Fodra en gång per dag: mer kraftfullt?

_Runaway_

Trådstartare
Kanske är en dum fråga det här. Är det någon skillnad på att ge ett kilo kraftfoder en gång per dag eller uppdelat på två gånger? Annat än att det blir mer tugga på en gång alltså..?
 
Sv: Fodra en gång per dag: mer kraftfullt?

Har inte analyserat en sådan frågeställning förut, men när mitt fullblod åt som mest kraftfoder åt hon 4 kg havre, 1 kg kornkross, 1 kg luzernhack, 5 dl torruppmätt betfor samt olja, mineraler m.m. uppdelat på två ransoner per dag. Det var i runda slängar 3-3,5 kg kraftfoder per giva... Hon åt inte alltid upp hela frukosten, för hon hann helt enkelt inte innan det var dags att gå ut i hagen, men i gengäld stod hon hela nätterna och tuggade, så krubban var oftast tom på morgonen ändå.

Det jag har hört om din fråga är att man bör sprida ut givorna för att magen inte ska chockas en gång om dagen med ganska svårsmält kraftfoder och sedan äta lättsmälta växtfibrer (hö) resten av dygnet. Men jag vet faktiskt inte vad som stämmer och inte. Intressant råga!
 
Sv: Fodra en gång per dag: mer kraftfullt?

Det finns ju vissa begränsningar i hur mycket du kan ge per giva av kraftfoder. Och så finns det undersökningar som visar på ett bättre utnyttjande av fodret om det ges uppdelat på flera givor. Men 1 kg havre är ju ingen jättemängd (förutsatt normalstor häst) så jag vet inte om effekten skulle bli så stor av att dela upp det, kanske en jämnare blodsockerhalt (?).

Gisburne: hö är mer svårsmält och kraftfoder mer lättsmält. Hästen är dock gjord för mer svårsmält mat och det lättsmälta riskerar ställa till problem om det kommer i alltför stor mängd på en gång.
 
Sv: Fodra en gång per dag: mer kraftfullt?

Mja, det är inte vad jag fått höra... :crazy: Var på kurs för en etolog och foderrådgivare och hon sa att kraftfoder är svårare för tarmen att smälta, och att det kan skapa problem med blindtarmen, eftersom den bara kan ta in och ut foder från ett håll. Men det är möjligt att jag missförstått någonting, men i mina anteckningar står det att stråfoder är mer lättsmält än kraft. Givetvis bidrar västtrådarna till att avföringen binds samman etc. så på ett sätt smälter ju inte hästen höet helt och hållet, men det gör den ju inte med något foder, egentligen? Man ser ju rätt ofta hästar som har tydliga spår av osmält havre, korn m.m. i sin avföring.

Som sagt, jag är alltid öppen för att jag missat nåt!
 
Sv: Fodra en gång per dag: mer kraftfullt?

Kraftfoder är mer lättsmält och ska smältas framförallt i tunntarmen. Om det kommer för stor mängd på en gång hinner inte tunntarmens enzymer med och det läcker över lättsmält mat till grov- och blindtarm. Där smälts det av mikroorganismer alldeles för fort vilket reulterar i att pHt sänks (det blir surt) i tarmen och feljäsning uppstår. Hästen kommer må dåligt.

Grovfoder är mer svårsmält och smälts inte av hästens egna enzymer utan av dess mikroorganismer i tarmen. Det går relativt osmält genom tunntarmen.

Det osmälta du ser i hästens avföring är i regel mest skal och växttrådar som förmodligen innehåller en stor del lignin och andra mycket svårsmälta fibrer.

Jag skulle tro att det den person du lyssnade på menade var att för hästen är grovfoder skonsammare än kraftfoder eftersom den är bättre på att ta hand om svårsmält mat än lättsmält.
 
Sv: Fodra en gång per dag: mer kraftfullt?

Min erfarenhet är att det är bättre med två mindre mål mat än ett stort. Hästen tillgodogär sig maten bättre när givorna delas.
 
Sv: Fodra en gång per dag: mer kraftfullt?

Då borde det alltså vara bättre för min fånghäst att äta tv gånger per dag för att inte störa magen med allt kraftfoder på en gång.. Typ :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 242
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 133
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Velade lite innan, om jag skulle skapa ny tråd eller skriva i valp-22 men ja, nu är vi här :D Wilson, hanhund, snart 9 månader, jack...
Svar
9
· Visningar
904
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp