Fodra med hösilage-vaccinera?

CosmicQueen

Trådstartare
Nu kommer det förmodligen att bli så att vi ska fodra med hösilage i hagen i vinter, mest för att underlätta så vi slipper ge lunch o em hö.
Och då är ju frågan om man ska vaccinera mot Botulism? Ni som fodrar med hö/ensilage...hur har ni gjort, har ni vaccinerat...?
 
Jag vaccinerar... Om du söker så kommer du att hitta många trådar på samma tema...
 
Ok tack.. :) Man är lite lat ibland... ;)
Det finns inga risker med att vaccinera? Några "biverkningar"?
Har för mig att jag läst om det, men vet ej om jag blandar ihop med nåt annat... :confused:
 
I varje sådan här tråd dyker det upp två tror jag det är som berättar om mååånga biverkningar... Jag kollade med SLU (tror jag det var...) för 1-2 år sedan och då fanns det inga inrapporterade fall iaf. A2 hade däremot en bunt inrapporterade fall av biverkningar.

Det finns naturligtvis en viss risk med alla vaccineringar, operationer och andra ingrepp man får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra.

Jag har inte råkat ut för någon biverkning och det har ingen annan jag känner heller.
 
Jag vaccinerar.

Har sett en häst dö av botulism, vill aldrig utsätta mina hästar för det!
Risken för botulism är låg men dödligheten hög! Smittan sker ej enbart genom ensilage. Att injicera innebär alltid en risk så man måste själv fundera på vad man tycker i risk/nytta avseénde.
 
Vi vaccinerar. Det ger dock inget hundraprocentigt skydd mot all botulismtyper. Tänk på att om du hanterar hösilage med botulism (brukar man ju inte veta innan)kan även du råka ut för botulim.

Cissi :bump:
 
Inget känt fall där fullvaccinerad häst avlidit, däremot har hästar som fått 2 av de tre grunvaccineringssprutorna avlidit.
 
Det är endast typ B som angriper häst och det är tyb B som man vaccinerar mot.

Finns mycket bra information på www.sva.se
 
Bör man då börja att vaccinera innan man börjar att ge hösilage, så att man har grundvaccinerat klart innan dom börjar äta det... :confused:
 
jag vaccinerar skulle inte våga låta han äta utan vaccination ...dom kan ju faktiktiskt dö av det där giftet :smirk:
 
Garanterar? Det finns ingen vaccintillverkare son garanterar effekt eftersom immunsvaret varierar från individ till individ. Kollat på Botvax -tillverkarens hemsida o där står inte helle ngt sådant.
PL
 
Svar ja.
Vi jagar fölungar för fullt nu på betena av den anledningen.
Dom skall vara färdiga till avskiljningen.
Förra vintern hade vi ju en som dog i botulism, precis samma vecka som han skulle ha fått sin tredje.
Förr om åren så vaccinerade vi vid installning men efter att lillhingsten dog så lovade vi oss själva att aldrig mer...

AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp