Fodervariation

Habina

Trådstartare
Min kanin äter glatt morot, äpple och jordärtskocka varje dag. Men det känns ändå lite enformigt för henne, så jag tänkte höra om ni har något tips på andra grönsaker/rotfrukter som era kaniner tycker om. :)
 
Sv: Fodervariation

Min Belgiska jätte får dagligen en massa torkade godsaker som jag köper på djuraffären ; morotsflarn, ärtplattor, persilja och fruktbitar. Förutom pellets och hö då förstås.
 
Sv: Fodervariation

mina niner äter gärna broccoli, blomkål, tomat, gurka. MAJS är SUPERGOTT :d . Sambon gillar inte kanterna på brödbitar (jag äter inte mjukbröd så ofta), så vi brukar torka dem så får kaninerna dem som godis ibland, det brukar uppskattas!
De får ungefär den sallad/grönsaker jag själv äter, om jag lagar mat och gör en stor sallad så brukar de få smaka av allt, så om jag äter varierat, så får även kaninerna varierat
 
Sv: Fodervariation

Tack för tipsen! :bow:

Varför har jag inte tänkt på majs förut? :o Kan man ge bit av majskolv som är kokt? Har framförallt frysta grönsaker på min meny nämligen.

Broccoli skall jag genast införskaffa, tomat och gurka känns lite onödigt när det mest är vatten. :grin:
 
Sv: Fodervariation

Tack för tipsen! :bow:

Varför har jag inte tänkt på majs förut? :o Kan man ge bit av majskolv som är kokt? Har framförallt frysta grönsaker på min meny nämligen.

Broccoli skall jag genast införskaffa, tomat och gurka känns lite onödigt när det mest är vatten. :grin:

:idea: mineraler finns i gurka och tomat. Om jag inte missminner mig så är det supernyttigt att äta vattenmelon -fastän den till stor del består av vatten. Så bara för att något har hög vattenprocent så behöver den inte vara meningslös.
Ena kaninen är superförtjust i tomater :)

Det borde väl gå att ge kaninen uppvärd frysta grönsaker, tycker inte det borde vara ett problem
 
Sv: Fodervariation

kokt potatis har jag hört att många kaniner ska gilla, dock inte mina :laugh:
de älskar pepparkakor istället:rofl:
 
Sv: Fodervariation

en sak som mina gillar, är oatlys havremjölk :). Gjorde en egen "dryck" på havregryn och vatten nyss, det gick ner det med (tills kaninfan välte skålen så allt rann ut på golvet).
 
Sv: Fodervariation

brukar ge pepparkaka som godis ingen större mängd så då går det nog bra :) annars kan de log lätt bli lite lösa i magen med för mycket av det goda :D
 
Sv: Fodervariation

Majs ska man vara lite försiktig med eftersom det innehåller mycket stärkelse, men i små mängder går det säkert bra
 
Sv: Fodervariation

Ingen aning om de får äta rå, men de borde inte vara farligt tycker jag.
men som sagt jag vet faktiskt inte.:confused:
 
Sv: Fodervariation

Vad jag kan har hört blir många kaniner dåliga i magen av rå potatis (och blasten ska man absolut inte ge, den är giftig), så det är nog bäst att koka för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Fodervariation

Morot
kålrot
blomkål
Broccoli
sallad
huvud kål
Äpple
Päron
paprika-
Rädisa-
gurka-
tomat
persilja-
timjan-
russin
banan
jordgubbe


Potatis , pasta , ris

Detta är vad jag skrevit upp vad bukefalister här inne har skrivit att kaniner äter. :bump:
Jag brukar köpa torkad majs på stång att ge, finns att köpa till kaniner. Dem brukar va populära här hemma.
 
Sv: Fodervariation

Tack för alla tipsen! :bow: Banan får hon i små snuttar som godis, när hon bodde hos min mamma åt hon bara (:eek:) banan, vilket gjorde att hon magrade av (banan är för mättande utan tillräckligt näring). :crazy:
 
Sv: Fodervariation

På sommaren brukar dessutom hallon och blad från hallonbuskar uppskattas. Ett par bigarråer är också mums. :d (Fast ta helst bort kärnan först, den är giftig om de tuggar på den, har jag läst nånstans.)
 
Sv: Fodervariation

ett litet trådkap om det går för sig:

Hur mycket grönt/frukt ger ni era kaniner om dagen? Jag har börjat ge mina mer och mer nu (mer till dem - mindre till de runda grisarna :grin: ) men eftersom jag inte har nån större erfarenhet av kaniner så är jag rädd för att deras magar ska ta stryk. De har ju fri tillgång på hö men de verkar mest bädda med det. Vill ju inte ge så mkt så att det konkurrerar ut höet, men vill ändå ge en del nu när jag har dragit ned ganska kraftigt på pelletsen nu när de har blivit 8 månader. Fri tillgång innebar ungefär 3,5 dl pellets var per dygn, nu blir det betydligt mindre..

Har snart testat allt som stått på listan och det har gått åt! Fast de var lite småskeptiska till jordgubbar dock.. Ikväll fick dem ärtskott och solrosskott och det tyckte dem var jättegott!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
739
Senast: Blyger
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 045
Senast: Scata
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 019
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp