne om det inte funkar (och hitta nån annan som kan ta över), sälja och riskera att hon slussas runt men å andra sidan blir jag av med ägaransvaret och blir inte stående med en häst jag inte har någon nytta av.

Hur skulle ni gjort?
Sälja, foder eller nån helt annan lösning?
 
Sälja en sån häst kan nog vara lite vanskligt?
Fodervärd som får köpa om det fungerar?
Längre prövotid innan försäljning?


Om inget ovanstående så ser ju jag bara en väg, och den är för hästens skull om den är svår och farlig och inte får rätt människa.
 
Sälja en sån häst kan nog vara lite vanskligt?
Fodervärd som får köpa om det fungerar?
Längre prövotid innan försäljning?


Om inget ovanstående så ser ju jag bara en väg, och den är för hästens skull om den är svår och farlig och inte får rätt människa.

Så farlig är hon inte att avlivning är ena utvägen. Men ingen nybörjarhäst direkt. Om inte annat kan jag ha kvar henne som sällskap till min andra häst tills han inte finns längre. Så jag sitter inte i skiten och måste bli av med hästen, det är mest synd att en så fin ridhäst inte används.

Foder och sedan köp hade ju varit perfekt! Kan man skriva det redan i annonsen eller verkar det alldeles för desperat?
 
Så farlig är hon inte att avlivning är ena utvägen. Men ingen nybörjarhäst direkt. Om inte annat kan jag ha kvar henne som sällskap till min andra häst tills han inte finns längre. Så jag sitter inte i skiten och måste bli av med hästen, det är mest synd att en så fin ridhäst inte används.

Foder och sedan köp hade ju varit perfekt! Kan man skriva det redan i annonsen eller verkar det alldeles för desperat?
Jag tycker inte att det låter desperat, snarare att du är mån om hästen att den hamnar hos rätt person.
 
Så farlig är hon inte att avlivning är ena utvägen. Men ingen nybörjarhäst direkt. Om inte annat kan jag ha kvar henne som sällskap till min andra häst tills han inte finns längre. Så jag sitter inte i skiten och måste bli av med hästen, det är mest synd att en så fin ridhäst inte används.

Foder och sedan köp hade ju varit perfekt! Kan man skriva det redan i annonsen eller verkar det alldeles för desperat?
Jag hade absolut skrivit det i annonsen, foder för senare köp. Tycker som @Magiana , att du är mån om hemmet!
 
Jag hade egentligen tänkt behålla henne över vintern och försöka rida lite så hon är i hyfsad form (har longerat och tömkört en del) men kanske lika bra att sätta ut annons redan nu.
 
Jag hade egentligen tänkt behålla henne över vintern och försöka rida lite så hon är i hyfsad form (har longerat och tömkört en del) men kanske lika bra att sätta ut annons redan nu.
Så synd att jag bor för långt bort. Annars hade jag kunnat sätta lite kondition i damen.
 
Det hade varit perfekt! Har försökt hitta medryttare men ingen har nappat... Det är väl för långt att åka eller nåt.
I vissa områden är det svårt med medryttare. Det påstås att det är svårt att hitta sånt här också, men jag är hästlös för tillfället. Islänningen som jag började rida blev ju dålig och nu ska han vila över nyår är det sagt. Sen får vi se.
 
Det har ju andra redan skrivit, men jag tycker absolut du ska skriva i annonsen att det är foder för senare köp. Eftersom jag har en häst ute till salu har jag kunnat konstatera att det är väldigt populärt från köparnas sida... ;)
 
Har sett lika många foderhästar som blir vandringspokaler - lånas ut för senare köp eller på långa kontrakt och kommer hem ett par månader senare för att de gått sönder eller att fodervärden får problem i ridningen. Och istället för att investera i behandling eller vettig träning så som man skulle gjort om man ägde hästen, så skickar man ”hem” problemet illa kvickt. Åker iväg på hem efter hem. Foder innan köp blir aldrig köp.

Sänk priset och sälj till nån kompetent nog och motiverad till att kunna lösa eventuella problem och investera i att ta hjälp att lösa det och framför allt - ge hästen tid.
 
Har sett lika många foderhästar som blir vandringspokaler - lånas ut för senare köp eller på långa kontrakt och kommer hem ett par månader senare för att de gått sönder eller att fodervärden får problem i ridningen. Och istället för att investera i behandling eller vettig träning så som man skulle gjort om man ägde hästen, så skickar man ”hem” problemet illa kvickt. Åker iväg på hem efter hem. Foder innan köp blir aldrig köp.

Sänk priset och sälj till nån kompetent nog och motiverad till att kunna lösa eventuella problem och investera i att ta hjälp att lösa det och framför allt - ge hästen tid.
Visst kan det hända men motsatsen händer också. Jag vet ett fall där fodervärden jobbade målmedvetet med hästen så den blev i bättre skick än när den kom och hon ville köpa hästen när foderperioden tog slut, men ägaren ville ha tillbaka hästen. Vid ett annat fall ville inte ägaren ha tillbaka hästen, så fodervärden fick hästen gratis. Den hölls i fint skick ända tills den togs bort, 26 år gammal. (Jag red den sistnämnda de 2 sista åren och den förstnämnda under ett halvår.)
 
Visst kan det hända men motsatsen händer också. Jag vet ett fall där fodervärden jobbade målmedvetet med hästen så den blev i bättre skick än när den kom och hon ville köpa hästen när foderperioden tog slut, men ägaren ville ha tillbaka hästen. Vid ett annat fall ville inte ägaren ha tillbaka hästen, så fodervärden fick hästen gratis. Den hölls i fint skick ända tills den togs bort, 26 år gammal. (Jag red den sistnämnda de 2 sista åren och den förstnämnda under ett halvår.)
Ja, självklart! Har också träffat på många suveräna fodervärdar så det finns gott om sådana därute också. Men om TS häst är ”svår” så finns risken att den får åka på många ”provhem” i onödan.
 
Har sett lika många foderhästar som blir vandringspokaler - lånas ut för senare köp eller på långa kontrakt och kommer hem ett par månader senare för att de gått sönder eller att fodervärden får problem i ridningen. Och istället för att investera i behandling eller vettig träning så som man skulle gjort om man ägde hästen, så skickar man ”hem” problemet illa kvickt. Åker iväg på hem efter hem. Foder innan köp blir aldrig köp.

Sänk priset och sälj till nån kompetent nog och motiverad till att kunna lösa eventuella problem och investera i att ta hjälp att lösa det och framför allt - ge hästen tid.

Fast jag vet ju inte på förhand om köparen är bra eller ej. Det kan kännas bra men ändå bli pannkaka och då har jag ingen kontroll längre. Äger jag hästen kan jag ta hem henne igen.

Det är en ponny kanske ska tilläggas, d-ponny. Så hon attraherar ju mest yngre ryttare, vilket hittills inte gått så bra i hennes liv..

Jag tror jag lägger ut en annons om foder för senare köp ändå. Det känns bättre på nåt sätt.
 
Jag har min knepiga oxh tidigare skadade på foder med möjlighet att köpa. Han trivs kanon, de trivs med honom och jag är glad. Även om de troligen inte kommer köpa (en ponny och ungen växer) så kommer han bli lättare låna ut igen sen.
Risken han skulle kommit tillbaka trasig kändes lätt att ta då alt hade varit att ta bort liksom. Sälja vägrade jag. Han är farlig om han har ont och försvinner den infon ang en sockersöt ponny kan ett barn skadas svårt eller dö...
 
Nu har jag lagt ut en annons. Det svider lite i hjärtat och det märks på annonsen.. Men nu är det gjort i varje fall.
 
Och nu har jag lagt ut massor med annonser. Får väl se om rätt människa finns därute nånstans. Det är väldigt synd att en så bra ridhäst bara står.
 
Jag får nog inse att mina ridande dagar är över. Jag har helt enkelt för ont för att klara hålla igång hästen på ett bra sätt.
Nu kommer dilemmat: vad gör jag med ridhästen?

Hon är rätt svår, har humörsvängningar och kan vara rätt opålitlig. Trevlig att rida när man vet vad man gör men rent ut sagt livsfarlig om ryttaren är minsta osäker.

Jag funderar på vad som är bäst, att låna ut på foder så jag kan ta tillbaka henne om det inte funkar (och hitta nån annan som kan ta över), sälja och riskera att hon slussas runt men å andra sidan blir jag av med ägaransvaret och blir inte stående med en häst jag inte har någon nytta av.

Hur skulle ni gjort?
Sälja, foder eller nån helt annan lösning?
Så är min häst också. Svårt rida och även svår att förstå ibland. Jag kan tillägga att hon är ett direkt kvitto på min brist på kunskap, mod och tålamod.
Det jag har tänkt är att om det händer mig ngt så säljer jag henne som sällskapshäst. Jag kommer inte att skriva vad hon kan eller dyligt. Bättre hon säljs till ett kravlöst hem. Om de sen hittar hennes knappar så vore det fantastiskt men jag tvivlar. Då ska hon hamna hos en tillridare och en sådan person är inte intresserad av min typ av häst.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 936
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp