FODMAP recept

Wille

Trådstartare
Jag tänkte försöka utesluta FODMAPs i min mat, men jag hittar inga bra recept. Google är inte till någon hjälp tycker jag.

Jag äter mest vegetariskt/veganskt men kan ibland även äta fisk och i undantagsfall fågel.

Någon som sitter på ett bra recept utan FODMAPs?
 
Jag har lagat en del mat utifrån FODMAP, men faktiskt aldrig vegetariskt/veganskt. Det är ju tyvärr så att de flesta baljväxter är högt i FODMAP. Det kanske blir svårt med proteinet då?

Jag har lagat "vanlig" mat men inte använt lök/vitlök. Har ersatt med små mängder av gröna delen på salladslök. Kollat på mängden grönsaker som är med i maten (och vilka) samt använt tex dinkelmjöl. Har gjort pastasåser, wookar med mathavre/quinoa , kyckling i ugn (som blev en hit) med potatis, pizza, pirgoer, gyoza, tacos (dock med egen kryddblandning).

Vad äter du i vanliga fall?
 
Jag har lagat en del mat utifrån FODMAP, men faktiskt aldrig vegetariskt/veganskt. Det är ju tyvärr så att de flesta baljväxter är högt i FODMAP. Det kanske blir svårt med proteinet då?

Jag har lagat "vanlig" mat men inte använt lök/vitlök. Har ersatt med små mängder av gröna delen på salladslök. Kollat på mängden grönsaker som är med i maten (och vilka) samt använt tex dinkelmjöl. Har gjort pastasåser, wookar med mathavre/quinoa , kyckling i ugn (som blev en hit) med potatis, pizza, pirgoer, gyoza, tacos (dock med egen kryddblandning).

Vad äter du i vanliga fall?
Jo, jag har insett att det blir svårt med proteinet när jag inte kan äta baljväxter.

Jag är urdålig på att laga mat och måste ha utförliga recept. Ändringar i recepten klarar jag inte av. Jag får lite panik över att det inte blir bra då. Jag kan bara inte ta bort lök om ett recept innehåller det.

Jag har tidigare ätit mycket färdig mat, men har nu fått hjälp av boendestödet att laga mat. Det har blivit två olika kikärtsgrytor, en annan gryta med mungbönor, ris, lök och kryddor, samt en spenatlasagne.

Nu har jag suttit i flera timmar och letat recept och jag är frustrerad över att jag inte hittar något vettigt. Jag har förvisso inte haft problem med magen på nästan en vecka nu trots att jag ätit både bönor och lök, men jag vet aldrig när magen tänker haverera. Även om jag äter samma mat varje dag så kan det gå bra en dag men inte funka nästa dag.
 
Kan du be boendestöd om hjälp med att skriva om recept? Få hjälp att skriva av men ta bort/ändra så att det passar?
Jag tror ju inte det blir bra då. Receptet är ju beprövat i original, men obeprövat om man skriver om det.
 
Min sambo äter enligt fodmap och vi tar bara bort tex lök när vi lagar mat, det blir bra ändå.
Men hur gör jag om receptet är baserat på bönor eller linser? Det är ju massor av annat som man inte heller får äta.

Jag har suttit här i flera timmar nu och känner mig jättefrustrerad över att jag måste hitta ett recept idag för jag måste handla idag.
 
Men hur gör jag om receptet är baserat på bönor eller linser? Det är ju massor av annat som man inte heller får äta.

Jag har suttit här i flera timmar nu och känner mig jättefrustrerad över att jag måste hitta ett recept idag för jag måste handla idag.
De recepten får du välja bort. Det är svårt med framförallt veganskt om man följer strikt fodmap.
Vegetariskt är nog lättare eftersom du då kan använda laktosfria ostar osv.
 
20210211_135625.jpg

Se om du kan hitta den här på bibblan? Beklagar mitt lite smutsiga ex, den är välanvänd :D
 
De recepten får du välja bort. Det är svårt med framförallt veganskt om man följer strikt fodmap.
Vegetariskt är nog lättare eftersom du då kan använda laktosfria ostar osv.
Det är i princip alla mina recept jag har och gillar som jag får välja bort då. Jag måste i så fall hitta helt nya recept (vilket jag tycker är skitjobbigt.)
 
Jag har för övrigt noterat att många fodmap-recept är med pasta. I listorna på mat med fodmap så står pasta med som mat med högt fodmap. Konstigt tycker jag.
 
Jag har för övrigt noterat att många fodmap-recept är med pasta. I listorna på mat med fodmap så står pasta med som mat med högt fodmap. Konstigt tycker jag.

Det beror på vilken sorts pasta man använder. Vete är ju ingen höjdare men andra varianter finns, tex glutenfri
 
Ja, jag äter tofu, men har aldrig lyckats tillaga den så den smakar gott. Den är ju rätt smaklös och trist i sig.

Ja det är den (jag är heller inget fan) men den är ju låg FODMAP om man vill ha alternativ till protein. Sen är ju hårdost och laktosfria mjölkprodukter ok.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: sthu
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
676
Senast: Sel
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 127
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 447
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp