Fodra med havrehalm som "hö", går det?

Sammet

Trådstartare
Min första reaktion var att det går väll inte?

Men... jag tänkte vara öppensinnad och höra med er.

Kan man ersätta hö med halm och fodra ett kbl som inte tränar hårt (rids lätt)?

Är det skillnad från halm till halm beroende på om det är havre eller korn?
 
Sv: Fodra med havrehalm som "hö", går det?

Hur menar du nu?
Halm innehåller inga proteiner alls.
Och fungerar bra tillsammans med ett hö eller hösilage med skyhöga värden på protein eller om man kompletterar med ett proteinfoder t.ex. lusern.

Du får väl räkna på det.
Halm finns med som fodermedel i de beräkningsprogram som finns på internet.
Kornhalm brukar inte vara så populärt att äta som havrehalm.
 
Sv: Fodra med havrehalm som "hö", går det?

Bara allt annat stämmer i själva foderstaten. att hästen får i sig tillräkligt med energi och protein men man kanske har en häst som te.x en mindre häst som inte behöver så mkt hö men man vill inte heller att den står utan något att äta under natten så fugerar halm att ge för då har den något att äta när höt tar slut.

Det jag har lärt mig av gäller de olika halm typerna är att havrehalm ska hästarna tycka bättre om som foder vet dock inte varför det är så men havrehalmen rekomenderades iaf att ge som foder medans kornhalm å vetehalm rekomenderades som strömedel. sen kan så klart göra som man vill.
 
Sv: Fodra med havrehalm som "hö", går det?

Rent teoretiskt kan man ge hästen halm och soja men frågan är hur mycket halm hästen äter och hur bra den mår av foderstaten.
Jag skulle inte rekomendera det.
Men! har man ett riktigt bra proteinvärde på hö´t så kan det ju vara en lösning att ge hö till proteinbehovet är uppfyllt och sedan fylla på Mj med halm om Mj blir för hög med bara hö men då bör man välja smaklig halm. Allra helst gräsfröhalm men havrehalm brukar också gå ner hos de flesta.

Att byta ut hela grovfodergivan mot halm känns väldigt fel för mej eftersom jag inte vill ge en massa tillskott utan strävar efter att hö´t ska fylla så många behov så möjligt, både näringsmässigt och tuggmässigt.

En häst mår bäst om den slipper kraftfoder vilket man måste ge om man skulle ge enbart halm som grovfoder.
Att ge lusern kan ju vara ett alternativ ihop med halm men då blir det en onödigt dyr foderstat.
 
Sv: Fodra med havrehalm som "hö", går det?

Att ge lusern kan ju vara ett alternativ ihop med halm men då blir det en onödigt dyr foderstat.

Sist som jag räknade så var det en billig variant.
Och bra för hästar som lätt bli feta.
1kg lusern + 2kg halm = 2kg hö.
Hästen får ett helt kg mer fibrer.
 
Sv: Fodra med havrehalm som "hö", går det?

Sist som jag räknade så var det en billig variant.
Och bra för hästar som lätt bli feta.
1kg lusern + 2kg halm = 2kg hö.
Hästen får ett helt kg mer fibrer.

Jag var lite otydlig inser jag, jag menar om man har valet att ge ett passande hö eller halm+lusern så blir hö alternativet billigare. Iallafall med de priserna vi har på hö här. Priset på hö är 1,40-1,50 kr/kg här, lusernet ligger på runt 5 kr/kg (sist jag kollade) och halmen på 40-50 öre/kg. Summan för hö blir då 1,5x3=4,50 kr och för 2 kg halm + 1 kg lusern ca 6 kr.
 
Sv: Fodra med havrehalm som "hö", går det?

tror dock inte att det fungerar på alla hästar, jag får knappt i min häst två nävar med halm. Så för min häst hade det inte funkat.
 
Sv: Fodra med havrehalm som "hö", går det?

Mina hästar är mycket förtjusta i halm och kan till och med ibland välja det före hö om jag kommer med en ny halmbal måste den provsmakas. Jag har vetehalm i småbalar som håller hög kvalité.

Eftersom jag ser hur de väldigt ofta står och pillar och plockar och stoppar i sig en del halm räknar jag med 1 kg halm i foderstaten. Jag tror inte de äter så mycket för det försvinner inte så mycket utan de letar nog upp de godaste stråna.

Kornhalm däremot har jag hört att kornets långa hårda spröt kan sätta sig på tvären i hästens matstrupe. Vet inte om detta är sant men jag använder bara vetehalm och ibland havre halm.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 702
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 970
Senast: JohannaB
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp