Fodra en katt med krafft?....

J

Jewelery

Tre st. katter i stallet får i princip ALDIRG mat av sin ägare... De är konstant vrålhungrig och en gång stog de o tuggade i min kraft-påse. jag tyckte fruktansvärt synd om dem, och har gett den några nävar kraft när jag e i stallet, brukar ta med köttbullar till dem ibland... de e alltså helt utsvultna. Ägaren e aldrig där o ingen annan bryr sig... Gah... vad fan ska jag göra? :crazy: De kan ju inte va speciellt bra att de käkar kraft?.. o nåra råttor e de inte speciellt gott om heller...
 
Kan Ni inte skiftas om i stallet och handla lite kattmat och ge dem? Granngården har billigt och fullt godtagbart fullfoder,torrt. Dela på utgifterna så blir det inte så många kronor per skalle och månad.
 
Tyvärr är detta ganska vanligt. Kan man inte anmäla sånt här som djurplågeri eller vanvård?

Är dom inte jättesmala så hittar dom nog gått om råttor och andra smådjur. Det som katter behöver är ett ämne som heter taurin. Finns på tablettform, men ska väl helst bara användas kortsiktigt vid diet och annat.
Om inte du har möjlighet att köpa mat (dra av på hyran :devil:) så tycker jag du ska anmäla till närmaste katthem.
 
köp kattmat istället, så j-la dyrt är det inte att köpa lite kattmat att ge, jag skulle inte klara av att bara se på när sådant händer. Prata med ägarna och fråga vad dom tänker med... säg vad du tycker och att dom borde ta sitt ansvar eller kanske låta katterna få nya bra hem eller avlivas... för djurplågeri ja det är det i mina ögon.
 
Antningen täcker ni upp för ägaren och köper riktig mat till katterna eller så ringer ni till kommunens djurskyddsinspektör och påtalar problemet. Om ni ringer till djurskyddsinspeköten är det dock "dumt" (ur juridisk synpunkt) att börja mata katterna, då kan de ju se välmående när inspektören kommer och hälsar på (om denne ens gör det) vilket leder till absolut ingenting dvs ni har täckt upp för ägaren.

Eller så skiter ni i att amäla ägaren och matar katterna. Kattmat behöver de för katter har helt andra näringsbehov än hästar, hundar etc. Antagligen jagar de inte tillräckligt mycket möss för att klara sig, hungriga katter jagar dåligt så de hamnar i en ond cirkel så fort de blir hungriga. En vuxen katt behöver 1+-12 möss per dygn för att få i sig allt det den behöver.
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 474
Senast: Safir
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 728
Senast: Lotus
·
Övr. Katt Sitter nu kattvakt i tre veckor åt min styvpappas katt. Har här hemma 4 st kisar redan, å de går ju som vanligt runt å fräser lite åt...
Svar
6
· Visningar
1 243
K
Hästvård Hej! När jag kom till stallet lite senare ikväll, så säger dom andra hästägarna att min ena häst har varit jätte konstig o stall ägaren...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp