Fodra diande föl - rätt långt

B

Backahasten

Vet att det varit uppe förut. Tar upp det igen, ursäkta.

Vårt isisföl är snart 7 mån, äter hö, proteinfoder och diar lite. Hon kommer att bli avvand (tvärt) nån gång till senvåren (hon är då ca 11 mån) när hon ska få åka på sommarkollo med andra stoföl, men jag kommer att sätta igång mamman efter årsskiftet.

Islandsföl ska från 6mån-1 år ha ett behov av 500 smrp och 40 MJ.

Hon får nu ca 700 g Proteinfoder (Groov, Protein, Luzern strå) och får 250 smrp 29 MJ utöver hö (ca 3kg).

Hon är ett stort föl, i normalhull, ryggraden kan kännas, är inte mycket inbäddad. Hon tycks vara bra i magen (fasta bollar), men blir en aning kladdig i smulan.

Fram till för nån vecka sen fick hon ca 2 dl (uppblött) av mammans mat (Groov, Protein, luzern, betfor och havre) 3 ggr/dag. Hon får samma sammansättning som det (ingen havre - 55 g betfor) men ungefär dubbelt så mycket. Med den mindre mängden var hon inte lika lortig i smulan. (Ska pröva ge henne A-fil.) Hon är lite mjällig i mankammen också.

Proteinöverskott (mjäll)/underskott (ryggrad)? :crazy:

Hur mycket ska man ge ett föl vid sidan av diandet :confused: 1/4 - 1/3 - 1/2 av behovet??? Eller mer?

Vår andra fölunge (hingst) åt dubbelt så mycket utan att vara vare sig fet eller dålig i magen. Växte normalt också.
 
Min diar och får så mycket han orkar äta de gånger mamman får mat. Det är svårt att överutfodra ett föl, blir det för mycket springer de av sig det (och musklar sig!).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Utifrån denna analys, hur hade ni med kunskap om detta utfodrat mina två hästar? Säg till om någon akgrundsinfo fattas... Hösilage...
Svar
11
· Visningar
1 580
Senast: Qodrofenia
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har en liten pärla stående i stallet här hemma och jag lite fundersam över kraftfoder och vill hemskt gärna vad ni här på buke...
Svar
3
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp