Fodra med halm - mängd?

Mina hästar äter gärna vetehalm. Har använt det i många år som komplement till hösilaget. Jag har två äldre, lättfödda halvblodsston som bara går som promenadhästar. Skulle gissa att de äter ca 2-3 kg halm/dag, möjligen mer på vintern.
Jag fick hem småbalar med nypressad vetehalm igår, och det såg bra ut.
Du får väl testa och se om dina hästar äter halm. Jag tycker det är ett bra komplement, under förutsättning att hästarna vill ha det, så klart!

Ja, ska hämta en bal och se om de äter halmen. Vet nu att det är vetehalm som jag kan löpa av min bonde.

/Lizzie
 
Kornhalm är smaklig, det är ganska spröda tunna strån. Jag kommer absolut stödutfodra med halm i år, har bara inte fått in den ännu :angel:
 
Mina hästar är generellt rätt tveksamma till halm som mat, men fin vetehalm äter de gärna...

(och jag har nu fått kontakt med en bonde jag kan köpa ett gäng balar med vetehalm från i år)
 
Jag har haft alla sorter (från vägra halm om de så svälter till äta halm lika glatt som hö, och allt däremellan). Men ju ”luftigare”/spröda strån dessto godare verkar det vara oavsett sort åtminstone enligt mina.

Min har ätit 50% halm med inslag av grönt i över en månad nu. Vissa balar äter hon som det saknas botten i henne, och andra äter hon men när resten är slut. Inte riktigt lyckats räkna ut vad förutom andelen grönt som påverkar (det är ”samma halm” alltihop).
 
Min stora åt över 10 kg halm per dygn i vintras. 12 kg hösilage, ca 6 kg halm inne och fritt på halm ute. Den lilla kan tänka sig halm, men bara de godaste stråna. Resten får den stora ärva.
 
Våra hästar äter gärna halm som alternativ när hö/silage inte serveras. Vi brukar ge halm i hagarna som lunch vintertid.

Vete och havrehalm brukar hästar tycka är smakligt, även om de väljer det efter att hö/silage är slut på givan. Gräsfröhalm är ju ytterst smakligt det också men mindre vanligt att få tag på.
Våra hästar står på spån inne.
 
Har också fått tag på vetehalm så det känns skönt till en lättfödd häst i år! Min kan tänka sig halm men inte som förstaval. Måste ges i nät också annars drar hon bara runt det i boxen och lämnar hälften för det blivit smutsigt. :meh: Förrförra vintern åt hon 1-2 kg per natt, kunde variera rätt mycket från dag till dag. Var inte särskilt väder- eller aktivitetsberoende och det var ju samma fina halm hela tiden. Så jag vet inte vad som gjorde det, ibland var nätet tomt och ibland knappt rört.
 
Har också fått tag på vetehalm så det känns skönt till en lättfödd häst i år! Min kan tänka sig halm men inte som förstaval. Måste ges i nät också annars drar hon bara runt det i boxen och lämnar hälften för det blivit smutsigt. :meh: Förrförra vintern åt hon 1-2 kg per natt, kunde variera rätt mycket från dag till dag. Var inte särskilt väder- eller aktivitetsberoende och det var ju samma fina halm hela tiden. Så jag vet inte vad som gjorde det, ibland var nätet tomt och ibland knappt rört.

De äter nog av det utifrån tuggbehov/impuls till behov osv tänker jag.
 
Har också fått tag på vetehalm så det känns skönt till en lättfödd häst i år! Min kan tänka sig halm men inte som förstaval. Måste ges i nät också annars drar hon bara runt det i boxen och lämnar hälften för det blivit smutsigt. :meh: Förrförra vintern åt hon 1-2 kg per natt, kunde variera rätt mycket från dag till dag. Var inte särskilt väder- eller aktivitetsberoende och det var ju samma fina halm hela tiden. Så jag vet inte vad som gjorde det, ibland var nätet tomt och ibland knappt rört.

Var det samma grovfoder i övrigt?

När jag bytte grovfoder till väldigt finbladigt och finstråigt hö så ökade halmförbrukningen med nästan 100% trots samma mängd TS från grovfoder. Jag gissar hon reglerade fiberintaget. När det byttes tillbaka till grövre, mer normalt hö sjönk halmförbrukningen ner till samma nivå som innan igen.
 
Var det samma grovfoder i övrigt?

När jag bytte grovfoder till väldigt finbladigt och finstråigt hö så ökade halmförbrukningen med nästan 100% trots samma mängd TS från grovfoder. Jag gissar hon reglerade fiberintaget. När det byttes tillbaka till grövre, mer normalt hö sjönk halmförbrukningen ner till samma nivå som innan igen.
Ja vi hade hösilage och halm från samma partier så alla balar var precis som den förra. Dessutom superfin gyllene halm, aldrig sett så fin. :d
 
Nu har jag fått ett smakprov. Hämtade hem en bal och har testat att ge mina damer av halmen. Fångshettisen äter halmen, men käkar höt först. Mina ridhästar går på bete, men testade att ge dem varsitt kilo och nu ett dygn senare är det uppätet - trots att de har bete. Alltså kan det inte vara allt för otäckt :p

/Lizzie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp