Fodervärd

Voffisarna

Trådstartare
Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta fallet är totalt slut i huvudet....(Ursäkta uttrycket). Hon har skrivit ett "eget avtal" till att börja med fast man ska använda Skk:s. Dessutom betalar jag försäkring till henne, men jag får inget försäkringsbrev. Jag misstänker också att jag betalar mer än jag ska. Jag betalar också för avel i försäkringen fast det är hon som ska göra det. Hon begär också 3 kullar under "hundens fertila ålder" fast man bara får ta två upp till fem år. Jag står heller inte som ägare till hunden utan det gör hon. Jag har ju förstått att hon gjort så här med flera av sina hundar. Jag får inte gå till veterinär utan att kontakta henne ens för minsta sak, men det skiter jag i däremot. Sist när inte hunden var dräktig så blev hon skitsur och ville skylla det på mej. Skulle det dessutom hända hunden något så skriver hon att hon ska ha hela livförsäkringen fast jag betalar, och så är inte heller reglerna. Enligt Skk:s regler skriver hon här och var i avtalet vilket verkligen inte stämmer. Nu har jag inte pratat med henne sen tiken gick tom. Naturligtvis kommer jag höra av mej nästa gång hon löper eller om det är något annat då det är min skydlighet, men kärringen är också fruktansvärt elak. Jag är också för snäll......fast jag själv varit uppfödare, för jag vill inte vara osams med folk som jag måste ha att göra med i flera år. Säg inte att jag ska lämna tillbaka hunden för det finns inte i min värld. Tycker inte att hon är speciellt seriös överhuvudtaget. Dessutom säljer hon ju dessa försäkringar också. Jag skulle hellre ta en egen på henne, och sen måste man ju få till ett lagligt avtal känner jag....
 
Hunden är reggad, och faktum är att jag har faktiskt haft kontakt med dom anonymt, så egentligen vet jag väl vad som behöver göras. Bara undrade mest hur vanligt detta är i hundvärlden och hur andra har löst det så att säga. :) Jag tycker bara att det är otroligt jobbigt att behöva vara osams med en människa som jag måste ha kontakt med i flera år....vilket jag är övertygad om att jag kommer att bli. Sånt är tråkigt.
 
Är det en SKK-ansluten uppfödare så kontakta SKK. Det är regelbrott att inte använda sig av standardavtalen.
Dock behöver ju själv vara medlem i SKK för att få juridisk hjälp av dom.

Dock undrar jag varför du tagit en sådan hund på foder med det avtalet om du själv varit uppfödare :confused: du borde ju veta att det inte är enligt reglerna.
 
Avtalet kan omöjligt vara giltigt med tanke på att den starkare parten (uppfödaren) gynnas så ensidigt. Jag hade faktiskt bråkat...

Jag är fodervärd och har en tik ute på foder själv. Har väldigt bra kontakt med min tiks uppfödare, men känner ändå att det är sista gången jag tar hund på foder - det är helt enkelt inte min grej att inte ha full bestämmanderätt över mina hundar.
 
Avtalet kan omöjligt vara giltigt med tanke på att den starkare parten (uppfödaren) gynnas så ensidigt. Jag hade faktiskt bråkat...

Jag är fodervärd och har en tik ute på foder själv. Har väldigt bra kontakt med min tiks uppfödare, men känner ändå att det är sista gången jag tar hund på foder - det är helt enkelt inte min grej att inte ha full bestämmanderätt över mina hundar.
Jag kommer nog aldrig sätta ut en hund på helfoder. Har dock sålt en i år med bibehållen avelsrätt till en nära vän. Är mycket kortare åtagande för den som har hunden även om jag önskade jag kunde behålla alla själv som jag vill ha :D
 
Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta fallet är totalt slut i huvudet....(Ursäkta uttrycket). Hon har skrivit ett "eget avtal" till att börja med fast man ska använda Skk:s. Dessutom betalar jag försäkring till henne, men jag får inget försäkringsbrev. Jag misstänker också att jag betalar mer än jag ska. Jag betalar också för avel i försäkringen fast det är hon som ska göra det. Hon begär också 3 kullar under "hundens fertila ålder" fast man bara får ta två upp till fem år. Jag står heller inte som ägare till hunden utan det gör hon. Jag har ju förstått att hon gjort så här med flera av sina hundar. Jag får inte gå till veterinär utan att kontakta henne ens för minsta sak, men det skiter jag i däremot. Sist när inte hunden var dräktig så blev hon skitsur och ville skylla det på mej. Skulle det dessutom hända hunden något så skriver hon att hon ska ha hela livförsäkringen fast jag betalar, och så är inte heller reglerna. Enligt Skk:s regler skriver hon här och var i avtalet vilket verkligen inte stämmer. Nu har jag inte pratat med henne sen tiken gick tom. Naturligtvis kommer jag höra av mej nästa gång hon löper eller om det är något annat då det är min skydlighet, men kärringen är också fruktansvärt elak. Jag är också för snäll......fast jag själv varit uppfödare, för jag vill inte vara osams med folk som jag måste ha att göra med i flera år. Säg inte att jag ska lämna tillbaka hunden för det finns inte i min värld. Tycker inte att hon är speciellt seriös överhuvudtaget. Dessutom säljer hon ju dessa försäkringar också. Jag skulle hellre ta en egen på henne, och sen måste man ju få till ett lagligt avtal känner jag....

Alltså jag fattar att det är irriterande MEN du var ju ok med det när du skrev på det.
Bättre att inte skriva avtal med dem som ej håller sig till SKK-avtal.

Jag har haft fodertik från en bra uppfödare men jag vill ändå inte ha det igen.
Jag kände en press från uppfödaren att prestera (bruksras) trots att uppfödaren aldrig uttalade det.
Dessutom fick min tik vaginit vid första löpet och då framkom att uppfödaren vid en livmoderinflammation var väldigt skeptisk till att operera bort livmodern. Jag var väldigt lättad över att inte behöva hamna i situationen där jag ville operera men uppfödaren sa nej.
 
Jag kommer nog aldrig sätta ut en hund på helfoder. Har dock sålt en i år med bibehållen avelsrätt till en nära vän. Är mycket kortare åtagande för den som har hunden även om jag önskade jag kunde behålla alla själv som jag vill ha :D
Jag vill ha iaf 2 chanser att få en tik att fortsätta linjen med - och min fodervärd är lika mån om det som vad jag är - det är hennes tiklinje :D

Sålde den andra fodertiken, med muntlig överenskommelse om möjlighet att leasa henne om hon blir superb. Dvs. hundens ägare har makten att avgöra om hon vill ta risken en dräktighet innebär, inte tvingas till det.
 
Jag vill ha iaf 2 chanser att få en tik att fortsätta linjen med - och min fodervärd är lika mån om det som vad jag är - det är hennes tiklinje :D

Sålde den andra fodertiken, med muntlig överenskommelse om möjlighet att leasa henne om hon blir superb. Dvs. hundens ägare har makten att avgöra om hon vill ta risken en dräktighet innebär, inte tvingas till det.
Jag har ju sålt en tik som jag har möjlighet att få leasa in om 1-1,5 år. En tik som ofta är här och känner sig hemma här och är en i flocken - det känns guld värt, för heeler är inte alltid lätta att slänga ihop som helt främmande :)
 
Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta fallet är totalt slut i huvudet....(Ursäkta uttrycket). Hon har skrivit ett "eget avtal" till att börja med fast man ska använda Skk:s. Dessutom betalar jag försäkring till henne, men jag får inget försäkringsbrev. Jag misstänker också att jag betalar mer än jag ska. Jag betalar också för avel i försäkringen fast det är hon som ska göra det. Hon begär också 3 kullar under "hundens fertila ålder" fast man bara får ta två upp till fem år. Jag står heller inte som ägare till hunden utan det gör hon. Jag har ju förstått att hon gjort så här med flera av sina hundar. Jag får inte gå till veterinär utan att kontakta henne ens för minsta sak, men det skiter jag i däremot. Sist när inte hunden var dräktig så blev hon skitsur och ville skylla det på mej. Skulle det dessutom hända hunden något så skriver hon att hon ska ha hela livförsäkringen fast jag betalar, och så är inte heller reglerna. Enligt Skk:s regler skriver hon här och var i avtalet vilket verkligen inte stämmer. Nu har jag inte pratat med henne sen tiken gick tom. Naturligtvis kommer jag höra av mej nästa gång hon löper eller om det är något annat då det är min skydlighet, men kärringen är också fruktansvärt elak. Jag är också för snäll......fast jag själv varit uppfödare, för jag vill inte vara osams med folk som jag måste ha att göra med i flera år. Säg inte att jag ska lämna tillbaka hunden för det finns inte i min värld. Tycker inte att hon är speciellt seriös överhuvudtaget. Dessutom säljer hon ju dessa försäkringar också. Jag skulle hellre ta en egen på henne, och sen måste man ju få till ett lagligt avtal känner jag....

Jag har varit fodervärd till 4 hundar.

De första 3 fixade min pappa iom att jag var 9 år själv. Vi körde SKKs kontrakt.
Själva det praktiska funkade fint. Men när de hundarna gick ur tiden letade jag upp en annan kennel via kontakter iom att jag inte ville stödja djurhållningen vi med tiden märkt hos första kenneln.
De bodde där i burar. Ett rum för tikar och ett för hanar. De gick aldrig på promenader utan rastades några min per dag på baksidan.

Nästa uppfödare fokuserade på mentalitet och vettigt hundliv och var välkänd i rasen för trevliga hundar.
Jag blev först fodervärd åt en då jag hade en gamling kvar. Då gamlingen gick ut tiden tog jag hem en till från samma uppfödare. Vi hade avtal från SKK.
Hon betalade försäkring. Ena hunden tog hon aldrig någon kull på iom att den haft en kull innan min tid. Och då krävt kejsarsnitt. Försäkringen täckte ett snitt till. Men uppfödaren ville inte utsätta hunden för det igen. Den fick jag iaf. Den andra tog hon en kull på innan den fick bli min.

Jag tog foderhundar iom att jag då var sjukskriven och inte ville ta mer av sparpengar än nödvändigt.

Nästa hund köpte jag. Den är uppfödd av uppfödare två. Hon hjälpte mig hitta den(som sålts) och vi har fin kontakt. Det var tack vare henne jag fick köpa nuvarande.
Jag skulle absolut kunna rekommendera henne till någon som vill ha foderhund.
Att jag inte tog det igen är väl lika mkt mix av att inte vilja vara ifrån hunden så länge och ev risker med valpning etc. Och absolut inte pga det juridiska/kontakt med uppfödare etc.
 
Jag har en hane där uppfödaren har bibehållen avelsrätt ( 3 kullar). Jag tjatade till mig honom, han skulle annars bott kvar.
Vi har bra kontakt och ett gemensamt intresse i en fin hund. Jag har tik från samma uppfödare, tiken äger jag fullt ut. Jag är bara glad att jag fått förtroendet att förvalta hunden, bästa valphen.
Jag skulle aldrig i helvete ha en foderhund från en uppfödare jag ogillar. Eller ens inte gillar jättemycket. Det sista jag vill är att bråka med min uppfödare, det är ju ett ömsesidigt förtroende och samarbete.
 
Det låter ju onekligen som ett riktigt mardrömsavtal du gått med på.

Jag har själv en tik med bibehållen avelsrätt men hade aldrig haft en hund på foder om det inte varit just från denna uppfödaren. Uppfödaren är en nära vän till mig sedan tio år tillbaka. Hennes uppfödarvänner blir förvånade när de inser hur mycket vi ställer upp, men för oss är det självklart. Ställer ut, kör tiken till hanen när det är dags att para och har tom låtit tiken få valparna hemma hos oss. Har tom hittat tre av fyra köpare till valparna :D Men jag hade aldrig tagit en hund på foder från någon annan som sagt, men har lärt mig SÅ mycket om uppfödning osv tack vare detta :)
 
Jag har varit fodervärd till 4 hundar.

De första 3 fixade min pappa iom att jag var 9 år själv. Vi körde SKKs kontrakt.
Själva det praktiska funkade fint. Men när de hundarna gick ur tiden letade jag upp en annan kennel via kontakter iom att jag inte ville stödja djurhållningen vi med tiden märkt hos första kenneln.
De bodde där i burar. Ett rum för tikar och ett för hanar. De gick aldrig på promenader utan rastades några min per dag på baksidan.

Nästa uppfödare fokuserade på mentalitet och vettigt hundliv och var välkänd i rasen för trevliga hundar.
Jag blev först fodervärd åt en då jag hade en gamling kvar. Då gamlingen gick ut tiden tog jag hem en till från samma uppfödare. Vi hade avtal från SKK.
Hon betalade försäkring. Ena hunden tog hon aldrig någon kull på iom att den haft en kull innan min tid. Och då krävt kejsarsnitt. Försäkringen täckte ett snitt till. Men uppfödaren ville inte utsätta hunden för det igen. Den fick jag iaf. Den andra tog hon en kull på innan den fick bli min.

Jag tog foderhundar iom att jag då var sjukskriven och inte ville ta mer av sparpengar än nödvändigt.

Nästa hund köpte jag. Den är uppfödd av uppfödare två. Hon hjälpte mig hitta den(som sålts) och vi har fin kontakt. Det var tack vare henne jag fick köpa nuvarande.
Jag skulle absolut kunna rekommendera henne till någon som vill ha foderhund.
Att jag inte tog det igen är väl lika mkt mix av att inte vilja vara ifrån hunden så länge och ev risker med valpning etc. Och absolut inte pga det juridiska/kontakt med uppfödare etc.
Låg den första kennel i en förort till Stockholm?
 
Låg den första kennel i en förort till Stockholm?

Ja, ökänd har jag förstått i efterhand. De vann ju alla utställningar med de yngre hundarna. Men de ställde aldrig de äldre iom att de rasade i kropparna pga burlivet.
Det rosa tik-rummet med burar på varann och det blå dito han-rummet har jag förstått många sett.
En av hundarna fick leva i huset fritt. Men han hade ju vunnit alla titlar man kan få med..
Hemskt!
 
Vilken ras och kennel? Låter onekligen väldigt bekant.. har en god vän som blivit erbjuden foderhund, bra att veta om man ska avråda..

Ja, ökänd har jag förstått i efterhand. De vann ju alla utställningar med de yngre hundarna. Men de ställde aldrig de äldre iom att de rasade i kropparna pga burlivet.
Det rosa tik-rummet med burar på varann och det blå dito han-rummet har jag förstått många sett.
En av hundarna fick leva i huset fritt. Men han hade ju vunnit alla titlar man kan få med..
Hemskt!
 
Lånar tråden lite. Vi funderar på att bli fodervärdar åt en hanhund som bor nära oss. Vad bör man tänka på mer än att personkemin stämmer med uppfödarna? SKK:s avtal kommer användas.

Som jag förstår avtalet så kan de endast ta tillbaka hunden om vi bryter avtalet medan vi kan lämna tillbaka honom ändå- har jag förstått rätt då? (Inte för att vi vill det om allt funkar bra, men jag vill heller inte hamna i en sits där vi fäster oss vid honom och så tar de tillbaka honom).

Hur påverkas en hund som paras, kan de bli typ "hingstiga" och stressade vid löptiksdoft ?
 
Lånar tråden lite. Vi funderar på att bli fodervärdar åt en hanhund som bor nära oss. Vad bör man tänka på mer än att personkemin stämmer med uppfödarna? SKK:s avtal kommer användas.

Som jag förstår avtalet så kan de endast ta tillbaka hunden om vi bryter avtalet medan vi kan lämna tillbaka honom ändå- har jag förstått rätt då? (Inte för att vi vill det om allt funkar bra, men jag vill heller inte hamna i en sits där vi fäster oss vid honom och så tar de tillbaka honom).

Hur påverkas en hund som paras, kan de bli typ "hingstiga" och stressade vid löptiksdoft ?
Snarare tvärt om, de blir duktiga på att avgöra när det är höglöp o bryr sig inte för övrigt, fast det gäller de flesta hanhundar som lever med intakta tikar.
 
Är det en SKK-ansluten uppfödare så kontakta SKK. Det är regelbrott att inte använda sig av standardavtalen.
Dock behöver ju själv vara medlem i SKK för att få juridisk hjälp av dom.

Dock undrar jag varför du tagit en sådan hund på foder med det avtalet om du själv varit uppfödare :confused: du borde ju veta att det inte är enligt reglerna.

Alltså fråga mej inte vad jag tänkte på ärligt talat, och jag ska inte skylla på något. Det var nog snarare så då jag var där en snabb sväng att jag bara skrev på utan att egentligen tänka, men så fort jag var på väg hem så tänkte jag naturligtvis på det. Tänkte att jag skulle tagit upp detta nästa gång vi sågs, men så blev jag löjlig och kände att jag kan ju inte göra mej osams med en människa som jag måste ha kontakt med i flera år. Jag är också och har alltid varit för snäll och vill aldrig göra mej osams med folk. Vet att det var jättedumt och jag borde ha gjort rätt direkt och tänker inte skylla på något även om jag på sätt och vis gör det. Jag kände heller inte henne från början, men under tiden så har det ju tyvärr visat sej att hon inte alls är speciellt snäll eller trevlig och kör med folk hit och dit. Sedan har jag väl mer och mer gått och retat mej på detta och tänkt att nu måste jag ta tag i saken, men så tänker man också att tänk om hon blir skitarg och försöker ta tillbaka hunden osv,....fast jag egentligen vet att hon inte bara kan göra så. Jag har alltid skött mina åtaganden så på så sätt kan ingen klaga. Jag har ju också haft kontakt med SKK som sagt, och dom säger att ett avtal är ett avtal, men som i detta fallet då hon är ansluten till dom så måste hon ju använda deras blankett. Det är många år sedan jag och min dåvarande man var uppfödare nu och kenneln har legat vilande i många år. Vi använde ju alltid deras blanketter så vet ju att jag borde tagit tag i det från början. Nu tänkte jag att innan hunden lämnas för parning nästa gång får jag väl säga att nu skriver vi ett riktigt avtal innan du åker, men så är jag lite rädd att inte hunden kommer tillbaka i alla fall sen....
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 696
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 425
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Min pappa ska få hem en hundvalp inom den närmsta veckan och det han har berättat om upplägget för mig lite fundersam. Det kan absolut...
2
Svar
23
· Visningar
2 652
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp