Fodra med halm - mängd?

lizzie

Trådstartare
Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder. Eftersom jag har hobbyhästar som rids cirka en timme 5 dgr/veckan plus att jag även har en shettis. Alltså behöver jag fodra med halm för att "spä ut" MJ/SMBRP-kvoten.

Kan man räkna med att en stor häst kan klara av att käka 2 kg halm/dag - då får jag ner kvoten till vettiga nivåer nämligen.

Eller hur mycket kan man räkna med att kusarna kan käka av halmen?

/Lizzie
 
Kvoten hästen får i sig behöver du inte fundera så mycket över. Det viktiga är att energi respektive proteinbehovet är tillgodosett var för sig. Protein från grovfoder är inte farligt. Det är överskott av protein från kraftfoder som är farligt. Det som kan hända om hästen får ett överskott av protein från grovfoder är att hästen dricker något mer.

Halm innehåller ca 5 Mj/kg så det är vad du behöver räkna på. Om hästen äter halm eller inte är så individuellt så det går inte säga rakt av. Vissa hästar kan inte ens stå på halm utan att äta upp hela bädden medans andra spottar ut om de råkar få ett enda halmstrå i munnen. Du får helt enkelt prova och se om de äter.
 
Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder. Eftersom jag har hobbyhästar som rids cirka en timme 5 dgr/veckan plus att jag även har en shettis. Alltså behöver jag fodra med halm för att "spä ut" MJ/SMBRP-kvoten.

Kan man räkna med att en stor häst kan klara av att käka 2 kg halm/dag - då får jag ner kvoten till vettiga nivåer nämligen.

Eller hur mycket kan man räkna med att kusarna kan käka av halmen?

/Lizzie
Under de perioder vi har häst i rasthage utan naturlig mat i har vi fri tillgång till halm där. Våra hästar äter 3-5 kg var under en dag - vilket passar utmärkt ihop med vårt proteinrika grovfoder.
 
OM hästen är en sådan som äter halm och OM halmen är smaklig i hästens ögon är 2 kg inga problem för ens en ponny.

Men du behöver inte sänka kvoten om det bara är den som oroar - men antar du vill sänka energin genom att byta ut 2 kg hö mot halm?
 
OM hästen är en sådan som äter halm och OM halmen är smaklig i hästens ögon är 2 kg inga problem för ens en ponny.

Men du behöver inte sänka kvoten om det bara är den som oroar - men antar du vill sänka energin genom att byta ut 2 kg hö mot halm?

Ja, egentligen är det MJ som är så hög att jag behöver fylla på med halm för att de ska få i sig tillräcklig mängd grovfoder utan att bli smällfeta.
 
Jag har bokat hö för hela året och får den mängden jag beställt. Så ska jag ändra mig och boka mindre mängd hö och istället köpa halm. Då kan jag inte ändra mig. Min höbonde har liksom inga problem att sälja av det hö jag tackar nej till...

Lizzie
 
Du har ingen du kan byta hö med? I år känns det som det kanske är det bästa ur flera parametrar

Nej, jag har haft samma höbonde i 8 år och tänker inte byta. Han förvarar mitt hö och jag åker sedan och hämtar var 3;e vecka då jag inte har någon lagringsplats för hela årsförbrukningen av grovfoder.

/Lizzie
 
Jag har bokat hö för hela året och får den mängden jag beställt. Så ska jag ändra mig och boka mindre mängd hö och istället köpa halm. Då kan jag inte ändra mig. Min höbonde har liksom inga problem att sälja av det hö jag tackar nej till...

Lizzie

Jag tänkte snarare på att byta med någon annan, inte ändra din beställning. Alltså t ex byta med någon som har avelsston/föl och behöver motsvarande dina värden men kanske fått in hobbyhästvärden.

Hittar du ingen byta med har du ju ditt kvar och riskerar inget.

Men viktigaste frågan - vet du om hästarna du har äter halm generellt, och vet du vad för halm du får tag på?
 
@Luff och @Alexandra_W Jag tror det är halm efter höstvetet. Jag har ingen aning om ifall mina hästar äter halm rent generellt. Jag har aldrig provat.

/Lizzie

Har du en plan B om de inte alls vill äta halm? Alltså funkar det med ditt hö ändå?

Vetehalm är inte särskilt smaklig ens välbärgad. Havrehalm brukar vara mest poppis, allrahelst om det finns inslag av gräs (kvickrot t ex).
Gräsfröhalm, om du kan få tag i det, är ännu smakligare och ett mellanting mellan halm och hö.
 
Har du en plan B om de inte alls vill äta halm? Alltså funkar det med ditt hö ändå?

Vetehalm är inte särskilt smaklig ens välbärgad. Havrehalm brukar vara mest poppis, allrahelst om det finns inslag av gräs (kvickrot t ex).
Gräsfröhalm, om du kan få tag i det, är ännu smakligare och ett mellanting mellan halm och hö.

Höt funkar ju på halvbloden, men den jag är orolig för är min fångponny.

/Lizzie
 
@Luff och @Alexandra_W Jag tror det är halm efter höstvetet. Jag har ingen aning om ifall mina hästar äter halm rent generellt. Jag har aldrig provat.

/Lizzie
Mina hästar äter gärna vetehalm. Har använt det i många år som komplement till hösilaget. Jag har två äldre, lättfödda halvblodsston som bara går som promenadhästar. Skulle gissa att de äter ca 2-3 kg halm/dag, möjligen mer på vintern.
Jag fick hem småbalar med nypressad vetehalm igår, och det såg bra ut.
Du får väl testa och se om dina hästar äter halm. Jag tycker det är ett bra komplement, under förutsättning att hästarna vill ha det, så klart!
 
Har du en plan B om de inte alls vill äta halm? Alltså funkar det med ditt hö ändå?

Vetehalm är inte särskilt smaklig ens välbärgad. Havrehalm brukar vara mest poppis, allrahelst om det finns inslag av gräs (kvickrot t ex).
Gräsfröhalm, om du kan få tag i det, är ännu smakligare och ett mellanting mellan halm och hö.

Har alltid använt vetehalm till mina hästar och alla har glatt ätit av den (upp till ca 10kg/dygn). Har svårt att se att den inte skulle vara smaklig, även om havrehalmen antagligen är mer poppis.
 
Min erfarenhet är att hästar föredrar kornhalm. Har aldrig testat havrehalm dock. Gräsfröhalm är väl mer näringsrik än annan halm, eller? Det finns även hästar som lätt får kolik av den så prova försiktigt.
 
Har alltid använt vetehalm till mina hästar och alla har glatt ätit av den (upp till ca 10kg/dygn). Har svårt att se att den inte skulle vara smaklig, även om havrehalmen antagligen är mer poppis.

Vissa hästar äter i princip all halm. Andra äter i princip ingen halm oavsett.

För de som inte riktigt köper idén att halm är mat så är oftast t ex havrehalm smakligare än vetehalm. Har men en häst man vill försöka undvika den äter ströet så strö hellre med vetehalm än havrehalm osv.

Dvs har du en kräsen häst som inte är så pigg på att äta halm men du vill den ska det - välj en så smaklig halm som möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 052
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 404
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp